کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

روش درست اندازه گیری فشار خون در خانه

31 ارديبهشت 1402 ساعت 9:08


گروه سلامت: رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر اندازه گیری فشارخون در منزل تاکید کرد. فاطمه نواییان ضمن توصیه به افراد برای اندازه‌گیری فشارخون در منزل گفت: اندازه‌گیری فشارخون در منزل باعث افزایش مراقبت‌ها شده است اما در این زمینه وجود دستگاه‌های سنجش فشارخون کالیبره با دقت مناسب ضروری است.

 
وی خاطرنشان کرد: تنها با یک بار اندازه‌گیری فشارخون نمی‌توان گفت که فرد مبتلا به فشارخون بالا است. برای تشخیص این بیماری ممکن است پزشک از شما بخواهد به مدت چند روز فشارخون خود را اندازه گیری کرده و یادداشت کنید و حداقل دو بار توسط پزشک ویزیت می‌شوید.

فشار خون چگونه اندازه‌گیری می‌شود؟
فشار خون با دو عدد به یک اندازه مهم بیان می‌شود؛ برای مثال ۱۲۰/۸۰. عدد بالایی نشان دهنده فشار سیستولیک یعنی میزان فشار در شریان‌ها در طول انقباض عضله قلب است. عدد پایینی فشار دیاستولیک است که به فشار خون زمانی که عضله قلب بین ضربان است اشاره دارد.

اندازه گیری دقیق‌ فشار خون با رعایت چند نکته ساده
رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، برای اندازه گیری دقیق‌تر فشارخون نکاتی را به افراد توصیه کرد که شامل موارد زیر است.
- حداقل پنج دقیقه قبل از اندازه گیری فشارخون استراحت کنید.
- از مصرف قهوه، سیگار، غذا و فعالیت بدنی شدید نیم ساعت قبل از اندازه گیری فشارخون پرهیز شود.
- تخلیه کامل مثانه نیم ساعت قبل از اندازه‌گیری فشارخون انجام شود.
- هنگام اندازه گیری فشارخون فرد نباید صحبت کند.
- هنگام اندازه گیری فشارخون پاها را روی هم نیندازید و دست را در امتداد قلب و روی یک تکیه‌گاه قرار دهید.
- اندازه گیری فشارخون برای تمامی افراد ضروری است.

نواییان در ادامه از عوامل غیردارویی مؤثر بر کاهش فشارخون به کاهش وزن، اصلاح الگوی تغذیه، کاهش مصرف نمک، ترک دخانیات و الکل اشاره کرد.وی فعالیت بدنی منظم با شدت متوسط و حداقل روزی نیم ساعت (حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته) و آموزش کنترل استرس و خواب کافی را از دیگر عوامل مؤثر بر کنترل فشار خون برشمرد.
نواییان با شاره به نام دیگر بیماری فشارخون بالا با عنوان قاتل خاموش، تاکید کرد: تمامی افراد باید با اندازه‌گیری فشارخون از ابتلاء یا عدم ابتلای خود به فشارخون بالا مطلع باشند و در صورت ابتلاء به فشارخون بالا حتماً تحت درمان دارویی قرار گیرند.


کد مطلب: 404809

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/404809/روش-درست-اندازه-گیری-فشار-خون-خانه

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir