کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

دندان‌های‌مان را جرم‌گیری کنیم یا نه؟

30 ارديبهشت 1402 ساعت 11:04


گروه سلامت:متخصص بیماری‌های لثه دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، گفت: جرم‌گیری برای سایر درمان‌های دندان‌پزشکی،به‌عنوان درمان مادر تلقی می‌شود، بنابراین جرم‌گیری ضروری است و هیچ اثر منفی بر مینا و ریشه دندان‌ها ندارد.


به گزارش بهداشت نیوز، دکترسیدزهره طبیب زاده نوری اظهار کرد: بوی بد دهان علل مختلفی دارد که یکی از دلایل آن می تواند پلاک میکروبی و جرم باشد، جرم‌گیری دندان‌ها و از بین بردن مشکلات لثه‌ای و ترمیم پوسیدگی‌های دندانی از مهمترین راه‌های رفع بوی بد دهان است، درواقع جرم‌گیری به عنوان درمان مادر در دندانپزشکی تلقی می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه افزود: یکی از درمان‌های اولیه و مقدماتی برای تمام درمان‌های آینده دندانپزشکی، در صورتی‌که بیمار جرم دندانی داشته باشد، جرم گیری است.وی ادامه داد: اگر دندان بیماری جرم داشته باشد، باعث می‌شود که بافت های پشتیبانی کننده دندان که سلامت ریشه‌های دندان‌ها را تضمین می‌کنند آسیب ببینند، چرا که جرم باعث تجمع پلاک‌های میکروبی اطراف بافت‌های دندانی می‌شود و به تدریج باعث صدمه به سایر بافت‌های دندان نیز می‌شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر این که جرم‌گیری کاری اساسی و اصولی در حوزه درمان بیماری‌های دهان و دندان است، خاطرنشان کرد: جرم‌گیری برای سایر درمان‌های دندان‌پزشکی، درواقع به‌عنوان درمان مادر تلقی می‌شود، بنابراین جرم‌گیری ضروری است و هیچ اثر منفی بر مینا و ریشه دندان‌ها ندارد.

دکتر طبیب‌زاده‌نوری افزود: اگر جرم‌گیری به درستی انجام شود، بافت‌های محافظی که در سطح ریشه هستند و در اثر جرم‌گیری از سطح ریشه برداشته می‌شوند به تدریج طی هفته‌های آتی و ماه‌های اول ترمیم می‌شوند وهیچ آسیبی به بافت‌های پشتیبان دندان وارد نمی‌شود.وی با بیان این‌که یکی از دلایل بوی بد دهان می تواند پلاک میکروبی و جرم باشد، اضافه کرد: بوی بد دهان علل مختلفی دارد که یکی از دلایل آن می تواند پلاک میکروبی و جرم باشد، پس از تشخیص، جرم گیری دندان‌ها، از بین بردن مشکلات لثه‌ای و ترمیم پوسیدگی‌های دندانی از مهمترین راه‌های رفع بوی بد دهان است.

این متخصص بیماری های لثه بیان کرد: زمانی که به بهداشت دندان توجهی نشود، جرم های دندان به مرور روی هم انباشته شده و حالت ناهموار و زبری ایجاد می کند در نتیجه میکروب‌های جدیدتر راحت‌تر رسوب کرده و تشکیل پلاک میکروبی بر روی جرم‌ها تسریع می‌شود و به سمت تحلیل ریشه می‌رود.وی زمان انجام جرم‌گیری را بسته به جرم تشکیل شده در دهان دانست و گفت: اگر فردی جرم تشکیل شده داشته باشد باید جرم را در اسرع وقت بردارد و در مقابل اگر فردی بهداشت دهان و دندان مناسبی دارد نیازی به جرم‌گیری ندارند.

عضو هیات علمی دانشگاه درباره مراقبت از دندان، استفاده ازمسواک و خمیردندان‌های مناسب اظهار کرد: مهم‌ترین وسیله‌ای که برای از بین بردن پلاک میکروبی وجود دارد، مسواک زدن به روش صحیح و با خمیر دندان مناسب است.

دکتر طبیب زاده نوری گفت: خمیردندان‌های سفید کننده به دلیل دارا بودن مواد ساینده معمولا سطح تمیز تری را ایجاد می‌کنند و این درحالی است که لزوما برای استفاده مداوم مناسب نیستد وبیشتر جنبه تبلیغاتی دارند.
وی استفاده از مسواک‌های نرم و متوسط، نخ دندان و خمیر دندان معمولی با سایندگی کم را توصیه کرد.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که آستانه تحمل درد در افراد متفاوت است، گفت: جرم‌گیری معمولا دردناک نیست ولی اگر چنان‌چه آستانه تحمل درد بیمار پایین باشد و جرم‌گیری زیر لثه‌ها انجام شود ممکن است این عمل برای بیمار خوشایند نباشد، البته که در این موارد جرم‌گیری با بی حسی انجام می‌شود.وی در خاتمه در باره روش بروساژ دندانی توضیح داد: یکی از روش‌های از بین بردن زردی و جرم‌های دندان بعد از جرم‌گیری بروساژاست، بروساژ به برق انداختن دندان‌ها کمک می‌کند و روشی تکمیلی برای جرم‌گیری دندان‌هاست


کد مطلب: 404624

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/404624/دندان-های-مان-جرم-گیری-کنیم-یا-نه

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir