به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۱۸ ساعت ۱۶:۳۳
کد مطلب : ۴۰۲۵۵۵

استفاده پوتین از اختلاف ارتش و  واگنر

استفاده پوتین از اختلاف ارتش و  واگنر
گروه بین الملل: یوگنی پریگوژین، رئیس گروه واگنر مکررا از رهبری ارتش روسیه انتقاد می‌کند. شکاف عمیقی بین رئیس گروه واگنر و وزارت دفاع وجود دارد. پوتین علاقه چندانی به از بین بردن این اختلاف ندارد و حتی برای حفظ قدرت از آن سود می‌برد.
چندین ماه است که نیروهای گروه واگنر برای فتح باخموت شهری در شرق اوکراین می‌جنگند و هنوز نتوانسته‌اند این شهر را تصرف کنند.یوگنی پریگوژین، رئیس شرکت پیمانکاری نظامی موسوم به گروه واگنر اکنون سرگئی شویگو، وزیر دفاع و والری گراسیموف، رئیس ستاد ارتش را در پیش‌روی کند نیروهایش مقصر می‌داند. پریگوژین در ویدئویی اعلام کرد نیروهایش مهمات کافی ندارند و شویگو و گراسیموف در این امر مقصرند. پریگوژین در بیانیه‌ای که  در یک کانال تلگرامی منتشر شد اعلام کرده در صورت ادامه بی‌توجهی مسکو نیروهای تحت فرمانش چند روز دیگر یعنی ۱۰ مه از باخموت عقب‌نشینی می‌کنند.
تهدید به عقب‌نشینی حربه‌ای است که در نزاع چند ماهه بین این گروه مزدور و رهبری نظامی روسیه برای نفوذ و قدرت بکار گرفته می‌شود.روزنامه آمریکایی "واشنگتن‌ پست" با استناد به اسناد افشا شده سازمان سیا در پلتفرم "گیمر" گزارش می‌دهد، وزارت دفاع روسیه برای پاسخ به حملات لفظی پریگوژین مشکل دارد.طبق این گزارش رهبران ارتش روسیه به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای مداخله در این مناقشه متوسل شدند.
واشنگتن‌پست می‌نویسد "جنجال‌های اخیر پریگوژین" نشان می‌دهد که پوتین این درخواست ارتش را نادیده گرفته و به پریگوژین دستور داده است تا خود مشکلات را با وزارت دفاع حل و فصل کند.
مقامات وزارت دفاع روسیه به منظور واداشتن پریگوژین به سکوت به راه‌اندازی کمپینی برای بی‌اعتبار کردن علنی رئیس واگنر فکر می‌کنند. اما اگر وزارت دفاع بخواهد علیه پریگوژین اقدام کند، باید متحدانی معادل پریگوژین پیدا کند.در ۹ سال گذشته، روسیه از گروه مزدور واگنر برای دفاع از منافع خود در خارج از کشور استفاده کرده است و پریگوژین بارها مورد توجه رهبری روسیه قرار گرفته است.واشنگتن پست تاکید می‌کند، شکست‌های ارتش روسیه در جنگ اوکراین به رهبر واگنر برای تبدیل شدن به یک قدرت در سطح ملی شرایط مناسبی را فراهم کرد.
در شرایطی که ارتش روسیه هیچ پیشرفتی نداشته گروه واگنر چند پیروزی متوسط اما پرسر وصدا به دست آورد و نفوذ پریگوژین نیز افزایش یافت.با افزایش شهرت پریگوژین حملات رئیس واگنر به رهبری و مقامات ارتش نیز بیشتر شد.اما با برجسته‌تر شدن نقش پریگوژین و شخصی‌تر شدن حملاتش ارتش روسیه نیز خواست او را به حاشیه براند. برای این مقصود در ابتدا مانع جذب محکومین به گروه واگنر شد. سپس افراد آموزش دیده این گروه مستقیما به خط مقدم باخموت اوکراین فرستاده شدند که منجر به تلفات زیادی شد.
بر اساس گزارش واشنگتن پست، اختلاف بین واگنر و ارتش با استراتژی پوتین برای ایجاد حوزه‌های قدرت فردی که توسط گروه‌های رقیب کنترل می‌شود، مطابقت دارد تا هیچ‌کس بیش از حد برای او قدرتمند نشود.این رویکرد ممکن است برای حفظ پوتین در قدرت مفید باشد، اما این استراتژی در طول جنگ مضر است.
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها