به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۳۱ ساعت ۰۹:۳۶
کد مطلب : ۴۰۴۸۲۱

خرید و فروش سیگارهای الکترونیک ممنوع است

خرید و فروش سیگارهای الکترونیک ممنوع است
گروه جامعه:رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه هیچ نوع ماده دخانی بی‌ضرری وجود ندارد، گفت: نیکوتینی که در سیگارهای الکترونیک وجود دارد به مراتب بیشتر از سیگار است و سبب وابستگی فرد می‌شود.
 
به گزارش ایسنا، مهندس بهزاد ولی‌زاده در نشست خبری هفته ملی بدون دخانیات، گفت: بحث تبلیغات دخانیات فقط موضوع فروش دخانیات نیست بلکه تبلیغ، ترویج و حمایت مالی از دخانیات هم مهم است. طبق ماده ۳ قانون جامع کنترل دخانیات، تبلیغات دخانیات با اشکال مختلف ممنوع است. این اواخر به دلیل استراتژی شرکت‌های چند ملیتی تبلیغ کننده دخانیات، تبلیغات دخانیات به صورت غیر مستقیم جوانان را هدف گرفته است.
 
وی افزود: تحقیقات ثابت کرده است که بیش از ۳۰ درصد جوانان به دلیل تبلیغات جذب مصرف دخانیات می‌شوند. اضافه شدن عطر و طعم به مواد دخانی یکی از مصادیق دیگر تبلیغ است که حتی سبب می‌شود به خاطر عطر و طعم میوه افراد تصور کنند برایشان خاصیت هم دارد و اینها جوانان را هدف قرار می‌دهند. مصداق دیگر، تبلیغ نمایش مصرف محصول دخانی در شبکه نمایش خانگی است. با توجه به بحث جوانی جمعیت که از راهکارهای دولت است، اگر ما نتوانیم مصرف دخانیات را کنترل کنیم متاسفانه نمی‌توان امیدوار بود که بحث جوانی جمعیت را هم به خوبی دنبال کنیم.

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت تاکید کرد: آمار نشان می‌دهد اگر برای مصرف دخانیلات اقدام عاجلی انجام نشود ما در کنار پاکستان و مصر جزو کشورهایی خواهیم بود که بیشترین مصرف را در جهان خواهیم داشت، بنابراین سیاست‌ها بابد بتوانند مصرف دخانیات را کاهش دهند.

ولی‌زاده با اشاره به عوارض سیگارهای الکترونیک و ویپ، اظهار کرد: قانونا خرید، فروش، واردات و صادرات "ویپ" ممنوع است. تمام این نوع محصولات را هم همین صنایع دخانی تولید کردند یعنی همین سیستم گرمایشی یا ویپ را فیلیپ موریس که صاحب برند «مارلبرو» است تولید کرده و اعلام می‌کند می‌خواهد جهان را با همین محصولات بدون دخانیات کند. نیکوتینی که در سیگارهای الکترونیک وجود دارد به مراتب بیشتر از سیگار است و سبب وابستگی فرد می‌شود. مردم باید بدانند هیچ نوع ماده دخانی بی‌ضرر نیست.

وی در خاتمه بر لزوم اجرای قوانین در زمینه دخانیات تاکید کرد و گفت: باید هم افزایی و افزایش ارتباطات بین بخشی هم اتفاق افتد.به گزارش ایسنا، دکتر فرشید رضایی در ادامه نشست خبری هفته ملی بدون دخانیات، گفت: چرا فردی که می‌داند یک موضوع برای سلامتی‌اش مضر است اما بازهم به گونه‌ای که به نفعش نیست رفتار می‌کند؟ این سوال کلیدی است که آغاز کننده موضوع سواد سلامت است.

وی افزود: می‌گویند وقتی خیر کسی را نمی‌خواهید او را بمباران اطلاعاتی کنید، وقتی کسی اطلاعات زیادی داشته باشد نمی‌تواند اطلاعات صحیح و مفید را انتخاب کند. وقتی اطلاعات صحیح به فرد برسد لزوما به معنی رفتار درست نیست، برای شکل‌گیری رفتار باید در جامعه هم اتفاق‌های متناسب رخ دهد.

او تاکید کرد: یکی از سازمان‌های اثرگذار در رفتار فردی، آموزش و پرورش است. سواد سلامت یک موضوع فردی نیست و جامعه هم باید سواد سلامت داشته باشد و به موضوع جمعی هم نگاه شده است. از طرفی پزشکان وکارکنان هم باید سواد سلامت درستی از دخانیات داشته باشند. متاسفانه تکنیک‌هایی در رسانه‌ها وجود دارد که به ظاهر پیام بهداشتی تهیه می‌کنند اما در لایه‌های زیرین پیامی وجود دارد که فرد را به سمت رفتار اشتباه هدایت می‌کند. در آموزش و پرورش ما به سواد تغذیه و فعالیت بدنی خوب پرداخته می‌شود اما سواد سلامت مقوله‌ای فراتر از اینها است که نیاز به سواد اجتماعی و عاطفی دارد.

وی افزود: بستر شهری، جامعه علمی، کتابخانه‌ها، رسانه‌ها و... در ترویج سواد سلامت جمعی موثر هستند. از طرفی بحث اقتصاد هم اهمیت دارد که در شکل‌گیری رفتار جامعه موثر است لذا سیاست‌گذاران این بخش باید بدانند که تصمیمات آنها مستقیما بر رفتار جوانان برای مصرف یا عدم مصرف دخانیات اثر گذار است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها