به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۱:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۲۰ ساعت ۱۲:۵۲
کد مطلب : ۴۰۲۹۷۱

‌ نشانه‌های‌ آلرژی فصلی را جدی بگیرید

‌ نشانه‌های‌ آلرژی فصلی را جدی بگیرید
گروه سلامت: در فصل بهار شرایط برای افرادی که دچار آلرژی بینی هستند، سخت‌تر می‌شود، زیرا گرده افشانی گیاهان زمینه را برای افزایش نشانه‌های آلرژی فراهم می‌کند و اگر شخص به نوع شدید آلرژی مبتلا باشد گرفتار‌ اختلال در خواب، تمرکز، تحصیل و کار نیز خواهد شد.

نشانه‌های آلرژی بینی
برخی ‌ افراد‌ در تمام طول سال گرفتار آلرژی هستند و نشانه‌های آلرژی در آنها محدود به فصل یا دوره‌ای خاص نمی‌شود.دکتر آناهیتا رزاقیان، فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمونولوژی بالینی درباره نشانه‌های ابتلا به آلرژی بینی  می‌گوید: ‌برخی نشانه‌های آلرژی بینی ‌ عطسه مکرر، آبریزش بینی ، خارش و گرفتگی بینی، خارش چشم، ریزش اشک و قرمزی  چشم  است که میزان شیوع آن  حدود 70 درصد است و  بیشتر در کودکان و جوانان دیده می‌شود.‌کارشناسان معتقدند با توجه به میزان بروز نشانه‌ها در شخص، ابتلا به آلرژی به گروه‌های خفیف، متوسط و شدید تقسیم بندی می‌شود‌.

دکتر رزاقیان درباره آلرژی‌ فصلی توضیح می‌دهد: آلرژی‌های دوره‌ای بیشتر به دلیل گرده گل و گیاه است. مواردی که مربوط به درختان است، معمولا در اواخر اسفند و اوایل فروردین خود را نشان می دهد. بخش دیگر که ناشی از گرده‌های  چمن است نیز معمولا در اوایل تابستان اتفاق می‌افتد. در اواخر تابستان نیز شاهد بروز مواردی هستیم که ناشی از گرده علف است.

‌ریزفاکتورهای افزایش آلرژی
افرادی که دچار آلرژی می‌شوند، برخی مواقع نمی‌توانند مانند سایر افراد عادی زندگی کنند، زیرا در محیط زندگی خود باید نکاتی را رعایت کنند و یا قادر نیستند مدت زیادی در فضای باز یا طبیعت بمانند.در این بین کارشناسان معتقدند ریزفاکتورهایی نیز وجود دارد که ریسک ابتلا به آلرژی بینی را افزایش می‌دهند.

‌ دکتر رزاقیان در این باره توضیح می‌دهد: اگر ‌ کودک شیرخوار با دود سیگار در تماس باشد یا در دوران بارداری مادر یا یکی از اطرافیان او سیگار بکشد،‌ ریسک ابتلا به آلرژی در نوزاد افزایش پیدا می کند.آن طور که او توضیح می‌دهد، اگر نوزاد با عمل سزارین به دنیا بیاید نیز  ریسک ابتلا به آلرژی در او بیشتر می‌شود.

این فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمونولوژی بالینی درباره دیگر ریزفاکتورهایی که ابتلا به آلرژی را افزایش می‌دهند، توضیح می‌دهد: اگر نوزاد پسر ‌یا فرزند اول باشد نیز این ریسک افزایش پیدا می‌کند، البته سابقه ابتلا به آلرژی در خانواده نیز در این بین تاثیر گذار است.‌به گفته او حدود 2.5 درصد مراجعان به کلینیک‌ها را افرادی تشکیل می‌دهند که  دچار  آلرژی بینی هستند.

آلرژی بینی و غیبت
در نگاه اول شاید پیامدهای ابتلا به آلرژی بینی فقط محدود به شخص مبتلا شود. اما با توجه به اینکه افراد زیادی در دنیا گرفتار این مساله هستند، می‌توان گفت ابتلا به آلرژی بینی پیامدهایی جدی نیز برای جامعه به همراه دارد.‌دکتر رزاقیان در این باره توضیح می‌دهد: در موارد شدید آلرژی بینی سبب غیبت در محیط کار و مدرسه می‌شود، چراکه زمینه را برای اختلال  خواب شخص فراهم می‌کند و به این شکل فرد مبتلا با افت تمرکز رو به رو می‌شود‌.نتایج برخی بررسی‌های انجام شده در این خصوص از این حکایت دارد که آلرژی بینی هر سال‌ سبب حدود ‌ دو میلیون روز غیبت از مدرسه و شش میلیون روز غیبت از محل کار  می‌شود.

تاثیر بر حس بویایی و چشایی
ابتلا به آلرژی بینی پیامدهای دیگری نیز برای شخص دارد، زیرا علاوه براینکه سبب اختلال خواب شخص می‌شود در بلند مدت زمینه را برای از بین رفتن حس بویایی و چشایی ‌فراهم می‌کند.‌این فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمونولوژی بالینی در این باره می‌گوید: ابتلا به آلرژی بینی می‌تواند‌ همزمان با آسم باشد. در این بین حدود 80 درصد از افرادی که آسم دارند به آلرژی بینی نیز مبتلا هستند. علاوه بر این می‌توان گفت‌ حدود 40 درصد از افرادی که آلرژی بینی دارند به آسم نیز مبتلا می‌شوند. به  عبارت دیگر‌ چنانچه آلرژی بینی کنترل نشود، زمینه برای ابتلا به آسم نیز فراهم می‌شود‌.‌دکتر رزاقیان درباره اهمیت تشخیص به هنگام ابتلا به آلرژی در کودکان نیز توضیح می‌دهد: اگر شخص در کودکی به آلرژی بینی دچار شود و بموقع تحت درمان قرار نگیرد، ممکن است ‌درگیر ناهنجاری رشد صورت شود. برای نمونه احتمال دارد دندان‌هایش کج رشد کنند.

توصیه به افراد مبتلا
با توجه به اینکه در فصل بهار قرار داریم، کارشناسان به افرادی که دچار آلرژی فصلی هستند توصیه می‌کنند که در محیط های طبیعی کمتر حضور پیدا کنند تا زمینه برای بروز نشانه‌های آلرژی در آنها فراهم نشود.این فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمونولوژی بالینی‌ در این باره عنوان می‌کند: شخص می‌تواند یکسری اقدامات پیشگیرانه انجام دهد. برای نمونه در این فصل در و پنجره‌های خانه را بسته نگهدارد و از سیستم تهویه‌ هوایی استفاده کند که به فیلترهای مناسب مجهز است.

‌او ادامه می‌دهد: این افراد باید در محیطی زندگی کنند که پوشش فرش، موکت، پرده و پتوی زیادی وجود نداشته باشد.  بهتر است این افراد در محیطی زندگی کنند که بیشتر سطح از چوب یا سنگ باشد تا امکان تمیز کردن مناسب سطوح باشد. علاوه بر این اشخاص مبتلا به آلرژی بینی بهتر است هر هفته ملحفه‌های تخت خود را عوض کنند.

 ‌فراموش نکنید که اگر شخص دچار آلرژی فصلی است این زمینه را دارد که نسبت به دیگر آلرژی‌ها نیز حساس شود. به همین دلیل رعایت این نکات برای شخص ضروری است.دکتر رزاقیان درباره استفاده از ماسک برای پیشگیری از بروز نشانه‌های آلرژی نیز عنوان می‌کند: استفاده از ماسک‌های فیلتردار شاید‌ نشانه‌ها را کاهش دهد. اما نمی‌تواند مانع این مساله شود.
برچسب ها: آلرژی فصلی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها