به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۲۳ ساعت ۰۹:۳۳
کد مطلب : ۴۰۳۴۵۹

طرحی برای مقابله با عادی‌سازی رابطه با سوریه

طرحی برای مقابله با عادی‌سازی رابطه با سوریه
گروه بین الملل: یک گروه دوحزبی از قانون‌گذاران آمریکایی، پیش‌نویس طرحی را به مجلس نمایندگان ارائه کردند که ضمن هشدار به سایر کشورها برای عادی‌سازی رابطه با حکومت بشار اسد در سوریه، از دولت جو بایدن نیز می‌خواهد از چنین اقدامی دوری کند.
این گروه از قانون‌گذاران تشدید تحریم‌ها علیه سوریه موسوم به قانون «قیصر» را در نظر گرفته‌اند.یک مقام کنگره به رویترز گفت این طرح هشداری به کشورهای عرب و همچنین به ترکیه است که در صورت تعامل با دولت اسد، ممکن است با عواقب شدیدی روبرو شوند.
قانون‌گذاران آمریکایی هنگامی این طرح را تنظیم کردند که وزیران خارجه اتحادیه عرب در نشست روز ۱۷ اردیبهشت در مقر این نهاد در قاهره، کرسی تعلیق‌شده سوریه را پس از ۱۲ سال به حکومت بشار اسد پس دادند.
اتحادیه عرب در آغاز جنگ سوریه این کرسی را در اعتراض به سرکوب خونین اعتراضاتی که به جنگ داخلی گسترده کشیده شد، از حکومت بشار اسد گرفت اما آن را نیز در اختیار مخالفان او قرار نداد.
با ابتکار سیاسی اردن و با حمایت عربستان، مصر، الجزایر و کشورهای دیگر اتحادیه عرب، سوریه به این نهاد بازگشت و تنها غایب نشست، قطر بود که امیر آن کماکان با  اسد به‌سختی مخالف است.پادشاه عربستان سعودی نیز اعلام کرده که بشار اسد را به شست پیش روی سران اتحادیه در جده دعوت کرده است. این نشست با میزبانی ملک سلمان برای روز ۲۹ اردیبهشت تدارک دیده شده است.
عربستان چند روز پیش از رأی اتحادیه عرب به بازگشت سوریه، رابطه سیاسی قطع شده خود با حکومت اسد را از سرگرفت.
جو ویلسون، رئیس کمیته فرعی خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی در مجلس نمایندگان، در بیانیه‌ای نوشت کشورهایی که به سوی عادی‌سازی رابطه با «قاتلی رفته‌اند که از کشتار انبوه انسان‌ها پشیمان نیست و قاچاقچی مواد مخدر است، وارد مسیری اشتباه شده‌اند».
ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا،  در خصوص احتمال عادی‌سازی رابطه دولت جو بایدن با سوریه، در حالی که متحدین منطقه‌ای آمریکا این گام را برداشته‌اند، گفت «کاملا روشن است که واشینگتن در پی عادی‌سازی با دولت اسد نبوده و حامی اقدام متحدان و شرکای خود نیست».
این طرح اعطای کمک ۵۰ هزار دلاری را که قرار بود آمریکا از طریق امارات، مصر یا ترکیه به مناطق زلزله‌زده سوریه برساند، لغو می‌کند. آن بخش از سوریه که زیر حاکمیت معارضین است، در زلزله سه ماه پیش با ویرانی و تلفات گسترده روبرو شد.
برچسب ها: سوریه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها