به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۲۵ ساعت ۱۲:۱۵
کد مطلب : ۴۰۳۸۹۱

۲۰ میلیون افغانستانی گرسنه می‌خوابند

۲۰ میلیون افغانستانی گرسنه می‌خوابند
گروه بین الملل: مسئول برنامه جهانی غذا سازمان ملل در افغانستان گفت: حدود نیمی از مردم این کشور با شکم خالی می‌خوابند و غذای کافی ندارند. 
شائو لی گفت که پس از روی کار آمدن مجدد طالبان، فرصت‌های شغلی در این کشور شدیدا کاهش یافته است. لی گفت: هر روز، حدود۲۰ میلیون نفر در افغانستان غذای کافی ندارند و گرسنه می‌خوابند، و چهار میلیون مادر و کودک در معرض خطر سوء‌تغذیه هستند و خطر مرگ وجود دارد.نظر به گفته‌های  لی دو بحران همزمان دامنگیر مردم افغانستان شده است، کاهش تولید مواد غذایی به دلیل خشکسالی و نداشتن توانایی خرید مواد غذایی به دلیل گسترش فقر و نبود شغل را ندارند.
برنامه جهانی غذا سازمان ملل می‌گوید سوءتغذیه حاد در ۲۵ از ۳۴ ولایت این کشور «بالاتر از آستانه اضطراری» است و انتظار تشدید این روند می‌رود، حدود نیمی از کودکان زیر ۵ سال و یک چهارم زنان باردار و شیرده در ۱۲ ماه آینده به حمایت حیاتی غذایی نیازمند هستند.
برنامه جهانی غذا گفته است که برای شش ماه آینده به ۱.۴۶ میلیارد دلار برای عملیات کمک رسانی خود در افغانستان «نیاز فوری» دارد.
این در حالی است که حدود ۳۵۰۰ نفر از کارکنان سازمان ملل متحد در حدود دو ماه اخیر دراعتراض به منع کار همکاران زن برای امور بشردوستانه از سوی طالبان، سر کار خود حاضر نشده‌اند یا از خانه کار می‌کنند.
در حالی که مذاکرات سازمان ملل با طالبان برای تجدیدنظر در این فرمان همچنان ادامه دارد، این سازمان هشدار می‌دهد که محدودیت‌های طالبان برای کار زنان مانع رسیدن کمک‌های بشردوستانه به زنان و کودکان خواهد شد.
پیش‌تر، دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) اعلام کرد که با اعمال «تبعیض جنسیتی» از سوی طالبان در«دو راهی چالشی» قرار گرفته‌ که باید یکی را انتخاب کند. این سازمان هشدار داده که در صورت توقف فعالیت‌های خود در افغانستان «باید روشن باشد که مسئولیت هرگونه عواقب منفی این بحران برای مردم افغانستان، بر عهده مقام‌های حاکم [طالبان] خواهد بود».
طالبان اما منع کار زنان را «موضوع ارزشی داخلی افغانستان» خوانده است.
بعد از روی کار آمدن طالبان حدود ۲۰ ماه پیش که پس از خروج نیروهای آمریکا از افغانستان اتفاق افتاد، کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی به شدت کاهش یافته است. سیاست‌های طالبان از جمله محدودیت شدید بر آموزش و فعالیت دختران و زنان در افغانستان وضعیت را پیچیده‌تر و کمک‌رسانی را سخت‌تر کرده است.
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، وضعیت انسانی در افغانستان را بزرگترین بحران انسانی در جهان خوانده است.
وی پس از یک نشست در مورد افغانستان در نشستی با نمایندگان ویژه کشورها در دوحه قطر گفت ۹۷ درصد مردم افغانستان فقیرند و دو سوم از ۲۸ میلیون نفر در سال جاری برای زندگی روزمره خود به کمک نیاز دارند و۶ میلیون زن و کودک گرسنه هستند.
 گوترش از کمبود کمک به عنوان یکی دیگر از نگرانی های اصلی یاد کرد. وی گفت: «سازمان ملل بیش‌تر از شش میلیارد دلار برای کمک به افغانستان درخواست کرده است، اما کمتر از هفت درصد، حدود ۳۰۰ میلیون دلار به عنوان کمک دریافت کرده است.»
 
برچسب ها: افغانستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها