به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۲۶ ساعت ۲۰:۱۴
کد مطلب : ۴۰۴۱۱۴

وضعیت اجرای حكم اعدام در جهان

وضعیت اجرای حكم اعدام در  جهان
گروه بین الملل: سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل گزارش مبسوط خود در مورد اجرای احکام اعدام در سطح جهان مربوط به سال ۲۰۲۲ را منتشر کرد.
بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۲۲ شش کشور مجازات اعدام را به کلی لغو کردند و در ۲۰ کشور دیگر دست‌کم ۸۸۳ مورد حکم اعدام به اجرا درآمده که عفو بین‌الملل آن‌ها را به ثبت رسانده است.
افزایش اجرای احکام اعدام به ویژه در  عربستان سعودی و مصر بسیار چشمگیر بوده است. هزاران اعدام در چین "که مخفی نگه داشته می‌شوند" نیز وجود دارد. در دو منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا افزایش شدید اعدام‌های ثبت شده در سال ۲۰۲۲ مورد توجه بوده‌اند.
اعدام‌های تاکنون ثبت شده در دو منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا ۵۹ درصد افزایش نشان می‌دهد که از ۵۲۰ اعدام در سال ۲۰۲۱ به ۸۲۵ مورد اعدام در سال ۲۰۲۲ رسیده است. دست‌کم ۹۳درصد اعدام‌های ثبت‌شده جهانی در سال ۲۰۲۲ (بدون محاسبه چین) در این دو منطقه صورت گرفته است.
این گزارش می‌افزاید، بر اساس اسناد موجود، افزایش احکام اعدام به طور عمده ناشی از تحولات خاورمیانه و شمال آفریقا است.
در عربستان سعودی، این تعداد از ۶۵ مورد در سال ۲۰۲۱ سه برابر شده و به ۱۹۶ مورد در سال ۲۰۲۲ رسیده است. این بالاترین رقمی است که سازمان عفو‌بین‌الملل در ۳۰ سال گذشته برای این کشور ثبت کرده است.
سازمان عفو بین‌الملل در این گزارش، کاهش و افزایش شمار اعدام‌ها در کشورهای مختلف را در مقایسه بین سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ ثبت کرده است. عربستان در صدر افزایش اعدام‌ها قرار دارد.
کشورهایی که در این جدول مقایسه‌ای آمار کاهشی داشته‌اند عبارتند از مصر که از ۸۳ مورد در سال ۲۰۲۱ به ۲۴ مورد در سال ۲۰۲۲ رسیده است. عراق از ۱۷ مورد به ۱۱ مورد، ژاپن از ۳ مورد به تنها یک مورد، سومالی از ۲۱ مورد به ۶ مورد، سودان جنوبی از ۹ مورد به ۵ مورد و یمن از ۱۴ مورد اعدام در سال ۲۰۲۱ به ۴ مورد در سال ۲۰۲۲ رسیده‌اند.
افزایش اعدام‌ها در این کشورها ثبت شده است: در عربستان سعودی از ۶۵ به ۱۹۶ مورد، در ایران از ۳۱۴ مورد  به ۵۷۶ مورد، آمریکا از ۱۱ به ۱۸، سنگاپور از صفر به ۱۱، کویت از صفر به ۷، میانمار از صفر به چهار و سرزمین‌های فلسطینی از صفر به ۵ مورد رسیده‌اند.
شمار اعدام‌ها در چین به دلیل مخفی‌کاری شدید دولت این کشور قابل بررسی نبوده‌است.در سال ۲۰۲۲ از ۸۸۳ مورد اعدام در کل جهان ۱۳ تن آن‌ها زن بوده‌اند.بر اساس داده‌های سازمان ملل متحد، در ۱۹ کشور از ۱۹۳ کشور عضو (۱۰ درصد اعضای سازمان ملل) حکم اعدام اجرا شده است که عبارتند از: ایران، افغانستان، بنگلادش، بلاروس، چین، مصر، عراق، ژاپن، کویت، میانمار، کره شمالی، عربستان سعودی، سنگاپور، سومالی، سودان جنوبی، سوریه، ایالات متحده آمریکا، ویتنام و یمن.
از دیدگاه عفو بین الملل، افزایش اعدام‌ها در کل مناطق خاورمیانه و شمال آفریقا باعث نگرانی شدید است. این گزارش همچنین نشان می دهد که تقریبا ۴۰درصد از اعدام‌ها بر اساس جرایم مرتبط با مواد مخدر بوده و شمار آن‌ها تقریبا دو برابر شده است.



 
برچسب ها: اعدام
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها