به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۱۵ ساعت ۱۰:۱۱
کد مطلب : ۴۰۱۷۹۵
همه چیز شعارگونه است که ما می‌توانیم، پس دیگر کی می‌توانیم؟

نماینده مجلس: مشکلات اقتصادی ریشه سیاسی دارد

نماینده مجلس: مشکلات اقتصادی ریشه سیاسی دارد
گروه اقتصادی: تیم اقتصادی دولت که خود مدعی جراحی اقتصاد ایران بود نیاز به جراحی سیاسی پیدا کرده است. تورم بخش مسکن، خودرو و حتی کالاهای اساسی و معیشتی مردم، انتقادهای زیادی را به سوی رئیس دولت که قبل از قدرت مطرح می‌کرد «اقتصاددان ها برای رفع مشکلات کشور به خط خواهند شد» روانه کرده است. او تاکید می‌کرد که مشکل کشور مدیریت بوده، و اکنون تیم اقتصادی دولت به‌دلیل ناکارآمدی از هم پاشیده است. مشکلات اقتصادی تا جایی دامنگیر جامعه‌ی ایرانی شده است که نمایندگان مجلس انقلابی ناچار شدند رودربایستی را با دولتِ هم‌طیف خود کنار بگذارند و ابتدا زبان به انتقاد بگشایند و در نهایت طرح استیضاح وزیر صمت را پس از سه‌بار شکست دوباره کلید بزنند. اما در دوران پس از استیضاح مجلس، نمایندگان منتقد حامیان وضع موجود در دولت، چه مواضعی اتخاذ خواهند کرد؟

به گزارش خبرآنلاین، روبرت بگلریان نماینده ارامنه جنوب ایران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال   درباره‌ی ترمیم تیم اقتصادی دولت می‌گوید: « این سیاست‌های دولت است که نیاز به اصلاح دارد با این‌همه چهره بعدی که ماندگار است، خاندوزی‌ست. به‌نظر می‌آید در عمل آقای خاندوزی هم بماند.»

این نماینده مجلس که در سابقه خود معاونت اقتصادی وزارت دارایی را نیز دارد به این پرسش که آیا اتفاق خاصی برای تغییر جهت دولت در سیاست‌گذاری اقتصادی روی ‌می‌دهد، پاسخ داد: «مشکل اقتصاد ایران بنیانی‌تر از تغییر آدم‌ها در تیم اقتصادی دولت است، تغییر رویه‌ها به‌عنوان پیش‌شرط اساسی حل مشکلات اقتصادی ایران است، مشکلات اقتصادی ما تغییر نگاه پارادایمی می‌خواهد که ریشه‌ی بحث بیشتر آن سیاسی است. اما نمایندگان و برخی کارشناسان با رودربایستی یک سری کارها را می‌کنند که از بعد سیاسی و جو روانی جامعه بد نباشد اما مشکل خاصی را حل نمی‌کند و فقط این‌جا برخی وزرا باید فدا بشوند.»

تاکید بگلریان بر نیاز به تغییر پارادایم موجب می‌شود ماجرای اخیر نصب دوربین‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تاسیسات هسته‌ای ایران و درز خبر در عین سکوت مسئولان داخلی پیش بیاید و تاثیر مثبتی که همین آغاز دوباره همکاری خاموش بر کاهش التهاب بازار ایران گذاشته است. این نماینده مجلس در این باره می‌گوید: «این‌که خبر صحت داشته باشد یا نه مطمئن نیستم. اما اگر دوربین نصب شده باشد با این‌که به خاطر حفظ منافع ملی موافقم آن هستم زیرا فضای سیاسی و اقتصادی تقویت می‌شود، اما شاید دلیل سکوت مسئولان مغایرتی است که این کار با مصوبه‌ی گذشته‌ی مجلس انقلابی در این خصوص دارد.»

او درباره‌ی شعار جراحی اقتصادی تیم دولت و این‌که حالا خود این تیم نیاز به جراحی پیدا کرده، بر این باور است: «اول در مرحله‌ی بیماریی که تشخیص می‌دهی باید یک اجماع جمعی باشد که این چیست؟ بعد هم اجماع روی اجرا و روش‌های اصلاح باشد. این‌ها هیچ کدام مشخص نیست. چیزی که من می‌بینم، همه چیز شعارگونه است که ما می‌توانیم؟ اما سوال این است که پس دیگر کی می‌توانیم؟»

این نماینده مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا تیم اقتصادی دولت نیاز به جراحی دارد، می‌گوید: «ربطی به این تیم و آن تیم ندارد.»او با تاکید دوباره بر تغییر رویه‌ها معتقد است: «به طور کلی مجلس انقلابی و جهادی از لحاظ نیرویی که ایجاد می‌کند تا کاری بشود، خوب است اما در برخی رویکردها و سیاست‌گذاری‌ها نیاز به تامل و اجماع نظر و تحلیل عمیق همه جانبه است. تامل بیشتر لازم است و در این‌جاها رویکرد انقلابی من نمی‌فهمم چیست؟»

از بگلریان می‌پرسم مجلس در رای اعتماد به وزیران پیشنهادی دولت چگونه می‌تواند بر ترکیب تیم اقتصادی دولت موثر باشد و بر کاهش التهاب اقتصادی کشور التیام بگذارد؟ او می‌گوید: «با توجه به این شرایط و اینکه ما عموما رویکردهای کوتاه مدت داریم، به نظر من یک آدمی که در این حوزه‌ها تجربه اجرایی داشته باشد، تجربه اداری داشته باشند و نظام صنعت و بازرگانی کشور را خوب بشناسند بر هرکسی که فقط تحصیلات و ارتباطات سیاسی دارد، ارجحیت دارد. در دوران بحران و برای مدیریت بحران افراد باتجربه بیشتر کارآمد هستند.»

۱۴۰۲/۰۲/۱۵ ۱۰:۲۲
اصولگرایان حتی توانایی اداره یک نانوایی را هم ندارند. (429141)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها