به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۱۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۱۸ ساعت ۲۰:۰۴
کد مطلب : ۴۰۲۶۳۶
رییس صندوق توسعه ملی:

با این روند، صندوق توسعه ملی نابود می‌شود

با این روند، صندوق توسعه ملی نابود می‌شود
گروه اقتصادی: رییس صندوق توسعه ملی در مراسم اولین همایش ملی اقتصاد هوشمند و توسعه مالی با تاکید بر اینکه اطلاعات درباره صندوق توسعه ملی در بین مقامات نقص دارد و از این رو صندوق آسیب دیده است، اظهار داشت: در حال حاضر بر روی ابزارهای هوشمند تاکید زیادی می‌شود و پشت سر آن هم حتما به قول افراد «پایتون » وجود دارد و بنابراین همه چیز خوب است اما مفاهیم اهمیت زیادی دارد و مشکل در اینجاست.
مهدی غضنفری ادامه داد: صندوق‌های ثروت ملی در دنیا از سه منشأ ورودی منابع دریافت می‌کند و سه نوع مصرف بودجه جاری و توسعه و نسل آتی دارند. اما صندوق توسعه ملی در ایران در اساسنامه به طور واضح نشان می‌دهد که صندوق توسعه ملی صندوق توسعه‌ای و صیانتی است اما این اساسنامه به اجرا نمی‌رسد. وی با اشاره به سرنوشت صندوق ذخیره ارزی ادامه داد: حساب ذخیره ارزی نابود شد چراکه مفاهیم هوشمند نبودند و در نهایت سفره آن را هم جمع کردند و در صندوق توسعه ملی با همین مشکل مواجه هستیم.
رییس صندوق توسعه ملی درباره مشکلات صندوق توسعه ملی و طولانی شدن مدت زمان بازپرداخت‌ها گفت: دوره ساخت پروژه‌ها طولانی شده اما قدرت بازپرداخت بالا نیست و افزایش دوران مشارکت از ٨ سال به ١٢ سال در مناطق برخوردار و ١۴ سال در مناطق غیر برخوردار رسیده‌ به همین دلیل منابع برنمی‌گردد و در چند پروژه محبوس می‌شود و دست ما خالی می‌ماند. غضنفری با بیان اینکه سهم بخش‌های اقتصادی از مطالبات غیردولتی ۴٠ میلیارد دلار است، افزود: در این رقم سهم نفت و گاز و پتروشیمی به ۶۶ درصد رسیده و سهم نیروگاه ١٣ درصد وسایل صنایع ٢١ درصد است. وی گفت: مسیری که صندوق طی می‌کند هوشمند نیست و وضعیت صندوق‌‌ها ثروت ملی جهان برای ما بسیار هشدار دهنده بود. اگر همین مسیر ادامه پیدا کند دچار سرنوشت ذخیره ارزی می‌شود و از بین خواهد رفت.
وی تاکید کرد: اجازه سرمایه گذاری را به صندوق نمی‌دهند، در حالی که در تمام دنیا در حال انجام است. اما ما در این ایران در حال تلاش هستیم افراد را قانع کنیم. غضنفری با بیان اینکه صندوق توسعه ملی را باید به صندوق ثروت ملی تبدیل کنیم و باید در برنامه هفتم توسعه این موضوع دیده شود، گفت: همه درآمدهای نفتی و گازی کشور باید وارد صندوق توسعه ملی بیاید و سود حاصل از سرمایه‌گذاری صندوق به سمت بودجه هدایت شود. رییس صندوق توسعه ملی ادامه داد: صندوق ١۵٠ میلیارد دلاری داریم که تا کنون دولت‌های مختلف ١٠٠ میلیارد دلار آن را برداشت کردند. اما صندوق باید هر سال باید نسبت به سال گذشته بزرگ‌تر شود و با صندوق کوچک‌تر چیزی برای نسل آینده نمی‌ماند. 
برچسب ها: صندوق توسعه ملی

۱۴۰۲/۰۲/۱۸ ۲۱:۱۴
تخم مرغ ۴۰۰۰۰ریال شد ! حتما صندوق نابود شده (429421)
۱۴۰۲/۰۲/۱۹ ۱۳:۵۱
صندوق رو خاتمی
با سامان دادن اقتصادبنیان کرد

احمدی نژاد خورد و پاشید
روحانی با برجام تزریقش کرد
رییسی هم داره ته شو در میاره

فرق میکنه کی رئیس باشه (429443)
۱۴۰۲/۰۲/۱۹ ۱۳:۵۳
عربستان با سود ذخیره
ارزی نفتش داره کشورشو توسعه میده

اینجا دارن ته شو انگشت میکشن (429444)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها