به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۱۲ ساعت ۲۰:۴۶
کد مطلب : ۴۰۳۹۷

ايستادگي عراقی​ها مقابل افراطيون

گروه بين الملل: وزیر امور خارجه آمریکا ضمن تحسین میلیون‌ها عراقی که با شجاعت در انتخابات سراسری این کشور شرکت کردند گفت، بسیاری از آن‌ها "قهرمانانه" مقابل تهدیدهای شبه نظامیان عمل کردند.
ايستادگي عراقی​ها مقابل افراطيون

جان کری در بیانیه‌ای گفت: رای دهندگان عراقی با انگشت‌های جوهری پیام محکمی را به افراط گرایان ظالم دادند که در تلاشند تا مانع پیشرفت دموکراسی در این کشور شوند و بذر نفاق و تفرقه را در سراسر عراق بپاشند. رای دهندگان عراقی با وجود ناآرامی‌ها اوایل صبح روز چهارشنبه در پایگاه‌های انتخاباتی که شدیدا تحت حفاظت ماموران پلیس قرار داشت صف‌های رای را تشکیل دادند.

این انتخابات از دسامبر سال 2011 میلادی که نیروهای آمریکایی از این کشور خارج شدند نخستین انتخابات پارلمانی عراق محسوب می‌شود و برخی تحلیل‌گران نگران بودند که موجی از ناآرامی‌های افراط گرایانه که در چند روز گذشته جان 90 تن را گرفته موجب هراس رای دهندگان شود. حتی حملاتی نیز اوایل صبح چهارشنبه صورت گرفت اما بسیاری از مردم عراق در برابر پیش بینی‌ها مقاومت کرده و نیت خودشان را برای انداختن رای در صندوق‌ نشان دادند.

کری افزود: میلیون‌ها تن از مردم عراق با شجاعت در انتخابات روز چهارشنبه شرکت کرده و نه تنها بر تعهدشان نسبت به دموکراسی بلکه بر تصمیمشان برای دستیابی به آینده‌ای صلح آمیز و امن‌تر را تاکید کردند.
 
وی ادامه داد: شهروندان عراقی در برابر تهدیدهای افراط گرایان ایستادند و برخی اقداماتی قهرمانانه انجام دادند از جمله ماموران پلیس که جان خود را به خطر انداخته تا از رای دهندگان در برابر عاملان انتحاری در نزدیکی پایگاه‌های انتخاباتی محافظت کنند.

این دیپلمات ارشد آمریکایی همچنین از تمامی گروه‌های قومی و مذهبی عراق برای شرکت در این انتخابات قدردانی کرده و گفت: این انتخابات برای یک عراق دموکرات، متحد، فدرال و کثرت گرا بسیار حساس و مهم بود. کری گفت: این انتخابات یک گام به سوی پیشرفت دموکراتیک است. من از تمامی رهبران عراقی می‌خواهم تا به چارچوب قانون اساسی برای تضمین این رای‌گیری و تشکیل دولت جدید احترام بگذارند. وی افزود: ما درحال حاضر به ترغیب تمامی رهبران عراقی برای تمرکز بر اتحاد و تشکیل یک دولت جدید که در تمامی 18 استان این کشور موثر باشد، ادامه می‌دهیم.

انتخابات عراق مطابق معیارهای بین‌المللی بود
 نماینده دبیرکل سازمان ملل در عراق تاکید کرد که انتخابات پارلمانی این کشور مطابق با معیارهای بین‌المللی بود.

 نیکولای ملادینف با اشاره به اینکه عراقی‌ها ثابت کردند که از حقشان در رای گیری دفاع می‌کنند، گفت: انتخابات سراسری عراق مطابق با معیارهای بین‌المللی بود. ملادینف تاکید کرد: انتخاباتی که برگزار شد مشارکت گسترده مردم عراق را نشان داد. وی خاطرنشان کرد: کسانی که به دنبال نابودی و کارشکنی در روز رای گیری بودند و مدام تهدیدات خود را مطرح می‌کردند ثابت کردند که سخت در اشتباهند.