به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۴:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۱۲ ساعت ۱۲:۵۸
کد مطلب : ۴۰۱۳۲۷

لغو محدودیت‌ سفر وزیر خارجه طالبان 

لغو محدودیت‌ سفر وزیر خارجه طالبان 
گروه بین الملل: کمیته شورای امنیت سازمان ملل توافق کرد تا به وزیر خارجه طالبان اجازه دهد که از افغانستان به پاکستان سفر کند تا بدین ترتیب دیداری با وزرای خارجه این کشور و همچنین چین داشته باشد.
امیر خان متقی، وزیر امور خارجه طالبان مدت‌ها تحت تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل از جمله محدودیت سفر، مسدودسازی دارایی و تحریم‌های تسلیحاتی بوده است.
هیئت پاکستان در سازمان ملل طی نامه‌ای به کمیته ۱۵ نفره تحریم‌های شورای امنیت علیه طالبان، خواستار معافیت تحریمی برای متقی شد تا این وزیر خارجه بتواند در تاریخ ۶ الی ۹ ماه مه به پاکستان سفر و با وزرای خارجه پاکستان و چین دیدار کند.
مشخص نیست که این وزرا درخصوص چه مطالبی گفت‌وگو خواهند کرد؛ اما طبق این نامه، پاکستان تمامی هزینه‌های مربوط به سفر متقی را پرداخت خواهد کرد.
مقامات چینی و پاکستانی پیشتر اعلام کرده بودند که از حضور طالبان در پروژه چند میلیارد دلاری "زیرساخت کریدور اقتصادی چین-پاکستان" (CPEC) که بخشی از ابتکار کمربند و جاده است، استقبال می‌کنند.
این کمیته شورای امنیت سازمان ملل همچنین ماه گذشته میلادی به متقی اجازه داد تا جهت شرکت در نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان به ازبکستان سفر کند تا گفت‌وگویی پیرامون صلح، امنیت و ثبات داشته باشند.
استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت: آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل روز دوشنبه یک نشست دو روزه را با نمایندگان ویژه افغانستان از کشورهای مختلف در دوحه آغاز کرده و هدف از این این نشست فعالسازی مشارکت بین‌المللی درباره اهداف مشترک به سمت مسیری پایدار در خصوص اوضاع افغانستان است.
وی افزود: در این نشست پشت درهای بسته درباره مسائل کلیدی از جمله حقوق بشر، حقوق زنان و دختران، حکومتی فراگیر، مقابله با تروریسم و قاچاق دارو گفت‌وگو می‌کنیم.
از سفرای کشورهای شرکت‌کننده می‌توان به چین، فرانسه، آلمان، هند، اندونزی، ایران، ژاپن، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، قطر، روسیه، عربستان سعودی، ترکیه، ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، انگلیس، آمریکا و اتحادیه اروپا اشاره کرد؛ اما مقامات طالبان هنوز به این نشست دوحه دعوت نشده‌اند.
برچسب ها: طالبان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها