به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۳۰ ساعت ۱۰:۳۳
کد مطلب : ۴۰۴۶۱۰

توافق دولت آلمان بر سر اصلاح قانون مهاجرت

توافق دولت آلمان بر سر اصلاح قانون مهاجرت
گروه بین الملل: در پی توافق دولت ائتلافی جمهوری فدرال آلمان در زمینه اصلاح قانون مهاجرت، کسب تابعیت آلمان برای مهاجران طبق شرایط ویژه‌ای آسان‌تر خواهد شد. مطابق توافق، حداقل زمان اقامت در آلمان برای این امر به پنج سال کاهش خواهد یافت.
اصلاح قانون مهاجرت در آلمان از زمان روی کار آمدن دولت ائتلافی این کشور در دسامبر ۲۰۲۱ در فهرست هدف‌های سیاسی مشترک حزب‌های سوسیال دموکرات‌ (SPD)، سبزها و دموکرات آزاد (FDP) قرار گرفته است.حال این سه حزب پس از مذاکرات طولانی بر سر تدوین طرح اصلاح قانون مهاجرت در آلمان به توافق رسیده‌اند.
در پی توافق حاصل شده، شهروندان خارجی از این موقعیت برخوردار خواهند بود که پس از گذشت پنج سال اقامت در کشور، تابعیت آلمان را دریافت کنند. طبق قانونی فعلی مهاجرت، این امکان نخست پس از هشت سال اقامت در آلمان میسر است.این طرح در کنار ایجاد تسهیلات شامل شرایط ویژه‌ای نیز خواهد بود که بدون رعایت آن، اخذ تابعیت آلمان برای شهروندان خارجی امکان‌پذیر نیست.بر این اساس، دریافت کمک‌های مالی اجتماعی برای اتباع خارجی مانع دستیابی آنها به تابعیت آلمان خواهد شد.
همچنین ارتکاب به جرایم کیفری و نیز گرایش‌های نژادپرستانه، غیرانسانی و یهودی‌ستیز نیز موقعیت کسب تابعیت آلمان را برای مهاجران از بین خواهد برد.پیش‌نویس طرح ۴۹ صفحه‌ای اصلاح قانون مهاجرت در کنار کاهش میزان حداقل مدت اقامت در کشور از هشت به پنج سال، شامل مجموعه‌ای از تسهیلات دیگری نیز خواهد بود."دستاوردهای ویژه در زمینه ادغام در جامعه" مانند "یادگیری خوب زبان"، "فعالیت‌های غیرانتفاعی و داوطلبانه" و نیز "عملکرد ممتاز در امور شغلی" شرایط اخذ تابعیت جمهوری فدرال آلمان را حتی پس از گذشت سه سال اقامت به جای پنج سال، امکان‌پذیر خواهد کرد.همچنین قرار است فرزندان والدین خارجی که در آلمان متولد شده‌اند نیز بتوانند "سریع‌تر" شهروند آلمان شوند، البته اگر "یکی از والدین دست‌کم پنج سال به طور قانونی در آلمان زندگی کرده باشد."
گفته می‌شود "صرف‌نظر کردن از تابعیت قبلی و عدم امکان چندتابعیتی بودن" نیز دیگر پیش‌شرط دریافت تابعیت آلمان نخواهد بود.تسلط شفاهی به زبان آلمانی نیز قرار است جای مهارت کتبی در این زبان جهت کسب تابعیت آلمانی را برای اتباع خارجی بیش از ۶۷ سال بگیرد.گفته می‌شود، دریافت‌ کمک‌‌های مالی اجتماعی از سوی شهروندان خارجی که چندین سال در آلمان شاغل بوده‌اند و در زمینه از دست‌دادن شغلشان تقصیری نداشته‌اند دیگر مانع اعطای تابعیت آلمان به آن‌ها نخواهد بود.
نانسی فزر، وزیر کشور آلمان، درباره توافق دولت بر سر اصلاح قانون مهاجرت به روزنامه "زوددویچه تسایتونگ" گفت: «ما می‌خواهیم افرادی که بخشی از جامعه ما شده‌اند، بتوانند در شکل‌دهی دموکراتیک کشورمان شریک باشند. این امر برای جذب نیروهای متخصص که به‌فوریت به آنها نیاز داریم، بسیار مهم است.»
او همچنین تاکید کرد: «مهاجران دیگر مجبور نخواهند بود بخشی از هویت خود را رها کنند. اما نژادپرستی، یهودی‌ستیزی، هرگونه انسان‌ستیزی و همچنین عدم هماهنگی با ارزش‌های معنوی ما، همچنان مانع آلمانی شدن مهاجران خواهد بود.»
برچسب ها: آلمان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها