به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۲۷ ساعت ۰۹:۰۷
کد مطلب : ۴۰۴۱۱۶

بلاتکلیفی صدها مترجم افغان ارتش بریتانیا

بلاتکلیفی صدها مترجم افغان ارتش بریتانیا
گروه بین الملل: صدها مترجم افغان که با ارتش بریتانیا در افغانستان همکاری می‌کردند با وجود اجازه اقامت در بریتانیا در هتل‌های پاکستان گیر افتاده‌اند. آنها برای ماه‌ها یا حتی بیش از یکسال است که در این هتل‌ها زندگی می‌کنند.
دولت بریتانیا پروازهای مترجمان و خانواده آنها را از حدود شش ماه پیش متوقف کرد. بریتانیا علت توقف این پروازها را کمبود مسکن در این کشور عنوان کرده است.
به حدود ۵۰۰ مترجم افغان که عملا به خاطر همکاری با ارتش بریتانیا در افغانستان که پس از قدرت گرفتن طالبان مجبور به فرار شده‌اند گفته شده باید یکسال دیگر منتظر باشند.
برخی از این افراد گفته‌اند از آنجایی که ویزای پاکستانی آنها نیز به پایان رسیده‌ است قادر نیستند هتل محل اقامتشان را ترک کنند، چرا که اگر بازداشت شوند با خطر دیپورت و بازگردانده شدن به افغانستان مواجه‌اند.دولت بریتانیا می‌گوید افغان‌های واجد شرایط را در اولویت اصلی قرار داده‌اند اما این موضوع ضروری است که برای آنها مکان مناسبی هم برای اقامت در نظر گرفته شود.
بلاتکلیفی همکاران افغان ارتش بریتانیا در حالی مطرح می‌شود که حتی پناهجویان افغانی که به بریتانیا منتقل شده‌اند در آستانه اخراج از هتل‌های محل اقامتشان هستند تا احتمالا به پایگاه‌های نظامی انتقال یابند.حدود یک ماه نیم پیش هزاران پناهجوی افغان که پس از تسلط طالبان بر کشور به اسلام آباد، پایتخت پاکستان، رفته‌اند و ماه‌ها در انتظار شنیدن خبر انتقال خود به کشورهای غربی براساس «طرح‌های اسکان مجدد» هستند تجمع‌های اعتراضی برگزار کرده و خواستار تسریع رسیدگی به وضعیت خود شده‌اند.
پیشتر روزنامه ایندیپندنت گزارش داده بود که بریتانیا پروازهای چارتر را برای انتقال «صدها افغان که با نیروهای بریتانیایی کار می‌کردند» و در پاکستان سرگردان مانده‌اند، از ماه دسامبر ۲۰۲۲ متوقف کرده است.برنامه‌های دولت بریتانیا برای «اسکان مجدد» افغان‌هایی که در طول جنگ با بریتانیا کار کرده بودند، در ابتدا «عملیات استقبال گرم» نام داشت. بریتانیا همچنین پس از خروج نیروهای این کشور از افغانستان، متعهد شد تا ۲۰ هزار افغان آسیب‌پذیر دیگر را نیز اسکان بدهد.
پس از خروج نیروهای آمریکایی و متحدان غربی‌اش از افغانستان، دولت بریتانیا از اجرای طرحی برای تسریع در صدور مجوز اقامت و انتقال صدها کارمند افغان نیروهای مسلح خود به این کشور خبر داده بود.شیوه خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان و نظامیان دیگر کشورهای عضو ناتو انتقادهای بسیاری را به دنبال داشت.
نمایندگان پارلمان بریتانیا یکسال پیش در گزارشی تحقیقی عملیات خروج این کشور از افغانستان را «فاجعه» و «خیانت» توصیف کرده‌اند.


 
برچسب ها: افغانستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها