به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۱۵ ساعت ۱۲:۱۱
کد مطلب : ۴۰۱۸۳۴

نقطه عطفی در گسترش روابط با سوریه

نقطه عطفی در گسترش روابط با سوریه
گروه سیاسی: رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز مردم سوریه و منطقه باور دارند که ایران ستونی مستحکم است که می‌توانند به آن اتکا و اعتماد کنند، گفت: در نشست با گروه‌های مختلف مقاومت، شاهد بودیم که این گروه‌ها با وجود سلایق مختلف، اما در این سخن اتفاق نظر داشتند که می‌توان به ایران اعتماد و اتکا کرد.
 سید ابراهیم رئیسی  در بدو ورود به تهران در گفتگو با خبرنگاران در تشریح نتایج و دستاورد‌های سفر رسمی دو روزه و فشرده خود به سوریه گفت: بعد از ۱۲ سال مقاومت مردم و دولت سوریه در مقابل توطئه‌ها و فتنه‌های دشمنان و حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از این مقاومت و ایستادگی، این سفر اهمیت بالایی برای دو کشور و منطقه داشت.
رئیس جمهور این سفر را نقطه عطفی در گسترش روابط اقتصادی، تجاری، سیاسی و امنیتی ایران و سوریه توصیف و تصریح کرد: این سفر همچنین به نحوی تقدیر از مقاومت مردم و دولت سوریه در مقابل هجمه‌های سخت دشمنان بود.
وی افزود: امروز بعد از ۱۲ سال مقاومت، تغییر شرایط برای مردم سوریه و منطقه کاملا مشهود است و با وجود اهمیت همیشگی مسائل و مناسبات امنیتی، اما مسائل و تعاملات اقتصادی و تجاری در حال قرار گرفتن در دستور کار نخست سوریه و کشور‌های منطقه است.
رئیس جمهوری با بیان اینکه ایران و سوریه ظرفیت‌ها و زمینه‌های خوبی برای تبادل و همکاری با یکدیگر در راستای ارتقای سطح روابط اقتصادی و تجاری دارند، اظهار کرد: در چند دیداری که با آقای بشار اسد داشتم، عمدتا مسائل اقتصادی و تجاری و تبادل ظرفیت‌های متقابل دو کشور مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.
رئیسی یادآور شد: موضوع همکاری در زمینه تولید و توزیع انرژی، تسهیل همکاری‌های اقتصادی و تجاری با تاسیس بانک و بیمه مشترک و به صفر رساندن تعرفه‌های تجاری میان دو کشور، تقویت و گسترش ترانزیت میان ایران، عراق و سوریه، تلاش طرف سوری و مساعدت ایران برای احیای ظرفیت‌های کشاورزی، صنعتی و انرژی سوریه پس از جنگ و تسهیل سفر‌های زیارتی میان دو کشور از جمله محور‌های ۱۵ سند همکاری بود که میان دو کشور به امضا رسید.
رئیس جمهور با اشاره به اراده جدی ایران و سوریه برای توسعه روابط و اجرای توافقنامه‌های فیمابین گفت: در برخی بخش‌ها کار اجرای موافقتنامه‌ها از همان سوریه آغاز شد و مسئولان ایرانی در تماس با داخل کشور کار اجرا را آغاز کردند و امیدواریم این توافقات هر چه سریع‌تر به طور کامل اجرایی و عملیاتی شوند.
رئیسی جلوه دیگر این سفر را دیدار و بعضا مواجهه خود با مردم سوریه دانست و افزود: در دیدار‌ها و نیز دو مواجهه برنامه‌ریزی نشده‌ای که با مردم سوریه در بدو ورود و نیز در بازار حمیدیه داشتیم، شاهد علاقه فراوان سوری‌ها به جمهوری اسلامی ایران و ابراز ارادت آن‌ها به رهبر معظم انقلاب اسلامی بودیم و این ارتباط قلبی از جلوه‌های بسیاری زیبایی بود که از جای‌جای سوریه نسبت به هیئت ایرانی و جمهوری اسلامی ایران گزارش می‌شد.
رئیس جمهوری اضافه کرد: امروز مردم سوریه و منطقه باور دارند که جمهوری اسلامی ایران ستونی مستحکم و درختی تناور با ریشه‌هایی عمیق در زمین و شاخه‌هایی بلند در آسمان است که می‌توانند به آن اتکا و اعتماد کنند.
رئیسی اظهار کرد: در نشست با گروه‌های مختلف مقاومت، شاهد بودیم که این گروه‌ها با وجود سلایق مختلف، اما در این سخن اتحاد و اتفاق نظر داشتند که به قول شهید سلیمانی جمهوری اسلامی حرم است و می‌توان به او اعتماد و اتکا کرد؛ همه گروه‌های مقاومت تاکید داشتند که ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی با همه وجود از جریان مقاومت دفاع و حمایت کرده است.
رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه امروز جبهه مقاومت به جریانی مستحکم و شکست‌ناپذیر تبدیل شده که معادلات را در منطقه و جهان تغییر داده است، تصریح کرد: نشانه‌های این تغییر کاملا قابل رصد و مشاهده است، چه اینکه امروز در فلسطین دیگر ابتکار عمل در دست مجاهدان حاضر در میدان بوده و مذاکرات و قرارداد‌ها دیگر اعتباری ندارد چرا که رژیم صهیونیستی نیز همواره پایبند نبودن خود به این مذاکرات و قرارداد‌ها را نشان داده است.
رئیسی در پایان با تشکر از استقبال دولت و مردم سوریه، اظهار کرد: امیدوارم این سفر به عنوان یک سفر راهبردی و تعاملات نظیر آن، باعث استحکام روابط کشور‌های دوست از جمله ایران و سوریه و تقویت جریان مقاومت شود. همکاران بنده و مسئولان سوری تمام تلاش خود را برای تسریع در اجرای توافقات صورت گرفته به کار بگیرند تا هر چه سریع‌تر آثار آن‌ها در دو کشور روشن و آشکار شود.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها