به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۲۹ ساعت ۱۷:۰۷
کد مطلب : ۴۰۴۴۷۶

دفتر تجاری ایران در روسیه آغاز به کار می‌کند

دفتر تجاری ایران در روسیه آغاز به کار می‌کند
گروه اقتصادی:رئیس اتاق بازرگانی ایران می‌گوید که در سال جاری، دفتر تجاری اتاق بازرگانی در روسیه آغاز به کار خواهد کرد.به گزارش ایسنا، غلامحسین شافعی که در صدر یک هیات تجاری برای حضور در اجلاس بین‌المللی اقتصادی «کازان فروم ۲۰۲۳»، به جمهوری تاتارستان سفر کرده است، در نشست اتاق بازرگانی و صنعت تاتارستان، افزود: رویکرد اصولی ایران، مشارکت سازنده با همسایگان برای تحقق نظم پایدار مبتنی بر امنیت جمعی و حمایت از توسعه کشورهای منطقه از طریق ایجاد پیوندهای متقابل اقتصادی است.
 
او با اشاره به اولویت ایران برای توسعه روابط اقتصادی با جمهوی‌های فدراسیون روسیه به خصوص جمهوری تاتارستان، تصریح کرد: وجود ظرفیت‌ها و توانایی‌های ایران و جمهوری تاتارستان در زمینه‌های بسیار متنوع و با عمق قابل توجه، در شرایط فعلی می‌تواند در یک فاصله کوتاه، تغییرات عمیقی در جهت توسعه روابط اقتصادی ایجاد کند.

رئیس اتاق ایران ادامه داد: هیچ‌گاه چنین فرصتی برای فعالان اقتصادی دو کشور ایجاد نشده بود؛ اما این فرصت مغتنم، برای بلندمدت کافی نخواهد بود و باید از وضعیت موجود و این فرصت استثنایی، برای توسعه و استحکام بخشی تجارت دوجانبه استفاده کرد.

شافعی با اشاره به رغبت فعالان اقتصادی دو کشور برای توسعه مبادلات و روابط دوجانبه، افزود: البته استفاده از این فرصت می‌تواند در سایه روابط مستحکم سیاسی ایران و روسیه و اراده سران دو کشور برای توسعه تعامل و مراودات و توجه جدی به رفع اشکالات زیرساختی در تجارت دو کشور باشد.

او با بیان اینکه در طول چند ماه گذشته شاهد رفع برخی مضایق و مشکلات برای فعالان اقتصادی دو کشور بودیم، گفت: موضوع تجارت با ارزهای ملی دو کشور و امضای توافقنامه کریدور سبز گمرکی از جمله گشایش‌هایی است که بخشی از مشکلات بخش خصوصی دو کشور در توسعه مبادلات را رفع می‌کند.

بر اساس اعلام اتاق ایران، غلامحسین شافعی، در نشست خبری گفت‌وگوی تجاری ایران و روسیه، افزود: حضور ایران و روسیه در اتحادیه اقتصادی اوراسیا که در حال تبدیل شدن به تجارت آزاد است و همچنین عضویت دو کشور در اجلاس شانگهای که بخش عظیمی از تجارت جهانی را در دست دارد نیز از دیگر مسائل منجر به توسعه روابط دوجانبه است.

شافعی ادامه داد: در نهایت مساله ای که در این مقطع در تاتارستان در حال وقوع است؛ یعنی رابطه متفاوت و نزدیک روسیه با سازمان همکاریهای اسلامی که جمعیت عظیمی از دنیا را در اختیار دارد و منبع اصلی انرژی جهان در آینده خواهد بود، باعث شده برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری و روابط متفاوت ایران و روسیه در آینده حساب ویژه‌ای باز شود.

رئیس اتاق ایران در پاسخ به خبرنگار روسی در مورد کمک‌های دولتی برای توسعه تجارت دو جانبه، گفت: در کار تجارت و روابط اقتصادی، دولت‌ها فقط باید مسیر را هموار کنند و مشکلات را برطرف سازند؛ اما حرکت اصلی باید توسط بخش خصوصی انجام شود و فعالان بخش خصوصی هیچ انتظار دیگری از دولت‌ها ندارند.

او ادامه داد: آنچه دیروز در ملاقات با رئیس جمهوری تاتارستان برای ما بسیار امیدوارکننده بود، اعتقاد شدید او به این مساله بود که دولت جز در هموارسازی مسیر و رفع موانع، نباید در کار تجار دخالتی داشته باشد.شافعی تاکید کرد: در شرایط موجود از دولت‌ها می خواهیم به زیرساخت‌های آینده تجارت دو جانبه توجه کنند تا تجارت دو جانبه در مسیر ترقی، با اختلال مواجه نشود.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها