به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۳۱
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۱۱ ساعت ۰۹:۲۸
کد مطلب : ۴۰۲۲۴
سبزی و صيفي‌جات تهران، ناقل انواع بيماري‌ها

مزارع جنوب تهران با فاضلاب آبیاری می‌شوند!

گروه جامعه: رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس نسبت به آبیاری زمین‌های کشاورزی جنوب تهران با فاضلاب و پساب‌های صنعتی و بیمارستانی هشدار داد و گفت محصولات این منطقه بیماری‌های گوناگونی به جامعه تحمل می‌کند.
مزارع جنوب تهران با فاضلاب آبیاری می‌شوند!
عباس رجایی با انتقاد از آلودگی آب مورد استفاده کشاورزان جنوب تهران به خبرگزاري خانه ملت گفت: «طی نکردن مراحل لازم برای تصفیه آب شرایط زیست‌محیطی نامناسبی را برای محصولات کشاورزی این مناطق رقم زده است.» وي از مسئولان خواست به معضل استفاده کشاورزان جنوب تهران از آبی که حاوی فلزات سنگین، و آلودگی‌های شیمیایی است توجه بیشتری داشته باشند.

عباس رجائی "استفاده بیش از حد مجاز از سموم و آفت‌کش‌ها" در کشاورزی مکانیزه را یکی دیگر از عوامل آلودگی میکروبی و شیمیایی مواد غذایی عنوان کرده است. ماندگاری سموم در سبزیجات دارای ریشه‌های غده‌ای زمینه‌ساز بروز بسیاری از بیماری‌ها و سرطان‌ها است،‌از این رو لازم است مسئولان به جای فرافکنی به فکر اندیشیدن راه چاره باشند.»

رئیس کمیسیون کشاورزی همچنین خاطر نشان کرد که بخشی از سم و کود شیمیایی مورد استفاده کشاورزان دارای استانداردهای لازم نیستند: «افزایش قیمت سموم مورد تایید سازمان حفظ نباتات در کشور بهانه‌ای برای سودجویان در جهت واردات سموم غیراستاندارد از کشورهایی چون هند و چین شده است.» کارشناسان معتقدند، مسئولان می‌توانند دست‌کم با نمونه‌گیری در میدان‌های تره‌بار به میزان زیادی جلوی توزیع محصولات کشاورزی آلوده را بگیرند اما به نظر می‌رسد اراده‌ای برای حل این معضل وجود ندارد. به گفته رجائی ورود سم و کود شیمیایی غیر استاندارد به کشور نشان می‌دهد که مسئولان "به وظایف خود به درستی عمل نمی‌کنند."

شماری از کشاورزان جنوب تهران بالا بودن هزینه آب یا در دسترس نبودن آن را علت استفاده از فاضلاب عنوان می‌کنند. آبان ماه سال پیش استاندار تهران، حسین هاشمی با اشاره به این که شورای تامین استان و وزارت بهداشت آبیاری بخشی از صیفی‌کاری‌های جنوب تهران با فاضلاب را تائید کرده‌اند تهدید کرد که "زمین کشاورزان متخلف تخریب خواهد شد."

یک ماه پس از سخنان استاندار، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران از آبیاری ۲۱۴ هکتار از کشتزارهای سبزی و صیفی‌کاری جنوب پایتخت با "آب‌های نامتعارف" (بخوانيد: فاضلاب!) خبر داد! محمد موسوی گفت: «کشاورزانی که حقابه و آب سالم دارند، اما از آب نامتعارف استفاده می‌کنند، به شبکه بهداشت و درمان معرفی می‌شوند و با شکایت شبکه بهداشت، دستگاه قضایی حکم به قلع و قمع محصول می‌دهد.»

بخش بزرگی از فاضلاب تهران به سمت جنوب سرازیر می‌شود و در بسیاری از بخش‌های جنوبی شهر از طریق کانال‌های سطحی زمین‌های اطراف و آب چاه‌ها را آلوده می‌کند. بعلاوه بر آلودگی ناشی از فاضلاب، بخشی از زمین‌های کشاورزی جنوب تهران به مواد نفتی هم آلوده‌اند. تخلیه زباله‌های صنعتی نزدیک زمین‌های کشاورزی و غیراستاندارد بودن مکان‌های دفن زباله نیز به آلودگی آب‌های زیرزمینی منجر شده است. سیاری، معاون بهداشت وزیر بهداشت دی‌ماه ۹۲ از تحقیقی در میدان تره‌بار تهران خبر داد که بر اساس آن نزدیک به ۴۲ درصد سبزی‌ها به فلزات سنگین نظیر سرب، کادیوم و نیترات آلوده هستند و "از نظر سموم نیز، ۵۲ درصد سبزی‌ها بیشتر از حد مجاز آلوده‌اند."

محمدرضابهزادی اصل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۱ ۰۹:۴۹
دنبال افزایش جمعیت نباشید. همین جمعیتی که هست اقلا مواظب باشید کم نشه.افزایش جمعیت پیشکشتان.تهرانیها انگل دارند...مسولین بهداشت رسیدگی فرمایید... (223298)
ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۱ ۲۲:۱۶
فقط انگل؟ هزار جور مرض و از جمله سرطان رهاورد نابسامانی کشاورزی ما در استفاده از آبهای آلوده و بدتر از آن کودها و سموم بی رویه شیمیایی است. (223418)
پردیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۱ ۱۲:۰۱
بسیار باعث تاسف است که سلامت مردم سالهاست مورد اهمال مسئولین است چون در ایران خودمون چیزی که ارزش ندارد جان انسان هاست ؟؟اینجاست که مجلسی ها ارزش کارشون مشخص میشود ..اما آقای رسایی و تیم پایداری بجای اهمیت سلامت مردم تهران که ازش حقوق هم میگیرند آنرا معضل نمیدانند ,معضل را در آن میبینند که چرا ظریف انگلیسی صحبت میکند. (223319)
خانم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۱ ۱۳:۴۹
بالاخره چی ؟؟؟؟ کسی نمی خواهد کاری کند؟؟؟؟؟ (223333)
کاوه فارسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۱ ۱۶:۴۱
اجداد من حداقل تا اونجایی که من میدونم از دویست سال قبل تا کنون در شهرری زمین کشاورزی داشتند و همین الان هم هم در اونجا باغ داریم و هم زمین کشاورزی.
نباید این موضوع رو که کشاورزا با آب فاضلاب آبیاری میکنند را گردن آنها انداخت مقصر اونها نیستند مقصر دولت است که فقط صدای حمایت از کشاورزان را دارد نه عمل..در ضمن اینم بگم که به همت بیشتر کشاورزا و خرجهای میلیونی چاه هایی با اجازه از منابع طبیعی زده شده است ..اما واقعا باید دولت کاری انجام دهد.مثلا کشاورزی سنتی را به صنعتی تبدیل کند (223369)
اسدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۱ ۲۱:۱۸
این آبها می بایست از تصفیه خانه فاضلاب تهران گرفته شود و قابل بررسی و کنترل می باشد، مگر اینکه خلافی صورت گرفته باشد، خطر آلودگی سبزیجات و مواد خام تولیدی که اکثرا بصورت خام هم مصرف میشوند بسیار بالاست، مسئولین حتما باید پیگیری کنند، این یک معضل زیست محیطی است که با سلامت همشهریان ارتباط مستقیم دارد. (223415)