به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۵:۱۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۲۱ ساعت ۰۸:۱۰
کد مطلب : ۴۰۳۱۱۴

افزایش فشار خون به دلیل استفاده ازموبایل

افزایش فشار خون به دلیل استفاده ازموبایل
گروه علم و فناوری: فشار خون بالا یکی از عوامل خطر قابل پیشگیری پیشرو برای بیماری‌های قلبی عروقی و مرگ زودرس در سراسر جهان است. شیوع استاندارد شده جهانی فشار خون بالا ۲۴.۱ درصد در مردان و ۲۰.۱ درصد در زنان در سال ۲۰۱۵ میلادی بود. در سالیان اخیر گوشی‌های تلفن همراه با حدود ۸.۲ میلیارد مشترک در سراسر جهان در سال ۲۰۲۰ میلادی به ابزاری برای زندگی روزمره تبدیل شده اند.
به گزارش فرارو به نقل از rahnamato، این وضعیت پرسش‌های مهمی را در مورد ایمنی استفاده از گوشی تلفن همراه به منظور برقراری یا دریافت تماس به ویژه برای کاربران پرمصرف مطرح ساخته است. برای مثال، برخی از مطالعات بر روی سلول‌های حیوانی یا انسانی نشان می‌دهد که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض میدان‌های الکترومغناطیسی فرکانس رادیویی منتشر شده از گوشی‌های تلفن همراه با استرس اکسیداتیو، افزایش التهاب و آسیب DNA مرتبط است که همگی می‌توانند منجر به ایجاد فشار خون بالا شوند.
پروفسور "شیان هوئی کین" از دانشگاه پزشکی جنوبی و نویسنده ارشد مقاله مرتبط با این بررسی می‌گوید: "یافته‌های ما نشان می‌دهد که صحبت کردن با تلفن همراه ممکن است تا زمانی که زمان تماس هفتگی کمتر از نیم ساعت باشد خطر ابتلا به فشار خون بالا را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد".
تحقیقات بیش تری برای تکرار نتایج مورد نیاز است، اما تا آن زمان عاقلانه به نظر می‌رسد که تماس‌های تلفن همراه را به حداقل برسانیم تا سلامت قلب حفظ شود. پروفسور کین و همکاران اش از داده‌های ۲۱۲۰۴۶ شرکت کننده ۳۷ تا ۷۳ ساله بدون سابقه فشار خون قبلی در بانک زیستی بریتانیا استفاده کردند.
اطلاعات مربوط به استفاده از تلفن همراه برای برقراری و دریافت تماس از طریق یک پرسشنامه صفحه لمسی گزارش شده توسط داوطلبان در ابتدا جمع آوری شد که سال‌های استفاده از گوشی، تعداد ساعات استفاده از آن در هفته و استفاده از دستگاه هندزفری و بلندگو را شامل می‌شد.
شرکت کنندگانی که دست کم یک بار در هفته از تلفن همراه برای برقراری یا دریافت تماس استفاده می‌کردند به عنوان کاربران تلفن همراه تعریف شدند. در جریان میانگین پیگیری ۱۲ ساله صورت گرفته ۱۳۹۸۴ نفر (۷ درصد) از شرکت کنندگان به فشار خون بالا مبتلا شدند.
خطر ابتلا به فشار خون بالا در کاربران تلفن همراه در مقایسه با افرادی که از تلفن همراه استفاده نمی‌کنند، ۷ درصد بیش‌تر است.
افرادی که ۳۰ دقیقه یا بیشتر در هفته با تلفن همراه خود صحبت می‌کردند ۱۲ درصد بیش‌تر از شرکت کنندگانی که کم‌تر از ۳۰ دقیقه زمان صرف تماس‌های تلفنی می‌کردند در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا قرار داشتند. نتایج برای زنان و مردان مشابه بود.
با نگاهی دقیق‌تر به یافته‌ها در مقایسه با شرکت کنندگانی که کمتر از ۵ دقیقه در هفته برای برقراری یا دریافت تماس تلفن همراه زمان صرف می‌کردند افرادی که زمان استفاده هفتگی شان از تلفن همراه ۳۰-۵۹ دقیقه، ۱-۳ ساعت، ۴-۶ ساعت و بیش از ۶ ساعت بود به ترتیب با ۸، ۱۳، ۱۶ و ۲۵ درصد افزایش خطر فشار خون بالا مواجه شده بودند.
در میان کاربران تلفن همراه، سال‌های استفاده و استفاده از دستگاه هندزفری - بلندگو ارتباط معناداری با ایجاد فشار خون بالا نشان نداد.
هم چنین، پژوهشگران رابطه بین زمان استفاده (کم‌تر از ۳۰ دقیقه در مقابل ۳۰ دقیقه یا بیش تر) و فشار خون جدید را با توجه به این که شرکت کنندگان دارای خطر ژنتیکی کم، متوسط یا بالا برای ابتلا به فشار خون بالا بودند بررسی کردند. خطر ژنتیکی با استفاده از داده‌های موجود در بانک زیستی بریتانیا تعیین شد.
نتیحه تجزیه و تحلیل نشان داد در افرادی با خطر ژنتیکی بالا که حداقل ۳۰ دقیقه در هفته با تلفن همراه صحبت می‌کردند خطر ابتلا به فشار خون بالا در مقایسه با افرادی که خطر ژنتیکی پایینی داشتند و کم‌تر از ۳۰ دقیقه در هفته با گوشی تلفن همراه صحبت می‌کردند ۳۳ درصد بیش‌تر بود.
نویسندگان مقاله مرتبط با این پژوهش می‌افزایند: "استفاده از تلفن همراه برای برقراری یا دریافت تماس به طور قابل توجهی با افزایش خطر ابتلا به فشار خون جدید مرتبط است به ویژه در افرادی که زمان استفاده هفتگی طولانی تری دارند".
البته یافته‌ها باید مورد مطالعه بیش تری قرار بگیرند. در صورت تایید بیش‌تر نتایج مطالعه اخیر نشان می‌دهد که کاهش زمان استفاده از تلفن همراه برای برقراری یا دریافت تماس ممکن است در پیشگیری اولیه از فشار خون بالا نقش داشته باشد. نتایج این پژوهش در مجله قلب اروپایی - سلامت دیجیتال منتشر شده است.
برچسب ها: فشار خون
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها