به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۸:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۱۷ ساعت ۰۹:۵۸
کد مطلب : ۴۰۲۲۳۱

این خوراکی پرطرفدار شما را افسرده می‌کند

این خوراکی پرطرفدار شما را افسرده می‌کند
گروه علمی: مطالعه جدیدی نشان می‌دهد که مصرف بیش از حد سیب‌زمینی سرخ‌شده و سایر غذاهای سرخ‌کردنی ممکن است منجر به اختلال اضطراب و افسردگی در افراد شود.

تحقیقات جدید حاکی از آن است که سیب‌زمینی سرخ‌شده و دیگر غذاهای مشابه آن، سلامت روان ما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند. در مقایسه با سایر فست‌فودها، سیب‌زمینی سرخ‌شده یکی از راحت‌ترین و محبوب‌ترین غذاها از لحاظ طعم و فرایند آماده‌سازی است که خوش‌طعم و کم‌هزینه به نظر می‌رسد. طبق تحقیقات جدید، مصرف منظم سیب‌زمینی سرخ‌شده می‌تواند روی مصرف‌کنندگان آن تأثیرات منفی بگذارد.

در مطالعه منتشرشده در مجله علمی PNAS، داده‌های بیش از ۱۴۰هزار شرکت‌کننده طی ۱۱ سال نشان می‌دهد که ارتباط واضحی بین مصرف زیاد غذاهای سرخ‌شده (به خصوص سیب‌زمینی) و خطر افسردگی و اضطراب وجود دارد.یافته‌ها نشان می‌دهد که خوردن مکرر غذاهای سرخ‌شده با افزایش ۱۲ درصدی اختلال اضطراب و افزایش ۷ درصدی خطر ابتلا به افسردگی مرتبط است. این ارتباط در مردان و نوجوانان قوی‌تر است. این نتایج، بر اهمیت کاهش مصرف غذاهای سرخ‌شده به منظور ارتقای سلامت روان تأکید می‌کند.
 
محققان به ماده‌ای به نام «آکریل آمید» به عنوان علت بالقوه ارتباط بین مصرف غذاهای سرخ‌شده و افسردگی و اضطراب اشاره کردند. طبق گفته سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA)، آکریل آمید طی فرایند پخت در دمای بالا (مانند سرخ کردن یا برشته کردن) ایجاد می‌شود.

به طور کلی، در حالی که شاید مصرف گهگاه غذاهای سرخ‌شده مشکلات عمده‌ای را ایجاد نکند، اما مصرف مکرر آنها ممکن است به طور غیرمستقیم بر سلامت روان تأثیر بگذارد. غذاهای سرخ‌شده معمولاً کالری و چربی‌های اشباع‌شده بالایی دارند و می‌توانند منجر به مشکلاتی مانند چاقی، فشار خون و کلسترول بالا شوند؛ این بیماری‌های مزمن نیز ممکن است به نوبه خود سلامت روان ما را تحت‌الشعاع قرار دهند.
مرجع : خبرآنلاین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها