کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سیستم های تولید و تزریق ازن

31 ارديبهشت 1402 ساعت 11:01

گروه کسب و کار : دستگاه ازن ساز یکی از مهمترین تجهیزات در صنعت تصفیه آب، هوا و فاضلاب است. در ادامه مقاله بطور کامل این دستگاه پرکاربرد معرفی شده است. با ما همراه باشید...


برای شروع مقاله و بعنوان معرفی، دستگاهی که به تصفیه آب می پردازد را بررسی کرده و همچنین دلیل ارزشمندی آن در صنایع گوناگون را مورد بحث قرار می دهیم.
تصفیه آب با استفاده از ازن ژنراتورهای صنعتی فرآیندی است که از گاز ازن برای تصفیه و ضد عفونی آب استفاده می کند. ازن یک گاز بسیار واکنش پذیر است که می تواند باکتری‌ها، ویروس‌ها و دیگر موجودات موجود در آب، هوا و حتی سطوح را از بین ببرد. همچنین در حذف کلر و سایر مواد ضدعفونی کننده در بخش پاکیزه سازی آب موثرتر عمل می کند. سیستم های تصفیه آب ازن روشی ایمن و سازگار با محیط زیست برای تصفیه آب هستند. مولد ازن صنعتی برای تصفیه آب نیز نسبتاً مقرون به صرفه است و در اکثر منازل و مشاغل به راحتی قابل نصب است. در این پست مزایای استفاده از سیستم های تصفیه آب ازن برای تصفیه فاضلاب صنعتی کارآمد را نیز مورد بحث قرار می گیرد پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

روشهای مختلف تولید ازن
این ژنراتورها بر اساس روش تولید ازن به سه دسته زیر تقسیم می شوند:
1.    تولید ازن با تکنولوژی پلاسما سرد:
در روش پلاسما سرد یونیزاسیون بین دو الکترود در دمای اتاق صورت می گیرد و توسط یک عایق از یکدیگر جدا می شوند و به این ترتیب گاز ازن تولید می گردد.
2.    تولید ازن با استفاده از روش تخلیه الکتریکی کرونا:
ازن ژنراتورها بر اساس روش تخلیه الکتریکی کرونا با ایجاد یک میدان الکتریکی قوی و با هدایت هوا به داخل لوله تخلیه کرونا، ازن را تولید می کنند. از روش تخلیه الکتریکی جهت تولید ازن مصرفی صنعتی استفاده می شود.
3.    تولید ازن با استفاده از روش ماورای بنفش (UV):
در این روش با تاباندن اشعه ماورای بنفش (UV) به اکسیژن در داخل راکتور، ازن تولید می شود. ازن ساز ها با اشعه UV از ساده ترین روش های تولید ازن می باشد.

کاربردهای دستگاه ازن ساز
استفاده از سیستم ازن ساز در بخش تصفیه خانه آب
فرآیند تصفیه با ازن با توجه به هدف آن در تصفیه متفاوت می باشد. نقاط تزریق ازن با توجه به اثر مورد انتظار و یا ماده ای که بایستی تصفیه شود، تعیین می گردد. که نتایج زیر را بهمراه دارد:
•    کاهش THM ها
•    بهبود بو و رنگ
•    کاهش ترکیبات آلی
•    گندزدایی
•    حذف مواد معدنی مانند آهن و منگنز

استفاده از دستگاه ازن ساز در بخش تصفیه خانه فاضلاب
یکی از کاربرد های اصلی ازن‌ساز در تصفیه فاضلاب، گندزدایی فاضلاب و حذف میکروارگانیسم های بیماریزا، مواد آلی و رنگ و بو فاضلاب است. کاربرد کلر به دلیل تولید مواد مضر و سرطان زا از قبیل تری هالومتان ها و ترکیبات آلی کلرینه رو به کاهش است.
از ازن ساز ها جهت کاهش میزان COD فاضلاب و تجزیه مواد آلی مقاوم به تجزیه بیولوژیکی در مخازن هوادهی فاضلاب استفاده می شود که دارای راندمان بسیار بالایی در این موارد نیز می باشد. استفاده از ازن در تصفیه فاضلاب، عملیات ته نشینی فاضلاب را نیز بهبود بخشیده و مشکلات مربوط به بالکینگ لجن را از بین می برد. همچنین ازن سبب از بین رفتن رنگ در فاضلاب های صنعتی حاوی رنگ بالا می شود. خلاصه نتایج استفاده از یان دستگاه در تصفیه فاضلاب نیز به صورت زیر می باشد:
•    گندزدایی فاضلاب
•    کاهش بو و رنگ فاضلاب
•    کاهش میزان COD فاضلاب
•    تجزیه مواد آلی مقاوم به تجزیه بیولوژیکی
•    تصفیه فاضلاب بهداشتی

کاربردهای ازن ساز در بخش تصفیه هوا
از ازن جهت تصفیه و ضدعفونی هوای محیط کار و ساختمان ها استفاده می گردد. از ازن به دلیل داشتن نیمه عمر کوتاه یک ضدعفونی کننده مناسب جهت تصفیه هوا بیمارستان ها، ادارات، مکان های عمومی، هتل ها، قار ها و پایانه های مسافربری و … بهره گرفته می شود که دلایل عمده بکارگیری آن در ذیل آمده است:
•    بهبود کیفیت هواو محیط کار
•    تصفیه هوا و تهویه مطبوع
•    حذف هر گونه بو درون محیط
•    از بین بردن کلیه ویروس ها و باکتری ها
•    از بین بردن قارچ ها و جلوگیری از تشکیل کپک ها
•    عدم تولید پسماند خطرناک و شیمیایی
  دستگاه ازن

و اما کاربرد ازن در صنایع چیست؟ و یا سوال را اینگونه مطرح کنیم که از ازن ژنراتور ها در صنایع مختلف چه استفاده‌هایی می شود:
•    تصفیه آب آشامیدنی
•    استفاده در برج های خنک کننده
•    صنایع کاغذ سازی
•    صنایع چرم سازی
•    صنایع غذایی و لبنی
•    صنایع کشاورزی و دامداری
•    صنایع شیلات و تولید آبزیان
•    صنایع فولاد سازی
•    صنایع آبکاری فلزات
•    پالایشگاه های نفت و گاز
•    تصفیه فاضلاب و شیرابه زباله
این سیستم پاکسازی دارای چه مشخصاتی است؟ چه پارامترهایی بر قیمت آن دخیل و تاثیر گذارند؟

اجزای ازن ساز
دستگاه ازن ساز از قسمت های زیر تشکیل شده است که به اختصار توضیحاتی در مورد هریک داده می شود.
سیستم اکسیژن ساز: در دستگاه های اوزون ساز برای مصارف تصفیه آب، تصفیه فاضلاب و مصارف صنعتی به اکسیژن با درجه خلوص بالا نیاز می باشد. اکسیژن مورد نیاز را بصورت اکسیژن مایع و یا روش تغلیظ اکسیژن هوا در محل مصرف، می توان تامین نمود. اکسیژن مایع را در مخازن یکپارچه ذخیره و به محل مصرف منتقل می کنند و هنگام مصرف با استفاده از تبخیر کننده ها اکسیژن مایع را به اکسیژن گازی تبدیل کرده و در دستگاه ازن ژنراتور استفاده می کنند.
مولد ازن: از آنجاییکه که گاز ازن یک گاز ناپایدار است و پس از تولید سریعا به اکسیژن مولکولی تبدیل می شود، بنابراین بایستی در محل مصرف، با استفاده از ازن ژنراتور تولید گردد. ازن ژنراتور بر اساس روش و مکانیسم تولید انواع مختلفی دارد.
مخزن تماس با ازن: مخزن تماس ازن شامل مخزنی است جهت انتقال ازن که با جریان های رو به بالا و رو به پایین سبب انتقال و اختلاط ازن با آب یا فاضلاب می شود. در اثر تماس ازن با آب و فاضلاب عمل گندزدایی صورت می گیرد. البته توجه داشته باشید که این مخزن در نمونه گازی متفاوت بوده و یا عملا وجود ندارد.

مزایای استفاده از ازن ژنراتور صنعتی برای تصفیه

کاربردهای ازن ساز

سیستم های تصفیه به کمک ازن ساز به طور فزاینده ای به انتخاب محبوب برای تصفیه تبدیل شده اند. استفاده از ژنراتورهای ازن برای این منظور مزایای زیادی دارد. برخی از مزایای کلیدی عبارتند از:
ژنراتورهای ازن قادرند نیاز به کلر در تصفیه فاضلاب را از بین ببرند، که آنها را به گزینه ای سازگارتر با محیط زیست تبدیل می کند. کلر یک ماده شیمیایی خطرناک است که هم برای محیط زیست و هم برای سلامت انسان مضر است. ژنراتورهای ازن هیچ محصول جانبی مضری تولید نمی کنند و گاز ازن به سرعت در جو پخش می شود.
روش ازن زنی یک ضدعفونی کننده قوی است که در برابر طیف وسیعی از میکروارگانیسم ها از جمله باکتری ها، ویروس ها و انگل ها موثر است. همچنین بو و طعم نامطبوع آب را از بین می برد. مولدهای ازن در تجزیه آلاینده‌های آلی، باکتری‌ها و ویروس‌ها موثر هستند. این باعث می شود که آنها یک انتخاب عالی برای تصفیه فاضلاب های حاوی سطوح بالایی از مواد آلی و سایر باکتری ها باشند.

ژنراتورهای ازن برای کار به مواد شیمیایی خشن نیاز ندارند. این یک مزیت بزرگ برای شرکتها و شهرداریهایی است که باید حجم زیادی از آب را تصفیه کنند. ژنراتورهای ازن از مولکول های اکسیژن برای از بین بردن باکتری ها و سایر آلاینده‌ها استفاده می کنند. گاز ازن در محل تولید می شود، بنابراین نیازی به ذخیره یا انتقال مواد شیمیایی خطرناک نیست. این باعث میشود که استفاده از ازن ساز به گزینه ای سازگارتر با محیط زیست نسبت به سایر روشها تبدیل شود.
ژنراتورهای ازن یکی از مقرون به صرفه ترین و کارآمدترین روش ها برای تصفیه فاضلاب هستند. سیستم های تصفیه آب ازن یکی از گزینه‌های عالی برای مشاغل کوچک و یا خانه هایی است که نیاز به تصفیه با بودجه محدود دارند. آنها همچنین بسیار قابل حمل هستند و می توانند به سرعت و به راحتی راه اندازی شوند.
 


کد مطلب: 404853

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/404853/سیستم-های-تولید-تزریق-ازن

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir