به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۲۴ ساعت ۱۷:۱۹
کد مطلب : ۴۰۳۷۹۸

دولتی که ضعیف باشد، باج می‏‌دهد

دولتی که ضعیف باشد، باج می‏‌دهد
گروه سیاسی: فضای سیاسی کشور در آخرین سال فعالیت هر دوره از قوه مقننه، شاهد بیان مطالبی پیرامون برخی زدوبند‌ها از سوی نمایندگان با وزارت‌خانه‌ها و دولت بوده است؛ موضوعی که در سال جاری هم با مطرح شدن بحث شاسی‌بلند‌ها به میان آمده است.
 در ادامه گفتگوی هم‌میهن با غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی، نماینده مجلس دهم را می‌خوانید.
در ادوار مختلف مجلس شاهد وجود بده‌بستان‌هایی بین مجلس و دولت بوده‌ایم و اخیرا هم موضوع شاسی بلند‌ها مطرح شده است. علت وجود این فضا، بین نمایندگان و دولت چیست؟
وقتی دولتی ضعیف باشد، شروع به باج دادن می‌کند. در این شرایط اقتصادی طبیعی است که این اتفاقات تلخ هم رخ دهد. فکر می‌کنم نبود یک دستورالعمل ویژه و راهنمای کامل برای نمایندگان که چه چیز‌هایی هدیه تلقی می‌شود و چه چیز‌هایی رشوه است، در ایجاد این فضا تاثیر دارد. من اعتقاد دارم که شاسی‌بلند‌ها رشوه است، زیرا در قبال یک استیضاح بوده است. متاسفم که تیغ نظارت استصوابی شورای نگهبان صرفا سیاسی شده است. شک نکنید افرادی که خودی هستند، این موضوع برایشان جرم نیست، اما اگر همین اتفاق برای ۴ نفر از اصلاح‌طلبان و اعتدالیون رخ داده بود، تا الان در بوق و کرنا شده بود. همین‌قدر که اسامی بیرون نمی‌آید یعنی نیرو‌ها خودی هستند. ضعف دولت، نبود نظارت کامل و تقسیم خودی و غیرخودی این فضا را ایجاد کرده است.
‌چرا با رسیدن سال انتخابات مجلس چنین بحث‌هایی بیشتر می‌شود و شاهد «بگم بگم»‌ها در فضای سیاسی کشور هستیم.
بدون تعارف باید گفت که جمهوری اسلامی در اخلاق اسلامی موفق نبوده است و نتوانسته اخلاق اسلامی را نهادینه کند. از سال ۸۴ به بعد که اخلاق ذبح شد، این بگم‌بگم‌ها باب شد و دروغ‌گویی را نهادینه کردند و الان هم بعضی از همان تیم در دولت آقای رئیسی حضور دارند و بی‌پروا در چشم مخاطب نگاه می‌کنند و دروغ می‌گویند. اگر این‌ها را کنار هم بگذاریم به این نتیجه می‌رسیم که اخلاق نتوانسته جایگاهی پیدا کند. ما حتی اخلاق رقابت سیاسی هم بلد نیستیم و تا ذبح خانواده هم پیش می‌رویم. وقتی می‌گویند می‌توان به خاطر اسلام فلان کار را کرد و اخلاق طالبانی را رواج می‌دهیم، نباید خیلی ابایی داشته باشیم. من به مجلس ختمی رفته بودم، از ابتدا تا انتها شخصی که برای سخنرانی آمده بود، فقط فحاشی کرد و مجلس یک مادر را تبدیل به مجلس سیاسی کرد. فردی که باید از فرایض دینی حرف می‌زد کاری کرد که همه جوان‌ها از مجلس خارج شدند.
‌اشاره‌ای به بحث جامعه داشتید. این روکردن‌های دست یکدیگر و از فساد افشاگری کردن، در نهایت چه تاثیری در فضای سیاسی کشور خواهد گذاشت؟
جامعه به بزرگان خود نگاه می‌کند. آقای مخبر در روز‌های اخیر مصاحبه کرده، اما یک گزارش کار ارائه نکرده است. ۲۲ ماه از عمر شما گذشته است، تو را به خدا بگویید این حقوقی که گرفته‌اید چه کار کرده‌اید و به غیر از توسعه فقر، افزایش بیکاری و بزهکاری، چه کار کرده‌اید؟ شما رئیس‌جمهورِ «ترین‌ها» هستید. همه چیز را تبدیل به «ترین» کرده‌اید. در طول انقلاب چنین چیزی نداشته‌ایم. نصف عمرتان گذشت، اما باز هم می‌گویند دولت قبل؛ رها کنید دولت آقای روحانی را. وقتی بعضی مسوولین ارشد هم خلاف واقع را به مردم می‌گویند، چه باید گفت؟ گزارش هم که می‌دهند خلاف واقع است و مردم گزارش آن‌ها را با سفره خود تطبیق می‌دهند. وقتی روغن ۴۰۰ درصد گران شده و می‌بینند حقوق ۲۷ درصد زیاد شده، حقیقت مشخص است. دم از قانون می‌زنند و قانون‌شکنی می‌کنند. من برای قوه قضائیه متاسفم که دولت این همه تخلف و ترک فعل کرده، اما با آن برخورد نمی‌شود. ۲۲ ماه است دولت در اختیارتان است، ولی احیانا نفرین مردم را همراه دارید، صداوسیما هم مبلغ رئیس‌جمهور شده است. گوجه و خیار و پیاز برای مردم آرزو شده است، بیایید بگویید چه کار کرده‌اید؟
‌به عنوان سوال آخر، زمانی که شما در مجلس حضور داشتید تقریبا مشابه همین بحث درباره عباس آخوندی هم شنیده شده بود. آن ماجرا به کجا رسید؟
من از بابت عدم توسعه مسکن مهر همیشه از آقای آخوندی گله داشته‌ام، ولی خدا را شاهد می‌گیرم، نماینده‌ای پیش آقای آخوندی رفت و مسکن خارج از قاعده می‌خواست، اما ایشان گفت نمی‌توانم مسکن خارج از قاعده به شما بدهم. من این را شاهد هستم و با چشم خودم دیدم. با هر کس تخلفی کرده باید برخورد شود. بزرگترین تخلف‌ها در این دولت رخ داده است، آخر نفهمیدیم نهاده‌ها چه شد. یک مقدار شفاف باید بود، مردم ابهامات زیادی دارند. دل‌شان خوش است فضای مجازی را بسته‌اند. بروید ببینید اینستاگرام و تلگرام چه خبر است، فقط هزینه مردم را زیاد کرده‌اند. مردم می‌فهمند که چه خبر است، حقوق معلم‌ها را دیر پرداخت کردند، درحالی‌که باید رئیس‌جمهور بازخواست می‌شد، فشار آوردند که وزیر آموزش و پرورش استعفا دهد.
برچسب ها: مجلس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها