به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۳۱ ساعت ۰۹:۴۴
کد مطلب : ۴۰۴۸۲۳

لحن رقیب اردوغان تغییر کرد

لحن رقیب اردوغان تغییر کرد
گروه بین الملل: کمال قلیچداراوغلو، نامزد ائتلاف مخالف دولت، پیش از فرا‌رسیدن دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه در۲۸ ماه مه تغییر جهت‌داری در لحن سخنرانی‌های انتخاباتی خود داده است و با لحن ملی‌گرایانه‌تری سخن می‌گوید.
 این تغییر لحن پس از آن رخ داد که با پایان دور اول انتخابات، آقای قلیچدار‌اوغلو توانست ٪۴۴٬۸۸ درصد آرا را در برابر ۴۹.۵۱ درصد رجب طیب اردوغان کسب کند.
 قلیچدار‌اوغلو در ویدئویی که ۱۷ مه در توئیتر منتشر کرد و اولین اشارات ملی‌گرایانه در آن مشاهده شد، گفت: «ما این کشور را در اختیار افرادی نخواهیم گذاشت که اجازه می‌دهند ۱۰ میلیون پناهنده غیر‌قانونی وارد ترکیه شوند. مرز‌های کشور شرف ما هستند».
او در سخنرانی ۱۸ مه هم چنین گفت: «بگذارید همین‌جا موضوع را روشن کنم: به‌محض اینکه من به قدرت برسم همه پناهندگان را بیرون می‌کنم. تمام».
قلیچدار‌اوغلو تأکید کرد «هرگز با گروه‌های تروریستی هم‌نشینی نداشته و نخواهد داشت» و افزود «من پیش از این هرگز همراه گروه‌هایی نبوده‌ام که علیه سربازان ما توطئه می‌چینند و در آینده هم هرگز نخواهم بود».به‌نظر می‌رسد اشاره او به جنبش فتح الله گولن باشد که متهم به تلاش برای کودتای نافرجام ژوئیه ۲۰۱۶ ترکیه است و از سوی دولت اردوغان به عنوان یک گروه تروریستی معرفی شده است.این گفته‌های قلیچدار‌اوغلو واکنشی در برابر اتهامات اردوغان مبنی بر همکاری او با جنبش گولن و حزب طرفدار کرد‌ها و مخالف دولت دموکراتیک خلق‌ها است که به گفته دولت با حزب غیر‌قانونی کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) در ارتباط است.
گفته‌های ملی‌گرایانه قلیچدار‌اوغلو با سخنرانی‌های انتخاباتی او در ایام تبلیغات دور اول انتخابات تفاوت آشکاری پیدا کرده است، در آن زمان مهاجرت نقش مهمی در کمپین انتخاباتی او نداشت و بیشتر در مورد مسائل کلی‌تر صحبت می‌کرد.پس از آنکه سنان اوغان، سیاستمدار ملی‌گرای راست، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در دور اول انتخابات بیش از ٪۵ آرای انتخاباتی را از آن خود کرد به نظر می‌رسد اکنون این تغییر لحن بخشی از تلاش برای به دست آوردن آرای رأی‌دهندگان ملی‌گرا باشد.اوغان هنوز نگفته در دور دوم از چه کاندیدایی حمایت می‌کند، اما از دو کاندیدای دور دوم خواسته است که موضع سخت‌تری نسبت به مهاجرت و پناهندگان در پیش بگیرند و با تروریسم مبارزه کنند.مفسران و کارشناسان سیاسی ترکیه درباره تأثیرات احتمالی تغییر لحن قلیچدار‌اوغلو بر تغییرات ناگهانی در نتیجه دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه بحث و گفتگو می‌کنند.
اسماعیل سایماز، ستون‌نویس روزنامه سوزکو طرفدار مخالفان ۱۹ مه نوشت قلیچدار‌اوغلو استراتژی انتخاباتی خود را "به‌طور اساسی" تغییر داده است.
سایماز می‌گوید:"حالا با قلیچدار‌اوغلویی رو‌به‌رو هستیم که صدای خود را بالا می‌برد و با مشت روی میز می‌کوبد ... و دولت را متهم به همنشینی و همراهی با پ‌ک ک و فتو (جنبش گولن) می‌کند".
نوسین منگو، روزنامه‌نگار مشهور هم ۱۸ مه در کانال یوتیوب خود گفت:"قلیچدار‌اوغلو تا‌به‌امروز رهبر سیاسی ملایم و منطقی بوده است... او یک‌شبه ۱۸۰ درجه تغییر کرده است و می‌گوید همه پناهنده‌ها باید از کشور بروند".عنوان ویدئوی منگو "استراتژی جدید قلیچدار‌اوغلو: قلب را رها کن، با خشم به پیش" اشاره به استراتژی کمپین انتخاباتی قلیچدار‌اوغلو در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری دارد که با دست‌هایش شکلک قلب می‌ساخت.لونت گلتکین، صاحب‌نظر سیاسی هم ۱۸ مه در وبسایت مستقل مدیاسکوپ معتقد است تغییر لحن قلیچدار‌اوغلو "بیشتر به ضرر او تمام خواهد شد".
گلتکین با اشاره به حمایت گسترده رأی‌دهندگان کرد از قلیچدار‌اوغلو در دور اول انتخابات می‌گوید:"به احتمال زیاد این چرخش باعث می‌شود بسیاری از رأی‌دهندگان کرد فکر کنند اردوغان و قلیچدار‌اوغلو هیچ فرقی با هم ندارند و در نتیجه دور دوم انتخابات پای صندوق‌های رأی نروند".
برک اسن، پژوهشگر مسائل سیاسی هم ۱۹ مه در توییتر هشدار داده است " به دلیل زمان محدودی که تا دور دوم انتخابات باقی مانده است، تغییر استراتژی کمپین انتخاباتی تغییر چندانی در میزان آرا ایجاد نخواهد کرد، ائتلاف مخالف بهتر است بر تشویق رأی‌دهندگان به شرکت در انتخابات تمرکز کند".
اوزای سیندیر، ستون‌نویس روزنامه طرفدار دولت ملیت ۱۸ مه در شبکه خبری سی‌ان‌ان ترکیه گفت قلیچدار‌اوغلو متوجه شده است که ملی‌گرایی چیزی نیست که بتواند آن را کنار گذاشت.
برچسب ها: ترکیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها