به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۷:۰۱
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۱۳ ساعت ۱۰:۳۴
کد مطلب : ۴۰۱۵۰۹

گرانی در‌بازار مواد مخدر؛افزودن خون‌و‌ ‌قیر به تریاک

گرانی در‌بازار مواد مخدر؛افزودن خون‌و‌ ‌قیر به تریاک
گروه جامعه: از آنجایی که افزایش قیمت مواد مخدر سنتی موجب افزایش ناخالصی مواد عرضه شده از سوی خرده‌فروشان و بروز تهدیدات جسمی ناشی از ناخالصی‌ها بین مصرف‌کنندگان می‌شود، معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌گوید: شبکه‌های قاچاق با اضافه کردن ناخالصی‌هایی به موادمخدر همچون مواد دارویی غیرمجاز، اضافه کردن قیر یا خون حیوانات، برای مصرف‌کنندگان تهدیدات بهداشتی و درمانی جدی که ممکن است موجب اور دوز، شوک و نابسامانی‌هایی در سیستم فیزیکی بدن فرد شود، ایجاد می‌کنند.

به گزارش ایسنا، چندی پیش سردار مسعود زاهدیان- معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر از گران شدن مواد مخدر سنتی و افزایش تولید مواد صنعتی در افغانستان به ایسنا خبر داد و گفت: این موضوعات تهدید جدیدی برای ما ایجاد کرده و آن این است که مصرف‌کنندگان مواد سنتی به سمت مصرف مواد صنعتی هدایت می‌شوند و مافیای مواد مخدر نمی‌خواهد بازار فروش خود را از دست بدهد.
 
زاهدیان با اشاره به علت افزایش قیمت مواد مخدر سنتی افزود: زمانی که درآمد کشاورز افغانستانی سه برابر شده یعنی قیمت تریاک در افغانستان سه برابر شده است. کاری که طالبان کرد موجب ایجاد ترس در خریداران و فروشندگان مواد شد که ممکن است تولید کاهش یابد و بالطبع قاچاقچیان بخشی از این مواد را انبار کردند؛ قیمت مواد افزایش پیدا کرده و حجم محمولات برای انتقال نیز کوچک و همچنین ریسک‌پذیری قاچاقچیان نیز زیاد شده است.

وی با اشاره به روند افزایشی قیمت مواد صنعتی یادآور شد: به دلیل اینکه تولید مواد صنعتی زیاد شده، افزایش قیمت آن ملموس نیست، اما قیمت مواد سنتی با افزایش سه برابری همراه بوده که این افزایش ملموس بوده است. افزایش قیمت مواد سنتی موجب افزایش ناخالصی مواد عرضه شده از سوی خرده‌فروشان و بروز تهدیدات جسمی ناشی از ناخالصی‌ها بین مصرف‌کنندگان و حتی می‌تواند مرگ و میر معتادان را افزایش دهد.

سردار مسعود زاهدیان درخصوص ناخالصی‌های مواد مخدر می‌گوید: زمانی که مواد مخدر به وفور در اختیار معتادان قرار نگیرد، شبکه‌های قاچاق با اضافه کردن ناخالصی‌هایی به مواد مثل مواد دارویی غیرمجاز یا اضافه کردن قیر یا خون حیوانات برای مصرف‌کنندگان تهدیدات بهداشتی و درمانی جدی که ممکن است موجب اوردوز، شوک و نابسامانی‌هایی در سیستم فیزیکی بدن فرد شود، ایجاد می‌کنند.

بنابر اظهارات زاهدیان، ناخالصی‌های مواد مخدر موجب شوک‌های عصبی، مشکلات شدید گوارشی و در برخی افراد موجب از بین رفتن بینایی خواهد شد و حتی بسیاری از این ناخالصی‌ها ممکن است باعث ایجاد عوارضی شوند که حتی فرد مصرف‌کننده را تا سطح مرگ برسانند.

وی با تاکید بر اینکه هر ماده‌ای که ناخالصی ایجاد می‌کند متناسب با فیزیک بدن مصرف‌کننده و ماده افزوده شده به مخدر ممکن است تهدید جدیدی ایجاد کند، خاطرنشان می‌کند: باتوجه به افزایش ناخالصی‌های مواد مخدر، باید دارو را جایگزین مواد مخدر کنیم؛ در این راستا وزارت بهداشت تمهیدات لازم را پیش‌بینی کرده و مراکز درمانی، متادون درمانی یا داروی بوپره‌نورفین و شربت تریاک را جایگزین مخدر مصرفی افراد می‌کنند.

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر به دیگر اقدامات درمانی ستاد برای کاهش مصرف مواد مخدر و درمان معتادان در کشور اشاره می‌کند و می‌افزاید: توسعه مراکز ماده ۱۶ و ایجاد ظرفیت‌های جدید که طی سال‌های اخیر در تهران ایجاد شد به این دلیل است که مسیر درمان برای گروه‌های مختلفی که در چرخه اعتیاد قرار دارند باز شود؛ چراکه جای معتاد متجاهر در خیابان نیست و باید در مراکز درمانی تحت درمان قرار گیرند و بازآفرینی جسمی، شخصیتی و روانی برایشان شکل گیرد تا به دامن جامعه بازگردند.به گفته وی، طی چهار سال گذشته ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر در استان تهران از حدود ۴۰۰۰ نفر به ۲۳ هزار نفر افزایش یافته است.
برچسب ها: مواد مخدر
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها