به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۱۶ ساعت ۱۰:۳۵
کد مطلب : ۴۰۲۰۰۸

هشدار درباره موج پناهجویان سودانی

هشدار درباره موج پناهجویان سودانی
گروه بین الملل: بر پایه برآورد سازمان ملل، تعداد شهروندانی که به خاطر درگیری نظامی سودان را ترک می‌کنند می‌تواند به ۸۶۰ هزار نفر برسد. فقط در دو هفته نخست درگیری‌های مسلحانه بیش از صد هزار نفر از سودان گریخته‌اند.
جنگ خونین قدرت در سودان میان نیروهای ارتش و شبه‌نظامیان گروه موسوم به "نیروهای پشتیبانی سریع" از میانه ماه آوریل آغاز شد و با وجود چند بار اعلام آتش‌بس موقت همچنان با شدت ادامه دارد.سازمان ملل متحد اول ماه مه (۱۱ اردیبهشت) برآورد کرده بود با ادامه درگیرهای نظامی و گسترش آن تعداد آوارگان و پناهجویان سودانی به ۸۰۰ هزار نفر برسد.
اکنون و با گذشت پنج روز سازمان ملل پیش‌بینی می‌کند، تعداد آوارگان درون‌مرزی و پناهجویان سودانی ۶۰ هزار نفر بیش از برآورد قبلی باشد.
بنابر گزارش‌ها، ادامه نبردهای مسلحانه در سودان نشان می‌دهد که آتش‌بس اعلام شده تا چه حد شکننده است و دو طرف درگیری به رعایت آن پایبند نیستند.
کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل می‌گوید، تا کنون بیش از ۱۰۰ هزار نفر به کشورهای همسایه پناه برده‌اند و با افزایش ناامیدی نسبت به توافق طرف‌های درگیر برای خاتمه دادن به جنگ شهروندان بیش از پیش راه مهاجرت در پیش می‌گیرند.حدود ده روز پس از شروع نبردهای مسلحانه در سودان تقریبا تمام کشورهای غربی، از جمله آلمان شهروندان خود را از این کشور آفریقایی خارج کردند.تشکل‌ها و نهادهای امدادی در کنفرانس کشورهای اهداکننده کمک به شهروندان سودانی که در ژنو برگزار شد اعلام کردند‌، با ادامه بحران، برای حمایت از آوارگان و پناهجویان طی شش ماه آینده دست‌کم به ۴۴۵ میلیون دلار بودجه نیاز است.
نهاد پناهندگان سازمان ملل دوم ماه مه اعلام کرد، بیش از ۳۳۰ هزار شهروند سودانی از آغاز درگیری‌ها تا آن زمان در داخل این کشور آواره شده‌اند.ژنرال عبدالفتاح البرهان، فرمانده کل نیروهای مسلح سودان و ژنرال محمد حمدان دقلو، فرمانده شبه‌نظامیان به تازگی بر سر یک آتش‌بس هفت روزه از چهارم تا ۱۱ ماه مه توافق کردند که مانند توافق‌های قبلی از همان ساعت‌های نخست نقض شد.
در حال حاضر تدابیری برای اسکان پناهجویان در کشورهای چاد، سودان جنوبی، مصر، جمهوری آفریقای مرکزی و اتیوپی در دستور کار قرار گرفته است.
سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) وابسته به سازمان ملل می‌گوید، تا کنون فقط در یکی از شهرهای مرزی اتیوپی تعداد پناهجویان سودانی به ۱۲ هزار نفر رسیده است.
رئیس عملیات امدادی کمیساریای عالی پناهندگان وضعیت انسانی در سودان و کشورهای اطراف آن را "غم‌انگیز" توصیف کرده و می‌گوید، ادامه بحران ثبات و امنیت تمام منطقه را به مخاطره می‌اندازد.انتظار می‌رود اغلب آوارگان سودانی به کشورهای مصر و سودان جنوبی پناه ببرند. از مدت‌ها پیش نهادهای امدادی در سودان و بقیه کشورهای منطقه با کمبود بودجه روبرو بوده‌اند و گمان می‌رود، با آوارگی صدها هزار نفر در داخل و خارج از کشور اوضاع وخیم‌تر شود.مطابق گزارش دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد (OCHA)، سازمان‌های امدادی برای مقابله با بحران رو به تشدید انسانی در منطقه به یک و نیم میلیارد دلار بودجه نیاز دارند که تا کنون تنها حدود ۱۵ درصد آن تامین شده است.
فولکر پرتس، نماینده ارشد سازمان ملل در امور سودان هشدار می‌دهد که موج مهاجرت و آوارگان سودانی موقعیت بسیار بی‌ثبات اغلب کشورهای منطقه را بیشتر تضعیف می‌کند.
او همچنین احتمال داده که از برخی کشورهای منطقه ساحل آفریقا، نظیر مالی، چاد و نیجر تعداد قابل توجهی برای حمایت از نیروهای شبه‌نظامی وارد سودان شوند.
به گفته پرتس، اعزام این افراد سیاست رسمی کشورهای یاد شده نیست بلکه آنها کسانی هستند که در جنگ داخلی سودان به دنبال موقعیتی برای مال‌اندوزی، مثلا از طریق دزدی و چپاول می‌گردند.
فولکر پرتس چندی پیش در نشست شورای امنیت گفته بود، هیچ یک از طرف‌های متخاصم در سودان برای آغاز مذاکرات جدی آماده نیستند و این نشان می‌دهد که هر دو گمان می‌کنند پیروزی نظامی بر طرف مقابل ممکن است.او طرف‌های درگیر در مناقشه را متهم کرد که قوانین و هنجارها درباره عدم حمله به مناطق مسکونی پرازدحام را نقض می‌کنند و با کمترین ملاحظه نسبت به غیرنظامیان حتی مراکز درمانی و خودروهای حامل بیماران را هدف قرار می‌دهند.این مقام ارشد سازمان ملل می‌گوید، آتش‌بس "فقط در برخی مناطق" رعایت شده و امید زیادی به خاتمه یافتن درگیری‌های خونین در آینده نزدیک وجود ندارد.فولکر پرتس  می‌گوید، سازمان ملل برای حل بحران سودان روی حمایت کشورهای همسایه، از جمله مصر و سودان جنوبی زیاد حساب می‌کند.
او گفت، برای رسیدن به راه حل قطعی که به برقراری ثبات در سودان منجر شود به همکاری کشورهای همسایه نیاز است و سودان جنوبی در این زمینه نقش فعالی برعهده گرفته است.
ظاهرا سودان جنوبی و مصر در توافق بر سر آتش‌بس یک هفته‌ای نقش تعیین‌کننده‌ای داشته‌اند، گرچه این آتش‌بس به طور کامل رعایت نمی‌شود.
نماینده ویژه سازمان ملل در امور سودان تاکید کرد، کمک‌رسانی بشردوستانه در مناطقی که درگیری مسلحانه در آن شدید است تقریبا ممکن نیست زیرا موادی که همکاران این سازمان قصد توزیع آنها را دارند اغلب توسط افراد مسلح دزدیده یا تخریب می‌شوند.وزارت بهداشت سودان هفته گذشته اعلام کرد، در نبردهای مسلحانه اخیر حدود ۵۳۰ نفر کشته و بیش از چهار هزار و ۶۰۰ نفر مجروح شده‌اند.کارشناسان احتمال می‌دهند، آمار واقعی تلفات و مجروحان در سودان بسیار بیشتر باشد زیرا نهادهای مستقل امکان حضور در تمام مناطق را ندارند و ارزیابی موقعیت به سادگی امکان‌پذیر نیست.
سودان با حدود ۴۶ میلیون نفر جمعیت یکی از فقیر‌ترین کشورهای جهان به شمار می‌رود و از زمان تحولات موسوم به "بهار عربی" تا کنون با بحران‌های پی در پی روبرو بوده است.
برچسب ها: سودان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها