به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۲۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۲۱ ساعت ۰۹:۴۳
کد مطلب : ۴۰۳۱۴۶

کشف قلاب ماهیگیری ۶ هزار ساله

کشف قلاب ماهیگیری ۶ هزار ساله
گروه گوناگون: باستان شناسان اداره باستان شناسی اسرائیل یک قلاب ماهیگیری مسی باستانی که احتمالا برای شکار کوسه مورد استفاده قرار گرفته را در ناحیه آگامیم در شهر اشکلون اسرائیل کشف کرده اند.
این قلاب ماهیگیری باستانی که قدمت آن به حدود ۶ هزار سال پیش باز می‌گردد حدود ۶.۵ سانتی متر طول و ۴ سانتی عرض دارد.
به گزارش فرارو به نقل از rahnamato، دکتر "دانیل وارگا" باستان شناسان اسرائیلی از اداره باستان شناسی اسرائیل می‌گوید: "ابعاد بزرگ آن قلاب نشان می‌دهد که برای شکار کوسه‌های ۲ تا ۳ متری یا ماهی‌های تن بزرگ مناسب بوده است".
قلاب‌های ماهیگیری باستانی پیش‌تر کشف شده عمدتا از استخوان ساخته شده بودند و بسیار کوچک‌تر از قلاب تازه یافته شده بودند. این دانشمند می‌افزاید: "استفاده از مس در دوره کالکولیتیک (عصر مس یا فرانوسنگی دوره‌ای بین نوسنگی (عصر حجر) و عصر مفرغ که در آن از سنگ و ابزار‌های مسی استفاده می‌کردند) آغاز شد. "کشف این که این نوآوری فناوری در دوران باستان برای تولید قلاب ماهیگیری برای ماهیگیران در امتداد سواحل مدیترانه به کار گرفته شده بسیار جالب توجه است.در دوره کالکولیتیک روستا‌های بزرگی در اطراف اشکلون وجود داشتند که نشان می‌دهد اقتصاد متکی بر شاخه‌هایی از کشاورزی و یا دامپروری بوده است مانند چرای گوسفند، بز و گاو و یا کشت گندم، جو، حبوبات و پرورش میوه در باغ‌های آن منطقه.
دانشمندان می‌گویند:"ما در مورد عادات غذایی مردمی که ۶۰۰۰ سال پیش در اینجا زندگی می‌کردند از بقایای استخوان‌های حیوانات که در گودال‌های زباله باستانی کشف شده اند و از دانه‌های سوخته گندم موجود در اجاق‌ها و از ابزار‌های شکار، پخت و پز و پردازش مواد غذایی نکاتی را دریافته ایم.برای مثال، شواهد نشان می‌دهند که در آن زمان از داس‌های ساخته شده از سنگ چخماق و انواع ظروف سفالی به منظور پخت و پز و نگهداری غذا از طریق تخمیر و نمک استفاده می‌شد".آنان می‌افزاید:"کشف قلاب ماهیگیری کمیاب اخیر داستان ماهیگیران روستایی را روایت می‌کند که با قایق‌های خود به دریا رفتند و قلاب ماهیگیری مسی تازه اختراع شده شان را در آب انداختند به این امید که کوسه‌های ساحلی را به منوی غذایی شان اضافه کنند".
این قلاب ماهیگیری باستانی در آوریل ۲۰۲۳ در چهل و هشتمین کنگره باستان شناسی اسرائیل به نمایش گذاشته شد.
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها