به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۹:۴۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۱۹ ساعت ۱۲:۰۳
کد مطلب : ۴۰۲۷۱۹
افزایش شدید قیمت دلار در راه است؟

پول‌ داغِ بورسی در مسیر بازار دلار و سکه

پول‌ داغِ بورسی در مسیر بازار دلار و سکه
گروه اقتصادی:سناریوی ریزش سنگین قیمت دلار در میانه اردیبهشت ماه در حالی با رسیدن دلار به کانال ۵۲ هزار تومانی در حال تحقق بود و گمانه زنی برای دلار ۲۰ هزار تومانی قوت می‌گرفت که دلار با سوخت گیری عجیب دوباره کانال عوض کرد.
 
شوک مقطعی به بازار دلار؟
به گزارش اقتصاد24، خبر ریزش سنگین بورس، اعلام نرخ تورم عجیب و غریب سالانه ازسوی مرکز آمار و اخبار منفی عدم آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران سه گانه افزایشی را در بازار دلار و ارز در روز دوشنبه رقم زد.
باید منتظر ماند و دید معامله‌گران نسبت به این اخبار چه واکنشی خواهند داشت. دلاربازان اگر از این آمار سیگنال تورمی بگیرند، ازآنجا که این موضوع، اولین تصویر از سال ۱۴۰۲ است، می‌تواند انتظارات افزایشی‌ها را تشدید کند.
اما سوال اصلی این است که آیا زمان، زمان خرید دلار است؟ آیا دلار در ادامه راه شاهد ریزش قیمت خواهد بود؟
متهمان گرانی قیمت دلار

قیمت دلار در روز‌های آینده گران خواهد شد؟ حسین محمودی اصل، کارشناس اقتصادی در این مورد گفت: در پشت پرده جهش‌های دلار و ارز سه متهم وجود دارد؛ موضوعات سیاسی و روابط با همسایگان، برجام و رفع تحریم‌ها و دیگری افزایش یا کاهش قابل توجه در صادرات غیرنفتی.وی ادامه داد: البته کاهش در حجم صادرات و کاهش انگیزه‌های صادراتی با توجه به نرخ ارز نیمایی دوم که مبنای خرید ارز حواله‌ای صادرکنندگان است، مشخص می‌شود، زیرا این نرخ بیش از ۴۰ درصد با نرخ بازار آزاد فاصله دارد.

پشت پرده بازار زیرزمینی دلار
به گفته این کارشناس اقتصادی، رئیس کل بانک مرکزی قیمت دلار در بازار غیررسمی را قبول ندارد و نمی‌پذیرد ملاک تعیین نرخ باشد.محمودی اصل معتقد است: واقعیت این است که زمانی که بازار ارز یا کالا بدون محدودیت در عرضه، تقاضا و نرخ ازسوی بانک مرکزی وجود نداشته باشد، بازار دیگری به عنوان بازار آزاد یا بازار زیرزمینی تشکیل می‌شود و خارج از اراده ما برای همه بازار‌ها ملاک عمل می‌شود.

سیگنال هسته‌ای به بازار دلار و ارز
این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال  مبنی بر اینکه قیمت دلار تا پایان اردیبهشت ماه به چه سمت و سویی می‌رود؟ گفت: بازار دلار و ارز در چند روز اخیر با توجه به خبر همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کمی آرام گرفت.محمودی اصل افزود: تا پایان اردیبهشت ماه، اخبار سیاسی بر قیمت‌ها بسیار تعیین کننده خواهد بود.

تغییر مسیر پول از سعادت آباد به سمت میدان فردوسی
پول داغ بورسی به بازار دلار می‌رود؟ محمودی اصل در پاسخ به این سوال گفت: بورس در هفته‌های اخیر شاهد ورود نقدینگی بود و رشد قابل توجهی داشت که این موضوع به ثبات در بازار ارز و سکه کمک کرد.به اعتقاد وی، خروج پول از بورس بی تردید بازار دلار و ارز و سکه را تحت تاثیر قرار خواهد داد؛ بنابراین توصیه می‌شود بورس با تصمیمات مناسب متعادل و باثبات گردد که لازمه آن، افزایش حاشیه سود شرکت هاست.

خروج ارز از کشور شدت می‌گیرد؟
این کارشناس اقتصادی در تشریح این مساله  گفت: متاسفانه حاشیه سود شرکت‌های بورسی از ۳۶ درصد در سال ۱۳۹۹ به ۲۳ درصد در سال ۱۴۰۱ رسیده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد در چند روز آینده شاهد افزایش قیمت دلار که ناشی از ورود پول داغ بورسی است، باشیم.

محمودی اصل خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که بهای تمام شده ارز تولید در محدوده ۵۰ هزار تومان است؛ بنابراین عرضه ارز صادرکنندگان در بازار نیما به نرخ حدود ۴۰ هزار تومان، انگیزه صادرات را از بین می‌برد و کاهش صادرات واقعی را در پی خواهد داشت. ایجاد فاصله بین نرخ ارز نیمایی و بازار آزاد چیزی جز ادامه روند رانتی ارز ۴۲۰۰ نیست؛ زیرا با این کار تولید در داخل مقرون به صرفه نیست و واردات سود بیشتری دارد.

منتظر ریزش سنگین قیمت دلار باشیم؟
این کارشناس اقتصادی در مورد اینکه آیا ریزش قیمت دلار محتمل است؟ گفت: اگر در حوزه مذاکرات برجام و رفع تحریم‌ها اتفاق قابل توجهی رخ دهد، قیمت دلار می‌تواند در محدوده کانال ۴۰ هزار تومان قرار گیرد، اما عدم رفع تحریم و ادامه شرایط حال حاضر، دامنه ۵۰ هزار تومان و در ادامه سایر دامنه‌ها را در قیمت دلار فعال می‌کند.
 
 
 
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها