به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۲۸ ساعت ۱۲:۵۳
کد مطلب : ۴۰۴۲۴۸

روسیه باید پاسخگوی جنایاتش باشد

روسیه باید پاسخگوی جنایاتش باشد
گروه بین الملل: نشست سران ۴۶ کشور عضو شورای اروپا با اعلام همبستگی با اوکراین  در پایتخت ایسلند آغاز به کار کرد.
اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در گشایش این نشست سران در ریکیاویک، تأکید کرد که پل‌ها به سوی "روسیه دیگر"، فراسوی دولت کنونی رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین را نباید خراب کرد.
شولتس در نطق گشایش نشست سران گفت، زمانی جنگ روسیه علیه اوکراین پایان خواهد یافت، «و یک چیز مسلم است: این جنگ با پیروزی امپریالیسم پوتینی پایان نخواهد یافت، زیرا تا برقراری یک صلح عادلانه، از اوکراین حمایت خواهد شد».این چهارمین نشست سران شورای اروپا در تاریخ بیش از ۷۰ ساله آن است. بیش از ۳۰ رئیس دولت از ۴۶ کشور عضو آن در نشست امسال در ریکیاویک شرکت می‌کنند.
صدراعظم آلمان در نطق خود افزود: «تا آن زمان، ما به‌ عنوان شورای اروپا باید پل‌ها به سوی نمایندگان یک روسیه دیگر، بلاروسی دیگر را حفظ کنیم و در نتیجه، چشم‌انداز آینده‌ای دموکراتیک و صلح‌آمیز را برای هر دو کشور باز نگه داریم، هر اندازه که از نگاه امروز غیرمحتمل به نظر برسد.»
شولتس در عین حال خواستار پیگرد مستمر جنایات جنگی روسیه در اوکراین و ثبت سیستماتیک خسارت‌های جنگ روسیه شد. او گفت، شورای اروپا می‌تواند نقش مهمی در این زمینه ایفا کند.
قرار است، نهادی برای ثبت خسارت‌های جنگ در اوکراین ایجاد شود. طبق پیش‌نویس بیانیه سران، باید تمام خسارت‌هایی که روسیه در اوکراین باعث شده را ثبت کرد.
ثبت رسمی تمام خسارت‌ها، نخستین گام در راه پرداخت احتمالی غرامت جنگی است. شولتس در نطق خود از روسیه خواست خسارت‌های وارده به اوکراین در طول جنگ را بپردازد.
امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا نیز اظهارات مشابهی را بیان کردند.
اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در این رابطه گفت، وقتی سربازان روسی بدانند که در آینده باید پاسخگو باشند، این امر می‌تواند آن‌ها را مرعوب سازد و از دست زدن به جنایات جنگی جدید در اوکراین اجتناب کنند.صدراعظم آلمان همچنین به اوکراین اطمینان خاطر داد که او می‌خواهد به پیشبرد پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا یاری رساند. اما این امر در مورد کشورهای بالکان غربی، مولداوی و در آینده گرجستان نیز صدق می‌کند.
او گفت، شورای اروپا که اوکراین به آن تعلق دارد نیز می‌تواند در اینجا کمک بزرگی باشد. او با اشاره به "چرخش دوران" در پی جنگ علیه اوکراین گفت که شورای اروپا امروز بیش از هر زمان دیگری اهمیت یافته است.
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین  از طریق تماس ویدیویی از حامیان خود تشکر کرد و بر انسجام اروپا تاکید ورزید.زلنسکی گفت: «روسیه تلاش بسیار دارد تا توانمندی خود را در جهت کشتار بهبود ببخشد. ما اما تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم تا [توانایی خود در] حفاظت از مردممان را بهبود ببخشیم. و من از همه کشورها و رهبرانی که به ما در بهبود دفاع هوایی در مجموع کمک می‌کنند تشکر می‌کنم.»رئیس‌جمهور اوکراین افزود: «ما اروپایی هستیم و بنابراین برای صلح ارزش قائلیم؛ ما اروپایی هستیم و بنابراین با صد درصد توان خود در راستای محافظت از شیوه زندگی خود عمل می‌کنیم.»
شورای اروپا در سال ۱۹۴۹ به عنوان حافظ دموکراسی، حقوق بشر و حاکمیت قانون در اروپا تأسیس شد و مستقل از اتحادیه اروپا است. روسیه پس از حمله نظامی به اوکراین از این شورا برکنار شد و بلاروس تنها به عنوان ناظر در اجلاس سران حضور دارد.
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها