به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۸:۵۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۲۸ ساعت ۱۶:۵۰
کد مطلب : ۴۰۴۲۸۹

تشکیل یک جبهه متحد علیه روسیه 

تشکیل یک جبهه متحد علیه روسیه 
گروه بین الملل: رهبران گروه ۷ متشکل از آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا، ایالات متحده و کانادا روز پنج‌شنبه در شهر هیروشیمای ژاپن گرد هم آمدند تا در جریان نشست‌هایی که بطور رسمی از فردا (جمعه)آغاز خواهد شد، موضعی متحدتر در قبال روسیه و چین اتخاذ کنند.
یکی از محورهای عمدۀ این نشست که حدود ۱۵ ماه پس از آغاز حملات نظامی روسیه به اوکراین برگزار می‌شود، تشکیل یک جبهه متحد علیه روسیه و بررسی آخرین تحولات در میدان نبرد است و بنا بر اعلام جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا قرار است ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین نیز از طریق ویدئو کنفرانس در این نشست شرکت کند.
علاوه بر رهبران هفت کشور عضو، به دعوت فومیو کیشیدا نخست‌وزیر ژاپن رهبران هشت کشور دیگر از جمله اقتصادهای بزرگ نوظهور هند و برزیل نیز به این نشست دعوت شده‌اند تا با مشارکت آنها، درباره تشدید تحریم‌های روسیه و چگونگی مبارزه با شیوه‌های دور زدن تحریم‌ها توسط مسکو گفتگو کنند؛ شیوه‌هایی که به ولادیمیر پوتین اجازه داده است ماشین جنگی خود را تامین مالی کند.
دنیای بدون سلاح هسته‌ای؟
این نشست در حالی برگزار می‌شود که فعالیت‌های نظامی چین در آبهای بین‌المللی همچنین پرتاب‌های مکرر موشک‌های بالستیک توسط کره شمالی بر نگرانی‌ها افزوده است.
تهدیدهای مکرر کرملین مبنی بر حرکت جنگ اوکراین به سمت یک درگیری هسته‌ای نیز به صراحت توسط رهبران گروه ۷ محکوم و از سوی برخی ناظران به عنوان تلاشی برای متزلزل کردن عزم اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها تفسیر شده است.
به همین دلیل احتمال می‌رود در جریان بازدید برنامه‌ریزی شدۀ رهبران شرکت کننده در این نشست از پارک موزۀ «یادبود صلح» در هیروشیما، بار دیگر به این تهدیدها اشاره و مذمومیت آنها برجسته شود.
نخست‌وزیر ژاپن همچنین مایل است که در جریان این مراسم، مهمانان خود بویژه بریتانیا، فرانسه و ایالات متحده را که مجموعا دارای هزاران کلاهک هسته‌ای هستند، تشویق کند تا متعهد به شفافیت در اعلام وضعیت ذخایر خود همچنین کاهش زرادخانه‌هایشان شوند.
اگرچه پیش از این نیز بسیاری از رهبران نظامی و رؤسای پیشین دولت‌ها، از همه قدرت‌های هسته‌ای خواسته بودند که مذاکرات جدی با هدف کنترل تسلیحات را آغاز کنند اما در وضعیت تشدید تنش‌ها بویژه با روسیه، کره شمالی و چین، امید چندانی برای پیشرفت در این زمینه در جریان نشست گروه ۷ وجود ندارد.
این «یک جی ۷ ضد چینی نیست»
در کنار بحران اوکراین و حملات روسیه، بخش بزرگ دیگری از گفتگوهای این نشست به موضوع چین و چگونگی محافظت کشورها از خود در برابر باج‌گیری‌های اقتصادی پکن و جاه‌طلبی‌های نظامی آن اختصاص دارد.
تمایل چین برای توسل به موانع تجاری با هدف مقابله با دیگر کشورها، باعث شده که نگرانی‌های زیادی درباره ایجاد مشکلات در زنجیره‌های تولید و تامین بوجود آید و از نظر جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده انتظار می‌رود که کشورهای شرکت کننده در نشست هیروشیما، برای غلبه بر اختلافات فراآتلانتیکی با هدف اتخاذ یک موضع واحد در قبال دولت شی جین پینگ تصمیم‌گیری کنند.
با این وجود کشورهای اروپایی بویژه فرانسه و آلمان تاکید دارند که هرنوع هماهنگی در این باره به معنای قطع روابط با چین نیست و به همین دلیل کاخ الیزه پیش از برگزاری نشست هیروشیما اعلام کرد که این نشست «یک جی۷ ضد چینی نیست».
اجلاس سران گروه هفت به میزبانی هیروشیما، رسما روز جمعه آغاز می‌شود و به مدت سه روز نیز ادامه دارد؛ اگرچه دیدار مقامات هم اکنون در جریان است. از جمله دیدارهای نخست‌وزیر ژاپن با جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و ریشی سوناک و جورجا ملونی نخست‌وزیران بریتانیا و ایتالیا.
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها