به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۲۹ ساعت ۱۰:۱۹
کد مطلب : ۴۰۴۳۸۸
۴۰ کشور در جهان تورم سالانه شان ۶ درصد نیست، اما در ایران هر ماه ۶ درصد تورم داریم

تورم فروردین و اسفند ماه، افزایش ۶ درصدی داشته

تورم فروردین و اسفند ماه، افزایش ۶ درصدی داشته
گروه اقتصادی: آمار های متعددی از تورم نقطه به نقطه به گوش می رسد که بین 60 تا 70 درصد ادامه دارد؛ هرچند برخی کارشناسان بر این باور اند که تورم برای اقشار کم درآمد و با درآمد ثابت بیشتر از اعداد اعلام شده است و اعداد تورمی مقداری کوچک شده است.
 
به گزارش انتخاب، هادی حق شناس، اقتصاددان، در آغاز درباره آمار رکورد تورمی فروردین ماه گفت: طبق گزارش مرکز آمار تورم نقطه به نقطه نزدیک 60 درصد است. تورم فروردین و اسفند ماه افزایش 6 درصدی داشته است در حالیکه 40 کشور در جهان تورم سالانه شان 6 درصد نیست اما در ایران هر ماه 6 درصد تورم داریم.

این تورم، میانگین یک سبد از کالاهاست، مسئله این است که تورم مواد غذایی و مسکن عمده این عدد را تشکیل می دهند و از میانگین تورم هم بیشتر است؛ مثلا اجاره بها مسکن را امسال و سال گذشته حساب کنید، میانگین تورم، رشد نکرده بلکه بیش از میانگین تورم رشد کرده است. نکته خیلی مهم این است که وقتی تورم میانگین اعلام می شود این تورم میانگین برای دهک های کم درآمد و درآمد های ثابت بیشتر است چون دهک های پردرآمد که مشکل مسکن ندارند، اجاره هم نمی دهند اما دهک های کم درآمد اجاره می دهند، لذا تورم نقطه به نقطه 60 درصدی برای دهک های کم درآمد بیش از 60 درصد است. به عبارت ساده تر این تورم هایی که اعلام می شود اگر وارد تحلیل بشود باید به دو نکته آن توجه کرد، اول اینکه تورم مواد غذایی بیشتر از عدد اعلام شده است و ثانیا دهک کم درآمد تورم بیشتری را تحمل می کند.

وی در ادامه نسبت به رشد بی سابقه تورم در شش ماه اخیر افزود: دو نکته کلیدی وجود دارد؛ اول اینکه منابع و مصارف یکسان نیست؛ وقتی لایحه بودجه به مجلس رفت حدود 40 درصد رشد داشته است؛ سوال این است که آیا امسال منابع ما هم بیش از 40 درصد رشد می کند؟ مثلا درآمد نفتی و مالیاتی بیش از 40 درصد رشد می کند؟

مالیات نیز بر عملکرد سال گذشته تعیین می شود، آیا کسب و کار مردم درد سال گذشته بیشتر شده است که امسال باید 40 درصد بیشتر مالیات بدهند؟ یکسان نبودن منابع و مصارف به صورت واقعی تراز نیست و کسری بودجه اتفاق می افتد. کسری بودجه یعنی افزایش حجم پول و تورم و این یک واقعیت است.

بالاخره ما یک اخلال در اقتصاد ایران به نام تحریم از سال 97 به این سمت داریم؛ از سال 92 تورم تا نیمه اول 97 کاهشی شد و تصادفی هم نبود و در 50 سال گذشته در سال 95 و 96 تورم یک رقمی شد. به این علت که از تحریم خارج شدیم، یعنی بخش بازرگانی خارجی به روال عادی برگشت و به لحاظ مدیریتی در بخش صنعت و کشاورزی و گردشگری مقداری به وضعیت طبیعی برگشتیم اما 97 به این طرف دو اتفاق مهم رخ داد. اول خروج ترامپ از برجام که روابط تجاری خارجی ما را درگیر کرد و نکته دوم کرونا بود؛ کرونا در سال 2020 اقتصاد جهان را منفی کرد؛ آمریکا که نرخ بیکاری اش یک رقمی شده بود دو رقمی شد. یعنی اقتصاد های بزرگ جهان به خاطر فقط یک عامل یعنی کرونا از ریل خارج شدند؛ اقتصاد ایران دو شوک داشت، همین کرونا و تحریم! البته تاثیرات کرونا از بین رفته است اما آثار تحریم هنوز وجود دارد.

حق شناس در پایان درباره علت تورم، فارغ از تحریم ها گفت: سیاست های غلط پولی و مالی و ارزی دولت منجر به تورم هایی شده است که می بینید؛ وقتی ارز 4200 تومانی حذف شد قرار بود 4 مورد کالا گران شود. سوال این است که وقتی مرغ گران می شود آیا فقط مرغ گران می شود؟ یا وقتی تخم مرغ گران می شود یا سبد صبحانه غذایی مردم هم گران می شود؟ ذهن مکانیکی مسئولین که فکر می کنند حذف ارز4200تومانی یعنی تورم 4 قلم کالا و غیرواقعی دیدن اقتصاد نتیجه اش همین تورم 60 درصدی می شود
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها