به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۶:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۳۰ ساعت ۱۳:۰۶
کد مطلب : ۴۰۴۶۸۲

رفع تحریم‌ها یا فعالسازی مکانیسم ماشه؟

رفع تحریم‌ها یا فعالسازی مکانیسم ماشه؟
گروه سیاسی: حمیدرضا آصفی، دیپلمات پیشین در تحلیل خود درباره این که در اکتبر ۲۰۲۳ تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران کامل برداشته می‌شود و برخی معتقدند کشورهای اروپایی برای درگیر نگه داشتن ایران ممکن است از مکانیسم ماشه برای تمدید تحریم‌ها علیه ایران استفاده کنند، گفت: اولا این که جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که آماده است مذاکره را ادامه دهد و ابراز علاقه هم کرده است، لذا به نظرم بین خود اروپایی ها و آمریکایی ها اختلاف نظر وجود دارد برای این که واقعا سر میز مذاکره بیایند، در نتیجه این کوتاهی از طرف مقابل است نه جمهوری اسلامی ایران. 
به گزارش ایسنا، بخش هایی از گفت و گوی آصفی را در ادامه می خوانید:دوم این که خیلی تردید دارم مکانیسم ماشه عمل شود زیرا مکانیسم ماشه دیگر کارایی که قبلا داشته را ندارد چون جمهوری اسلامی ایران از خیلی از مراحل گذر کرده است.
مکانیسم ماشه وقتی می توانست یک حربه علیه ایران و مفید برای طرف مقابل باشد که ایران در نقطه ضعف قرار می داشت در حالی که اینطور نیست ایران در نقطه قوت است.
سوم این که مکانیسم ماشه اگر صورت گیرد ایران انتخاب های گوناگون دارد یعنی آن که لطمه خواهد خورد طرف مقابل خواهد بود لذا گزینه های مختلفی وجود دارد.
وقتی مکانیسم ماشه فعال شود معلوم نیست دیگر حضور در NPT برای ایران چقدر مفید باشد، معلوم نیست پروتکل الحاقی برای ایران چقدر اهمیت داشته باشد و حتی معلوم نیست دیگر ایران قانع باشد به همین اندازه غنی سازی اکتفا کند یا خیر. لذا طرف مقابل برای فعال کردن مکانیسم ماشه باید خیلی فکر کند.
برچسب ها: برجام
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها