کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

موافقت بایدن با تحویل اف۱۶ به اوکراین  

30 ارديبهشت 1402 ساعت 16:46


گروه بین الملل: یک مقام ارشد دولت آمریکا می‌گوید جو بایدن، رئیس جمهور این کشور، با تحویل جنگنده‌های اف۱۶ به اوکراین موافقت و این موضوع را در نشست گروه ۷ در هیروشیمای ژاپن به بقیه رهبران اعلام کرد.
به گفته این مقام کاخ‌سفید، آمریکا علاوه بر موافقت با تحویل این جنگنده‌ها به نیروی هوایی اوکراین، گفته از آموزش خلبانان این کشور برای هدایت اف۱۶ هم پشتیبانی خواهد کرد.
اف۱۶ ساخت آمریکاست و برای کشورهای دیگری که می‌خواهند این جنگنده‌ها را به اوکراین بدهند، موافقت واشنگتن لازم است چرا که مطابق معاهدات تجارت سلاح کشور ثالث محسوب می‌شود.
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، درخواست تحویل این جنگنده‌ها به ارتش اوکراین را از ماه‌ها پیش مطرح کرده بود.  زلنسکی، که گفته می‌شود ارتش تحت امر او به‌ زودی حملاتی گسترده‌ برای عقب راندن ارتش روسیه از مناطق تصرف‌شده در شرق و جنوب این کشور آغاز خواهد کرد، بارها تاکید کرده که دست‌یابی به جنگنده‌های پیشرفته، قدرت آن‌ها را برای کنترل آسمان اوکراین به طور جدی افزایش خواهد داد.
یک مقام ارشد کاخ‌سفید  گفت آمریکا «از اقدامات مشترک با متحدان خود برای آموزش خلبانان اوکراینی برای هدایت نسل چهارم جنگنده‌ها، از جمله اف۱۶، پشتیبانی خواهد کرد تا به توسعه و تقویت نیروی هوایی اوکراین کمک کند».
به گفته این مقام دولت آمریکا پس از آغاز آموزش خلبانان طی ماه‌های آینده، کاخ‌سفید و ائتلاف متحدانش تصمیم خواهند گرفت که چه زمان و چند فروند از جنگنده‌های اف۱۶ تحویل اوکراین شود.
با این حال، اعلام خبر موافقت آمریکا با این درخواست اوکراین گام بزرگ در حمایت غرب از کی‌یف در برابر حمله نظامی روسیه محسوب می‌شود و می‌تواند جنگ اوکراین را وارد مرحله جدید کند.
از طرف دیگر، افزایش توان نیروی هوایی اوکراین ممکن است باعث واکنش مسکو و ترغیب این کشور به استفاده از سلاح‌های پیشرفته‌تر خود در اوکراین شود؛ نگرانی که با تاکید چند باره ولادیمیر پوتین برای استفاده از همه گزینه‌ها برای مقابله با ورود غرب و ناتو به بحران اوکراین، ممکن است حالا جدی‌تر شود.
ولودیمیر زلنسکی، که انتظار می‌رود طی ساعات آینده شخصا عازم ژاپن شود و به جمع سران نشست گروه ۷ در هیروشیما بپیوندد، از سیاست جدید جو بایدن استقبال کرده و آن را «تصمیمی تاریخی» توصیف کرده است.
زلنسکی در سفری غیرمنتظره به جده عربستان رفت تا با رهبران کشورهای عضو اتحادیه عرب، در اجلاسی که به میزبانی عربستان برگزار شده، شرکت کند.
او در این نشست از بعضی کشورهای عرب به علت آنچه «چشم بستن» بر اقدامات روسیه در جنگ اوکراین خواند، انتقاد کرد و خواستار آن شد که رهبران کشورهای عربی «فارغ از فشارهای مسکو» به وقایع اوکراین نگاه کنند.
حضور  زلنسکی در اجلاس سران اتحادیه عرب در حالی صورت گرفت که سوریه علنا حامی روسیه است و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس هم تلاش می‌کنند روابط خود را با مسکو مخدوش نکنند.


کد مطلب: 404709

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/404709/موافقت-بایدن-تحویل-اف۱۶-اوکراین

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir