به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۲۳ ساعت ۱۸:۳۲
کد مطلب : ۴۰۳۶۰۴

مخالفت با بسته تحریمی علیه روسیه

مخالفت با بسته تحریمی علیه روسیه
گروه بین الملل: وزیر خارجه مجارستان به دلیل تنش‌ها با اوکراین تهدید کرده درباره تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه روسیه مذاکره نمی‌کند. اوکراین به تازگی یک بانک مجارستان را وارد فهرست حامیان تجاوز نظامی روسیه کرده است.
اوکراین بزرگ‌ترین بانک مجارستان (OTP) را به عنوان حامی جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه این کشور طبقه‌بندی کرده و این مسئله خشم بوداپست را برانگیخته است.وزیر خارجه مجارستان می‌گوید، تا زمانی که بانک OTP در این فهرست قرار دارد کشورش وارد هیچ مذاکره‌ای برای اعمال تحریم‌های جدید علیه مسکو نمی‌شود.پتر سیجارتو این سخنان را  در حاشیه اجلاس وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سوئد بیان کرد.او می‌گوید، این بانک هیچ قانونی را نقض نکرده و بر این اساس قرار دادن آن در فهرست "اسپانسر جنگ" توسط اوکراین یک رسوایی است.
از آغاز تجاوز نظامیان روسی به اوکراین تا کنون اتحادیه اروپا ۱۰ بسته تحریمی علیه روسیه تصویب کرده و در تدارک اعمال تحریم‌های جدید است.کمیسیون اتحادیه اروپا جمعه گذشته پیشنهادهایی برای اعمال یازدهمین بسته تحریمی علیه مسکو به کشورهای عضو ارائه کرد که هدف آن به طور عمده مقابله با دور زدن تحریم‌های قبلی عنوان می‌شود.افزون بر این در بسته پیشنهادی تحریم‌های تجاری جدیدی علیه روسیه پیش‌بینی شده که می‌تواند به طور بالقوه مناسبات شرکت‌های مجارستانی با مسکو را تحت تاثیر قرار دهد.مسئول هماهنگی سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک نشست خبری در پیوند با اجلاس وزیران خارجه در سوئد از اظهار نظر درباره سخنان وزیر خارجه مجارستان خودداری کرد.جوزپ بورل می‌گوید، اظهارات پتر سیجارتو را نشنیده اما این واقعیت هم بر کسی پوشیده نیست که مجارستان به کارآمدی تحریم‌ها علیه روسیه اعتقادی ندارد.آژانس ملی پیشگیری از فساد اوکراین (NACP) ابتدای ماه جاری میلادی بانک OTP مجارستان را در فهرست حامیان جنگ قرار داد.کی‌یف معتقد است، شعبه روسی این بانک پس از تجاوز نظامی به اوکراین نیز یکی از بازیگران اصلی بازارهای مالی روسیه باقی مانده و به شکل آشکار از تروریسم پشتیبانی کرده است.مجارستان با روسیه روابط تجاری و مالی گسترده‌ای دارد. دفتر مرکزی بانک سرمایه‌گذاری بین‌المللی که تحت کنترل روسیه قرار دارد از سال ۲۰۱۹ در بوداپست مستقر شد.
دیوید پرسمن، سفیر آمریکا در مجارستان حدود یک ماه پیش این بانک را به ارتباط تنگاتنگ با سرویس‌های اطلاعاتی روسیه متهم و اعلام کرد چند مدیر ارشد آن تحریم شده‌اند.
این دیپلمات آمریکایی چند ماه پیشتر هم با انتقاد از رویکرد بوداپست نسبت به تجاوز نظامیان روسی به اوکراین، مجارستان را به پیشبرد سیاست‌های ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه متهم کرد.
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها