به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۲۶ ساعت ۲۰:۱۶
کد مطلب : ۴۰۴۱۱۵

اعلام اولویت بریتانیا درباره ایران

اعلام اولویت بریتانیا درباره ایران
گروه بین الملل:  وزیر خارجه بریتانیا  تاکید کرد: «جلوگیری ایران از توسعه برنامه سلاح اتمی اولویت قاطع سیاست خارجی بریتانیا است».
جیمز کلورلی همچنین گفت:‌«ما بسیار بسیار از نزدیک با شرکای خود، فرانسه، آلمان و ایالات متحده کار کرده‌ایم تا تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کنیم. ما یقینا همکاری نزدیکی نیز با آژانس انرژی اتمی داریم تا از دستیابی ایران به سلاح اتمی جلوگیری کنیم».وی همچنین تاکید کرد که جلوگیری ایران از دستیابی به سلاح اتمی "همواره اولویت سیاست خارجی بریتانیا خواهد بود".
در حالی که بریتانیا موضع قاطعانه‌ای در قبال ایران و روسیه اتخاذ کرده، در یک مورد اختلاف اندکی با ایالات متحده دارد. بریتانیا تاکنون سپاه پاسداران جمهوری اسلامی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار نداده هرچند تحریم‌هایی را علیه این گروه به اجرا گذاشته است. این در حالی است که آمریکا در سال ۲۰۱۹ سپاه را در لیست گروه‌های تروریستی خارجی وزارت خارجه درج کرد.کلورلی در این ارتباط گفت که فقط ایالات متحده سپاه را یک گروه تروریستی دسته‌بندی کرده و بریتانیا در حال ارزیابی و اجرای "موثرترین راه‌ها برای اعمال محدودیت برای سپاه و البته یقینا برای اقدامات  دولت ایران است".وزیر خارجه بریتانیا گفت:‌«ما یقینا این تصمیم‌ها را مدام مورد ارزیابی قرار می‌دهیم اما تصمیماتی را که ما برای داخل بریتانیا اخذ می‌کنیم استوار بر اولویت اساسی ما است و آن امنیت شهروندان بریتانیا و مردم منطقه است».
کلورلی همچنین با انتقاد از روسیه، تاکید کرد: «هیچ کس تهدید نمی‌کند که علیه روسیه از سلاح اتمی استفاده خواهد کرد و چنین لفاظی فقط از سوی ولادیمیر پوتین شنیده می‌شود».
سخنان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه درباره سلاح اتمی همواره باعث ناخشنودی کشورهای جهان در بحران اوکراین شده و یکی از نگرانی‌های اصلی بریتانیا بوده است. کلورلی از پوتین خواست تا با مسئولیت بیشتری گام بردارد. او گفت:‌«روسیه به عنوان یکی از پنج عضو دائم شورای امنیت مسئولیتی بیشتری دارد که منطقی رفتار کند. این نکته‌ای است که بر آن توافق شده است».کلورلی هفته گذشته به واشنگتن رفت تا بار دیگر بر تعهدات بریتانیا در دفاع از اوکراین تاکید و در گفت‌گو با آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا بر همکاری درازمدت دو متحد تاکید کند. او بعد از دیدارش گفت که شراکت بریتانیا و ایالات متحده‌ "برای بهبود زندگی مردم ما (دو کشور) و جهان تداوم می‌یابد".


 
برچسب ها: بريتانيا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها