به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۱۵ ساعت ۰۰:۴۴
کد مطلب : ۴۰۱۷۷۰

چهار نشانه از زودرس‌ترین سرطان روده را بشناسید

چهار نشانه از زودرس‌ترین سرطان روده را بشناسید
گروه علمی: حملات طولانی و غیرقابل‌توضیح اسهال، درد شکم و لکه‌های خون در حین اجابت مزاج ممکن است نشانه‌های زودرس سرطان روده بزرگ در بزرگسالان جوانی باشند که هنوز به سن انجام غربالگری با کولونوسکوپی نرسیده‌اند.مشکل‌آفرین‌ترین نشانه زودرس خونریزی مقعدی است، نشانه احتمالی سرطان روده بزرگ که بیان آن نیز برای بیماران ساده نیست و بسیاری از بیماران از بیان کردن این نشانه احساس شرمساری می‌کنند.

پژوهش جدید درباره نشانه‌های سرطان روده بزرگ بوسیله پژوهشگران در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت‌لوئیس که اخیرا در «ژورنال موسسه ملی سرطان» منتشر شد، شامل ۵۰۷۵ نفر دچار سرطان زودرس روده بزرگ و راست‌روده می‌شد.

هدف از این پژوهش این بود که نخستین علائمی را که ممکن است نشانه‌های زودرس سرطان روده بزرگ و راست‌روده باشند، شناسایی شوند. این سرطان در سال‌های اخیر در میان افراد جوانتر در حال افزایش بوده است و شمار فزاینده‌ای از افراد در مراحل پیشرفته آن تشخیص داده می‌شوند. بر اساس بیانیه، انجمن سرطان آمریکا، نسبت موارد سرطان راست‌روده که در افراد زیر ۵۵ سال رخ می‌دهد، در سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۹ از ۱۱ درصد به ۲۰ درصد افزایش یافت.

پژوهش جدید چهار نشانه مجزا را نشان داد که تا دو سال پیش از تشخیص سرطان روده بزرگ ایجاد می‌شوند:
- درد شکمی
- خونریزی مقعدی
- اسهال مداوم
- کمخونی ناشی از کمبود آهن. این کمخونی معمولا در آزمایش‌های خون سالانه یافت می‌شود.افراد مورد بررسی دست‌کم یکی از این علائم را داشتند که گاهی دو سال پیش‌تر از تشخیص اصلی ظاهر شده بودند.از طرف دیگر، کولونوسکوپی برای غربالگری و تشخیص زودس سرطان روده بزرگ فقط از ۴۵ سالگی به بعد توصیه می‌شود. این امر به این معنا است که افراد ممکن است مدت‌ها پیش از آنکه به دنبال مراقبت پزشکی بروند یا تشخیص سرطان روده بزرگ در آنها داده شود- علامت‌دار باشند. این در حالی است که سرطان روده بزرگ در صورتی که به طور زودرس تشخیص داده شود، بیماری قابل‌درمانی است.

غربالگری سرطان روده بزرگ باید از ۴۵ سالگی آغاز شود
ممکن است بیماران این علائم را نادیده بگیرند، در حالیکه چنین علائمی باید برای آنها هشداردهنده باشد و برای ارزیابی بیشتر به پزشک مراجعه کنند.تقریبا نیمی از افراد مورد بررسی دست کم یکی از این علائم را سه ماه پیش از تشخیص تجربه کردند. خطر تشخیص سرطان با داشتن علائم اضافی بیشتر می‌شد.

این پژوهشگران می‌گویند یافته‌هایشان «مشکل هشداردهنده‌ای» را از لحاظ دچار شدن به سرطان روده بزرگ برای بزرگسالان جوان و پزشکانی که آنها را درمان می‌کنند، نشان می‌دهد. به گفته آنها بزرگسالان جوان باید از ارتباط این علائم با سرطان روده بزرگ آگاه باشند.نگرانی این است که پزشکان، متخصصان گوارش و افراد جوانتر این علائم را نادیده بگیرند یا به نادرستی تشخیص دهند.

بسیار از سرطان‌های زودرس روده بزرگ در بخش‌های اورژانس تشخیص داده می‌شوند و اغلب در تشخیص این بیماری تاخیرهای قابل‌توجهی رخ می‌دهد.علائمی مانند اسهال و درد شکم ممکن است عادی و گذرا باشند. اما اگر ای علائم برای بیش از یک هفته طول بکشند، بدون اینکه علت شناخته‌شده‌ای داشته باشند،لازم است به پزشک مراجعه کنید.

اگر دچار اسهالی هستید که به سرعت بهبود می‌یابد، احتمالا نباید نگران باشید. اما اگر اسهال شما برای هفته‌ها یا یک ماه طول بکشد، ممکن است علت آن چیزی باشد که نیازمند مراجعه به پزشک و تشخیص داشته باشد.
به همین صورت درباره سایر علائم اگر احساس می‌کنید با حالت عادی متفاوت هستند، باید آزمایش‌های تشخیصی بیشتری را درخواست بدهید.
برچسب ها: سرطان روده
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها