به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۲۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۳۰ ساعت ۱۱:۲۸
کد مطلب : ۴۰۴۶۳۶

اسفناج از آب رفتن مغز جلوگیری می کند

اسفناج از آب رفتن مغز جلوگیری می کند
گروه علمی: آلزایمر و زوال عقل را می توان یکی از جدی ترین بیماری های آینده دانست و پیش بینی می شود تعداد افرادی که به زوال عقل مبتلا می شوند در طول سه دهه آینده تقریباً سه برابر شود. در این میان محققان دریافتند: مصرف برخی مواد غذایی می تواند از مغز در برابر زوال عقل محافظت کند.

به گزارش سیناپرس، تحقیقات جدید پژوهشگران نشان می دهد: غذاهای غنی از منیزیم مانند آجیل و اسفناج ممکن است به کاهش خطر زوال عقل کمک کنند. طی این پژوهش مشخص شد افرادی که منیزیم بیشتری دریافت می کردند، سطوح پایین تری از انقباض مغز و پیری داشتند.

این مطالعه روی بیش از ۶ هزار نفر در بریتانیا انجام شد که طی ۱۶ ماه یک نظرسنجی در مورد رژیم غذایس خود را انجام دادند و شرایط ذهنی آن ها مورد بررسی قرار گرفت. محققان دریافتند: افرادی که غذاهای غنی از منیزیم از جمله دانه ها و غلات سبوس دار، سبزیجات سبز برگ و حبوبات مصرف می کردند، سن مغز کمتری داشتند.

دکتر خاول علایق، پژوهشکر ارشد این مطالعه، در رابطه با موضوع فوق گفت: مطالعه ما نشان می دهد که افزایش ۴۱ درصدی مصرف منیزیم می تواند منجر به انقباض کمتر مغز مرتبط با افزایش سن شود که با عملکرد شناختی بهتر و خطر کمتر آلزایمر یا تاخیر در شروع زوال عقل در سنین بالاتر مرتبط است.

این تحقیق مزایای بالقوه رژیم غذایی سرشار از منیزیم و نقشی که این ماده در ارتقای سلامت مغز ایفا می کند را نشان داد. بر این اساس مشخص شد افزایش مصرف منیزیم از میانگین ۳۵۰ میلی گرم به ۵۵۰ میلی گرم در روز با کاهش سن یک ساله مغز در سن ۵۵ سالگی مرتبط بود.

 غذاهای غنی از منیزیم عبارتند از:
اسفناج
بادام زمینی
بادام هندی
دانه های چیا
 لوبیا سیاه
سیب زمینی
برنج قهوه ای
ماست
 بلغور جو دوسر
شیر

دکتر ارین والش، از پژوهشگران ارشد این مطالعه، در تکمیل صحبت های همکارش گفت: از آن جایی که در حال حاضر هیچ درمانی برای زوال عقل وجود نداشته و توسعه درمان های دارویی این حوزه در ۳۰ سال گذشته ناموفق بوده است، پیشنهاد می شود که توجه بیشتری به امر پیشگیری از این بیماری معطوف شود.

تحقیقات ما می ‌تواند منجر به توسعه مداخلات بهداشت عمومی با هدف ترویج پیری مغز سالم از طریق استراتژی‌ های رژیم غذایی شود. این موضوع در حالی است که انتظار می‌رود تعداد افرادی که مبتلا به زوال عقل تشخیص داده می‌ شوند در طول سه دهه آینده تقریباً سه برابر شود که این موضوع  تا حد زیادی به دلیل پیری جمعیت و همچنین سبک زندگی ناسالم است.

این مطالعه به وضوح نشان می‌دهد که مصرف بیشتر منیزیم در رژیم غذایی ممکن است به محافظت از اعصاب مغز در مراحل اولیه پیری کمک کرده و اثرات پیشگیرانه مصرف منیزیم ممکن است در ۴۰ سالگی یا حتی زودتر شروع شود.طی این مطالعه همچنین مشخص شد که اثرات محافظت کننده عصبی منیزیم برای زنان بیشتر از مردان بوده و در دوره پس از یائسگی بسیار مفید است که احتمالا این تاثیر گذاری به دلیل اثر ضد التهابی منیزیم باشد.
برچسب ها: اسفناج
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها