به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۰:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۲۵ ساعت ۱۰:۳۲
کد مطلب : ۴۰۳۸۶۹
افزایش فشار به دهک های پایین تر در 1400 و 1401

افزایش فشار تورم بر دهک های پایین تر در دولت ابراهیم رئیسی!

افزایش فشار تورم بر دهک های پایین تر در دولت ابراهیم رئیسی!
گروه اقتصادی:بررسی‌ها نشان می‌دهد نسبت به 4 سال گذشته تورم از دوش ثروتمندان به دوش فقرا منتقل شده است.به گزارش اکوایران؛ بیشترین فشار تورمی در سال های 98 و 99 در میان دهک ها بر دوش دهک دهم جامعه با نرخ 24 و 51 درصد بوده است. ولی در دو سال گذشته این فشار به دهک های پایین‌تر منتقل شده است به طوریکه در سال 1400 بیشترین تورم را دهک دوم با نرخ 35 درصد متحمل شده است. همچنین بار تورمی سال 1401 با نرخ 58 درصد بر روی دوش فقرا بوده است.

 علاوه بر افزایش بار تورمی دهک های پایین، میزان پراکندگی تورم دهک ها در این سال نیز بیشتر شده است که می‌تواند نشانه افزایش نابرابری باشد. به عبارت دیگر هزینه های قشر کم درآمد جامعه نسبت به قشر ثروتمند، با سرعت بیشتری افزایش یافته و این امر موجب افزایش شکاف تورمی میان دهک ها شده است.به دلیل تغییر سال پایه و منتشر نشدن گزارش تورم اسفند ماه 1401، به ناچار برای سال 1401 از تورم نقطه به نقطه بهمن استفاده کردیم ولی در بقیه سال ها از  تورم نقطه به نقطه  اسفند استفاده شده است.

تورم دهک ها در سال 98 و 99
در سال 1398  تورم نقطه ای  اسفند کشور 22 درصد بوده است. در این سال هرچه به سمت دهک های بالا حرکت می‌کنیم میزان فشار تورمی نیز افزایش یافته است بطوریکه تورم دهک اول 19.5 درصد بوده و تورم دهک دهم 24.4 درصد بوده است.

سال 99 که مصادف با زمان شیوع کرونا بود و به تعطیلی برخی مشاغل و کارخانجات رکود سمت عرضه منجر شد و افزایش سطح عمومی قیمت ها را در پی خود داشت، فشار بسیار زیادی به تمامی دهک‌ های جامعه وارد کرد. در این سال نیز بیشترین فشار تورمی بر دوش دهک دهم با نرخ 51.5 درصد بوده است اما دهک های اول نیز تورم بالایی را تجربه کرده‌اند. اما در این سال پراکندگی تورم دهک ها نسبت به سال 98 کمتر شده است. علاوه بر پراکندگی تورم بین دهک ها که گواه افزایش فشار های اقتصادی است، تورم کل در سال 1399 نیز 48.7 درصد بوده که تقریبا دو برابر سال 1398 است. این اتفاق به معنای این است که به تمامی جامعه فشار بیشتری نسبت به سال 99 وارد شده است.

افزایش فشار به دهک های پایین تر در 1400 و 1401
سال 1400 بیشترین فشار تورمی را به دهک دوم وارد کرده است. به طور کلی دهک های پایین در این سال متحمل فشار بیشتری از جانب تورم نسبت به دهک های بالا شده‌اند. تورم کل در سال 1400 حدود 34.7 درصد بوده است. همچنین این جریان در سال 1401 نیز ادامه پیدا کرده و در این سال نیز دهک های پایین تورم بیشتری را نسبت به دهک های بالا تجربه کرده‌اند. تورم تخمین زده شده در این سال برای دهک اول 58.7 درصد و برای دهک دهم 53.5 درصد بوده است.

این نحوه توزیع تورم بین دهک ها با این میزان پراکندگی زیاد می‌تواند بیان کننده سخت تر شدن زندگی برای قشر کم درآمد جامعه باشد. چرا که علاوه بر آسیب هایی که افزایش سطح عمومی قیمت ها به دهک های جامعه وارد می‌کند، نابرابری نیز افزایش یافته است. در سال گذشته بیشترین فشار تورمی بر دوش فقرا بوده است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها