به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۲:۲۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۳۰ ساعت ۱۱:۳۶
کد مطلب : ۴۰۴۶۴۰

علت خشک شدن برگ درخت هلو و خزان زود رس در فصل تابستان

گروه کسب و کار: درخت هلو جزو درختان حساس است و باغداران باید قبل از احداث باغ آن اطلاعات لازم و تکمیلی در مورد نحوه باغداری درخت هلو به دست بیاورند، طول عمر اقتصادی درخت هلو کم بوده و تنها ۱۵ تا ۲۰ سال عمر اقتصادی و دوره طلایی را تجربه می‌کند، ولی باروری و سوددهی آن بالا است و اکثر کشاورزان ایرانی در مناطق مختلف گرمسیری، معتدل و سردسیری وسوسه احداث باغ هلو و فروش محصولات آن را دارند، این کشاورزان با رعایت کردن چند نکته علمی و گیاه پزشکی می‌توانند باغ خود را چندین سال حفظ کرده و از سود آن بهره ببرند.
علت خشک شدن برگ درخت هلو و خزان زود رس در فصل تابستان
آیا خشک شدن برگ درخت هلو در تابستان یک بیماری محسوب می‌شود؟
همیشه یک رابطه بین چیدن میوه هلو و زرد شدن برگ درختان وجود دارد، برگ درختان هلو وظیفه دارند فرایند فتوسنتز را انجام داده و مواد معدنی و مورد نیاز میوه هلو بر روی شاخه‌ها را حفظ کنند، زمانی که میوه هلو را از شاخه‌ها چیدند دوره برگ‌ها به اتمام رسید و این برگ‌ها شروع به زوال و زردی می‌کنند، تا اینجای کار هیچگونه مشکلی پدید نیامده و یک روال عادی است. 
در علم گیاه پزشکی دلیل اصلی زرد و خشک شدن برگ درختان هلو بعد از چیدن میوه‌ها اینگونه بیان کرده‌اند: وقتی که میوه درخت هلو چیده می‌شود به صورت ژنتیکی و کاملاً خودکار میزان مواد مغذی که به سمت قسمت‌های فوقانی کشیده می‌شود، کاهش پیدا کرده و در شاخه‌های اصلی و ریشه جمع می‌شود تا درخت این انرژی را برای سال آینده ذخیره سازی کند. 

 مشکل اصلی زمانی است که میوه هلو کوچک و نرسیده است، ولی برگ درخت هلو شروع به زردی و نابود شدن می‌کند، اولین نکته که در این مورد باید خاطرنشان شویم برگ درختان هلو اولین جز و قسمت درخت است که نسبت به ناملایمتی‌های هوا، کمبودها، آفات و بیماری از خود واکنش نشان می‌دهد، همین نشانه قوت است یعنی قبل از اینکه به میوه و بار درخت صدمه برسد باغدار می‌تواند مشکل بوجود آمده را با کمک متخصصین گیاهپزشکی حل کند.
متخصصین گیاهپزشکی در اولین مرحله هیچگونه بیماری و آفتی را برای به پدید آمدن خزان زودرس درختان هلو در نظر نمی‌گیرند، از نظر آنها به خاطر  اکستریم یا همان تغییرات دمایی فصل تابستان و گرم شدن یکباره هوا به اندازه چند درجه باعث می‌شود تا شوک گرمایی به درخت وارد شود، در فرایند اکستریم معمولاً در یک بازه زمانی کوتاه مدت هوا به اندازه گرم می‌شود که درخت هلو قادر به سازگاری با محیط نبوده و اولین علائم و تنش خود را در زرد شدن و ریختن برگ‌ها نشان می‌دهد.
بیشتر بخوانید : https://bartarnahal.ir/peach-seedling/

در پیشنهاد دوم معمولاً سن درخت هلو و نوع آبیاری آن را مورد بررسی قرار می‌دهند، درختانی که بیشتر از ۱۱ سال از عمر آنها گذشته است، مشخص است ریشه آنها به صورت عمقی رشد کرده و به لایه‌های زیرین رسیده است، متاسفانه با وجود تاکید زیاد برای استفاده از روش‌های نوین آبیاری، برخی از کشاورزان همچنان از آبیاری سنتی برای باغات خود استفاده می‌کنند.
 در آبیاری سنتی معمولاً لایه اول و دوم زمین خیس می‌شود، گاها به خاطر زمان نامناسب آبیاری، زهکشی نامناسب یا کمبود آب، رطوبت به لایه‌های زیرین زمین نفوذ و رخنه نمی‌کند در نتیجه ریشه‌هایی که در لایه‌های زیرین زمین رشد کرده‌اند خشک باقی می‌مانند، در واقع مهندسین کشاورزی تاکید دارند کشاورزان با شناختن خزان فیزیولوژیک درخت هلو می‌توانند به راحتی به مقابله با آن بپردازند، اگر کشاورزان بتوانند تنش‌های گرمایی هوا را پیش بینی کرده و اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند از خزان زودرس درخت هلو جلوگیری خواهند کرد.
یکی دیگر از اشکالاتی که در آبیاری کشاورزان وجود دارد رعایت کردن یک الگوی کاشت واحد در یک شهر است، مطمئناً شهرهای کشور ایران به اندازه وسیع هستند که گاهاً دو الی سه اقلیم متفاوت دارد، ودر مناطق خشک شهر بخاطر گرما و تعریق بیشتر درختان آبیاری بیشتر انجام می‌شود، باغدار بهتر است برای مشخص کردن الگوی آبیاری باغ هلو حتماً خشکی سطح خاک را در نظر بگیرید معمولاً زمانی که سطح خاک ۲ الی ۳ سانتی متر خشک شد باید آبیاری باغ را به صورت اصولی و استاندارد انجام دهید.



آیا کمبود مواد غذایی باعث خزان زودرس درخت هلو می‌شود؟ 
اگر شما مقالات مختلف علمی و گیاه پزشکی را مطالعه کنید خواهید فهمید که تمامی مهندسین کشاورزی در مرحله اول بر روی اکستریم و کم آبی تاکید زیادی دارند و دلیل اصلی برای خزان زودرس درخت هلو است، در مرحله بعدی که اگر کشاورز مطمئن است که آبیاری درختان را به صورت اصولی انجام داده و هیچ گونه تنش گرمایی اتفاق نیفتاده است بهتر است تغذیه درخت هلو را مورد بررسی قرار دهد، تامین عناصر مغذی باغات هلو تاثیر خیلی زیادی در جوانسازی درخت هلو و سلامت آن دارد.
برای جلوگیری از مشکلات عدم تغذیه درختان بهتر است باغداران هرسال آنالیز خاک و آنالیز برگ درخت هلو را انجام دهند تا در سال بعدی دچار مشکلاتی از جمله خزان زودرس درخت هلو نباشند، کمبود عناصر مغذی از جمله پتاسیم، آهن، گوگرد و نیتروژن باعث زرد شدن برگ درختان و بعد از مدتی خزان زودرس آن خواهد شد، در مرحله آخر بر روی کیفیت و کمیت میوه تولیدی تاثیر منفی خواهد گذاشت، البته همیشه هم کمبود مواد مغذی باعث زرد شدن برگ درختان و ریزش آنها نمی‌شود، گاهی استفاده بیش از اندازه کود‌ها برای باروری درختان هلو نتایجی به جز سوزاندن ریشه و نابود کردن آنها ندارد.
 
دلیل خزان زودرس درخت هلو چون دچار مرگ خاموش و بیماری پنهان شده است
متاسفانه بدترین خبری که یک کشاورز به هنگام خشک شدن و زردی درخت هلو دریافت می‌کند وجود بیماری و آفت زدگی پنهان درخت هلو است، اگر مدیریت کشاورز صحیح باشد کوددهی و آبیاری باغات اصولی انجام شود مطمئناً درخت هلو دچار بیماری پنهان و خاموش در زیر زمین است، باغدار بلافاصله خاک اطراف درخت بیمار را زیر رو کرده و ریشه‌های آن را مورد بررسی قرار دهد.
 اولین بیماری که معمولا در این گونه موارد وجود دارد پوسیدگی ریشه و طوقه درخت هلو است، این درخت حساسیت زیادی به رطوبت داشته و با رعایت نکردن به عوامل فیزیولوژیکی باعث بیماری ریشه و طوقه آن می‌شود، از دیگر بیماری زیرزمینی می‌توان به بیماری گال طوقه اشاره کرد، این بیماری باکتریایی بوده و بعد از نفوذ به سطح درونی درخت، مانند سد مقابل آوند راه را گرفته و مانع از تغذیه قسمت‌های فوقانی درخت هلو می‌شود .
اما آخرین بیماری که باعث زرد شدگی و ریزش به زود هنگام درخت هلو می‌شود باید به بیماری نماتدی اشاره کرد، تعیین بیماری که عوامل بیماری زا مستقیماً به ریشه درخت حمله کرده و قسمتهای اعظمی از ریشه درخت را نابود میکند وقتی که ریشه برای جذب مواد مغذی و عناصر از خاک وجود نداشته باشد، مطمئنا برگ‌های درخت موادی برای تغذیه نخواهند داشت و به مرور به سمت زردی و زوال پیش خواهند رفت.

 

کمی از کاشت و مراقبت اولیه باغ هلو بدانیم :
1.    با نقشه خاک سنجی شروع کنید. این به شما ایده ای از نوع خاکی که دارید یا جایی که باید به دنبال یک خاک عمیق و با زهکشی خوب بگردید، می‌دهد. هلو نمی تواند "پای خیس" یا غرق شدن سیستم ریشه خود را برای مدت طولانی تحمل کند. خاک‌ها باید دارای زهکشی داخلی و خارجی خوب باشند.
2.    پوشش گیاهی را بررسی کنید - رشد کوتاه و ضعیف ممکن است نشان دهنده خاک کم عمق یا مناطق کم عمق در مزرعه باشد. به دنبال، مناطق مرطوب یا مناطق کم زهکشی ضعیف باشید.
3.    عمق خاک را در چندین مکان در مزرعه با استفاده از مارپیچ خاک یا حفار پس چاله بررسی کنید. در صورت امکان به چهار پا بروید. بررسی کنید: الف) عدم وجود لایه‌های محدود کننده (رس سنگین، سخت، سنگ بستر، سطح آب)؛ ب) عدم وجود خال خال، که نشان دهنده زهکشی ضعیف آب است. ج) نوع خاک؛ ترجیحاً خاک دارای لوم یا لوم شنی در سراسر عمق ریشه زایی 4 فوتی باشد. د) عمق ریشه زایی پوشش گیاهی موجود این شاخص خوبی از توانایی ریشه در نفوذ به افق خاک است.
4.    زهکشی خاک را با انجام یک آزمایش نفوذ ساده بررسی کنید. یک سوراخ به عمق دو فوت حفر کنید، آن را با آب پر کنید و اجازه دهید تا کاملاً تخلیه شود. دوباره با آب پر کنید. آب باید ظرف یک روز تخلیه شود. اگر ریشه‌های پوشش گیاهی موجود به عمق سه تا چهار فوتی گسترش یابد، زهکشی احتمالاً مشکلی ندارد.
بیشتر بخوانید :
https://extension.okstate.edu/fact-sheets/planting-and-early-care-of-the-peach-orchard.html?Forwarded=pods.dasnr.okstate.edu/docushare/dsweb/Get/Document-1026/HLA-6244web.pdf/
 
کلام آخر
با آنکه ما در این مقاله بارها اشاره کردیم درخت هلو جزو حساس‌ترین درختان میوه محسوب می‌شود ولی مزایایی که دارد باعث می‌شود تا باغداران در خرید نهال هلو و احداث باغ آن اشتیاق بیشتری داشته باشند، از مهمترین آنها می‌توان به سازگاری درخت هلو با درخت گردو اشاره کرد،  کشاورزان می‌توانند همزمان نهال گردو و نهال هلو را با هم کاشت کنم چون هیچ گونه حساسیتی به عنصر ژوگلون نداشته و به خاطر باردهی دو جانبه درآمد آن  اقتصادی خواهد بود.
  همچنین درخت هلو شکوفه‌های فراوان و خوش عطری تولید می‌کند و کشاورز می‌توانند به درآمد ثانویه تولید عسل نیز فکر کند، یعنی به سازگار بودن درخت هلو به اندازه بالا است که باغداران احداث باغ هلو را به عنوان هدف اول یا هدف ثانویه در نظر می‌گیرند،  البته نباید فراموش کنیم در برابر سود و درآمد سالانه باغ هلو قیمت نهال هلو و سرمایه اولیه آن مبلغ چندان زیادی نیست! برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ی مراقبت و نگهداری باغات هلو می‌توانید به سایت علمی و تخصصی برتر نهال مراجعه کرده و با مهندسین کشاورزی به صورت اینترنتی یا تلفنی در ارتباط باشید.
 
راه‌های ارتباطی :
09141832393
09144501003
 
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها