به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۱۳ ساعت ۱۱:۲۵
کد مطلب : ۴۰۱۵۳۱

جنگ داخلی سودان با ۳۳۰هزار آواره

جنگ داخلی سودان با ۳۳۰هزار آواره
گروه بین الملل: سازمان ملل می‌گوید از زمان آغاز جنگ داخلی در سودان، بیش از ۳۳۰هزار نفر در داخل کشور آواره و بیش از ۱۰۰هزار نفر به کشورهای همسایه پناهنده شد‌ه‌اند. این در حالی است که به‌رغم آتش‌بس درگیری‌های مسلحانه همچنان ادامه دارد.
بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، درگیری‌های شدید در سودان از اواسط ماه آوریل صدها هزار نفر را مجبور به فرار کرده است.
سخنگوی سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) در ژنو گفت که بیش از ۳۳۰هزار نفر در داخل کشور فراری شده‌اند. او افزود شمار آواره‌شدگان در دو هفته گذشته "بیش از شمار تمام جابه‌جایی‌های مربوط به درگیری در سودان در سال ۲۰۲۲ بوده است".بر اساس برآوردهای کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (UNHCR)، بیش از ۱۰۰هزار نفر از زمان آغاز جنگ به کشورهای همسایه سودان پناه برده‌اند. بسیاری خود را به چاد، سودان جنوبی و مصر رسانده‌اند. در میان آنها اتباع سودانی و نیز پناهندگانی از کشورهای دیگر دیده می‌شوند که پیش از این به سودان پناه برده بودند.کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل برنامه‌های خود را بر این اساس تنظیم کرده که در صورت ادامه جنگ، احتمال فرار بیش از ۸۰۰هزار نفر از این کشور وجود دارد.
فیلیپو گراندی، رئیس کمیساریای عالی پناهندگان روز دوشنبه اول ماه مه در توییتر نوشت: "امیدواریم چنین اتفاقی نیفتد".
طبق گزارش دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد - اوچا (OCHA)، سازمان‌های امدادی ۱/۵ میلیارد دلار (حدود ۱/۳۷میلیارد یورو) برای مقابله با بحران رو به تشدید انسانی نیاز دارند.سخنگوی اوچا گفت در حال حاضر تنها ۱۴درصد برنامه کمک‌های امسال برای سودان تامین شده‌ است.
با وجود آتش‌بس رسمی که برای چندمین بار تمدید شده، بیش از دو هفته است که درگیری‌های شدید در سودان ادامه دارد. این مناقشه میان واحدهای ارتش حاکم نظامی عبدالفتاح البرهان و شبه‌نظامیان موسوم به "نیروهای پشتیبانی سریع" (RSF) به رهبری معاون وی محمد حمدان داگلو است. اکثر این شبه‌نظامیان در گذشته تحت فرماندهی عمر البشیر، دیکتاتور سرنگون‌شده بودند و در مناقشه دارفو تحت عنوان شبه‌نظامیان "جان‌جاوید" در کنار دولت سودان می‌جنگیدند.بر اساس آمارهای رسمی، در درگیری‌های دو هفته اخیر بیش از ۵۰۰نفر کشته و هزاران نفر زخمی شده‌اند. تعداد واقعی قربانیان به طور قطع بیش از این رقم است.
کشورهای غربی مانند آلمان در این میان شهروندان خود را با هواپیما یا کشتی به کشوری امن منتقل کرده‌اند. در سطح بین‌المللی، نگرانی‌ها از اینکه سودان به سوی یک جنگ داخلی پیش رود و کل منطقه را بی‌ثبات کند، افزایش یافته است.
 
برچسب ها: سودان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها