به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۱۲ ساعت ۱۲:۰۹
کد مطلب : ۴۰۱۳۰۸
نقدینگی؛ آتش زیر خاکستر است

رکوردزنی در رشد ماهانه نقدینگی

رکوردزنی در رشد ماهانه نقدینگی
گروه اقتصادی:آمارهای بانک مرکزی تا بهمن ماه سال گذشته مشاهده می شود سهم پول از نقدینگی همچنان بالا بوده و بیشترین سطح را در مقایسه با 10 سال گذشته ثبت کرده است. سهم 25.3 درصدی پول در آن مقطع، دسته ای از کارشناسان را برآن داشته تا همچنان برآژیر تورم زایی نقدینگی پافشاری کنند.

به گزارش اکوایران،  نقدینگی در آخرین ماه سال گذشته به کمترین رشد 37 ماهه خود رسید. باوجود‌ آن که بررسی های آماری از وضعیت نقدینگی نشان از کاهش آماری این شاخص در پایان سال گذشته داشته اما عده ای همچنان خطر تورم زایی این متغیر را در کمین می دانند.

روند نزولی رشد نقدینگی در آخر سال 1401
طبق داده های‌ آماری بانک مرکزی در آخرین ماه سال گذشته نقدینگی ایران به 6 هزار و 282 همت رسیده و رشد آن نسبت به موقعیت مشابه خود در سال گذشته برابربا سی در صد بوده است.بررسی ها نشان می دهد این کمترین نرخ رشد نقطه ای در بازه سی و هفت ماهه بوده است.  با این حال مقایسه مقداری این شاخص مهم نشان دهنده آن است که هزار و 450 همت در عرض یک سال به نقدینگی افزوده شده است. رشد نقطه ای اسفند ماه نیز کمترین سطح را در بازه 37 ماهه رقم زده است.روند نزولی رشد نقطه ای در نقدینگی در حالی به ثبت رسیده که مسیر ماهانه این متغیر در سیری صعودی قرار داشته است.

رکوردزنی در رشد ماهانه نقدینگی در اسفند 1401
در کنار رشد نقطه ای، ارزیابی ماهانه نیز از مهم ترین بررسی های یک شاخص به شمار می رود. در همین رابطه داده های آماری نشان میدهد در آخرین ماه سال گذشته حدودا 178 هزار و 452 میلیارد تومان به نقدینگی افزوده شده که به لحاظ درصدی برابر با 2.9 درصد بوده است.

بررسی های رشد ماهانه نقدینگی در ایران نشان دهنده ثبت بالاترین رکورد در 6 ماه منتهی به اسفند بوده است. البته رشد ماهانه نقدینگی در پایان سال به نوعی سنتی است که در ادامه تسویه بانک ها، پرداخت حقوق های معوقه و رشد تراکنش ها در کشور در آخر هر سال رقم می خورد.

به همین علت صحیح‌تر آن است که رشد ماهانه اسفند با موقعیت های مشابه خود در سال گذشته مقایسه شود. در همین رابطه داده های آماری نشان می دهد در آخرین مقطع ماهانه سال گذشته رشد ماهانه اسفند نسبت به اسفند ماه سال های 97 تا 1400 کمترین سطح را داشته است و به نوعی افزایش ماهانه این شاخص درآخر سال، کمی پایین تر از سال های گذشته بوده است. اتفاقی که به باور بسیاری در راستای مهار تورم بوده و روند نزولی رشد آن، نشان از احتمال کاهش تورم در کشور را دارد. 

اما با این حال در آمارهای بانک مرکزی تا بهمن ماه سال گذشته مشاهده می شود سهم پول از نقدینگی همچنان بالا بوده و بیشترین سطح را در مقایسه با 10 سال گذشته ثبت کرده است. سهم 25.3 درصدی پول در آن مقطع، دسته ای از کارشناسان را برآن داشته تا همچنان برآژیر تورم زایی نقدینگی پافشاری کنند.این عده معتقدند زمانی که نقدینگی به صورت پول در دست مردم باشد و از حالت شبه پول(سپرده های مدت دار بانک ها) فاصله بگیرد چرخش آن بالاتر رفته و در نهایت تورم زایی آن بالاتر خواهد بود.
برچسب ها: تورم نقدینگی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها