به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۲۸ ساعت ۱۸:۰۳
کد مطلب : ۴۰۴۳۲۸

چرا دلار آمریکا بار دیگر قوی شد؟

چرا دلار آمریکا بار دیگر قوی شد؟
گروه اقتصادی: اگر سرمایه‌گذاران امسال روی یک چیز توافق داشته باشند، آن این است که دلار سقوط خواهد کرد. اما جهش دو درصدی دلار در ماه گذشته این وضعیت را مبهم و پیش‌بینی‌ها را دچار اشکال کرده است.
تورم ایالات متحده در حال کاهش است و فدرال رزرو ممکن است افزایش نرخ بهره را در ماه آینده متوقف کند. بنابراین دلار باید در مسیر کاهش ارزش قرار گیرد. تحلیلگران می‌گویند که تعدادی از عوامل احتمالا در این امر دخیل هستند. یکی از این عوامل این است که طیفی از نگرانی‌ها، در مورد مذاکرات سقف بدهی ایالات متحده، سلامت بانک‌ها و چشم انداز اقتصاد جهانی، اعتبار دلار را به عنوان پناهگاه امن بالا برده است. در همین حال، نشانه‌هایی وجود دارد که فدرال رزرو مجبور به افزایش مجدد نرخ‌ها است. همچنین گفته می‌شود، برخی از عوامل فنی در این وضعیت دخیل هستند. 
شاخص دلار از اواسط آوریل تقریبا ۲ درصد افزایش یافته و به حدود ۱۰۳ رسیده است. اگرچه هنوز ۱۰ درصد با اوج قیمتی خود در سپتامبر گذشته یعنی رقم ۱۱۴.۷۸ فاصله دار. شاخص دلار، پول ایالات متحده را در برابر شش ارز دیگر اندازه‌گیری می‌کند. 
توضیح استراتژیست‌های ارزی در حال حاضر این است که افت سقف بدهی باعث تقویت دلار شده است. 
دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در حال نزدیک‌تر شدن به توافق بر سر افزایش وام ۳۱.۴ تریلیون دلاری هستند. اما در دوره‌ای که بسیاری از بانک‌ها ضعیف شده‌اند، یک بدهی فاجعه بار بالقوه ایالات متحده را تهدید می‌کند.هنگامی که بازارها با چنین نگرانی‌هایی مواجه می‌شوند، اغلب دارایی‌های کم خطرتر مانند اوراق قرضه، طلا و دلار را خریداری می‌کنند. 
استر رایشلت، استراتژیست ارزی می‌گوید: «قدرت خرید دلار تا حد زیادی ناشی از افزایش تقاضای پناهگاه امن با توجه به ناشناخته‌ها است. همچنین این سوال مطرح می‌شود که آسیب پذیری‌ بانک‌های منطقه‌ای ایالات متحده چقدر شدید است و پیامد تشدید درگیری سقف بدهی ایالات متحده چه می‌تواند باشد؟»
برخی از علائم نگران کننده در مورد رشد اقتصاد جهانی هم ممکن است به خرید امن کمک کند. داده‌های این هفته چین نشان داد که اقتصاد این کشور در ماه آوریل ضعیف عمل کرده است. 
در مقابل اما برخی از کارشناسان درباره فرضیه «پناهگاه امن» تردید دارند. آلوین تان، کارشناس بازار گفت که اگر سرمایه‌گذاران نگران بودند، بازار سهام سقوط می‌کرد. اما شاخص «اس.اند.پی ۵۰۰» از اواسط آوریل ثابت بوده و امسال بیش از ۸ درصد افزایش یافته است. 
به گفته تان نگرانی‌ها مبنی بر اینکه فدرال رزرو هنوز تورم را کاهش نداده، بخشی از این ماجرا است. علاوه بر این، نظرسنجی دانشگاه میشیگان نشان می‌دهد که انتظارات تورمی مصرف کننده در ماه می به بالاترین میزان در پنج سال گذشته یعنی ۳.۲ درصد افزایش یافته و باعث افزایش بازده اوراق قرضه و دلار شده است. 
برخی از تحلیلگران عوامل «تکنیکال» را در رشد قیمت دلار موثر می‌دانند. داده‌های کمیسیون معاملات آتی کالا نشان می‌دهد که خالص بازدهی کوتاه مدت صندوق‌های پوششی ریسک و سایر سفته بازان هفته گذشته به ۱۴.۵۶ میلیارد دلار رسید. این میزان بزرگترین حجم از اواسط سال ۲۰۲۱ است. 
به طور غیرشهودی این موضعیت می‌تواند به افزایش قیمت کمک کند. اگر دلار اندکی افزایش یابد، برخی از معامله‌گران ممکن است مجبور شوند با خرید دلار، موقعیت‌های فروش خود را ببندند. این وضعیت باعث ارزش دوباره دلار می‌شود. 
چستر انتونیفور،‌استراتژیست بازار می‌گوید: «این یک شاخص تکنیکال است. اما براساس یک شاخص تکنیکال ساده، بسیار غیرمعمول است که کاهش مستقیم دلار رخ دهد.»
برچسب ها: دلار
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها