کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

خودرو؛ اسم رمز سقوط قیمت دلار

شروط ریزش دلار به کانال ۳۰ هزار تومانی

31 ارديبهشت 1402 ساعت 13:36


گروه اقتصادی: کاهش تنش‌های سیاسی میان ایران و کشور‌های همسایه، حبس شدن هزاران میلیارد تومان پول برای خرید خودرو و کُمای خبری برجام موجب شده دلار و ارز رمقی برای افزایش قیمت نداشته باشد.به گزارش اقتصاد24، مشاهدات در بازار دلار و ارز نشان می‌دهد دلاربازان به تماشای قیمت دلار و ارز نشسته اند و تمایلی برای خرید دلار ندارند، زیرا نقدینگی شان در بانک‌ها به عنوان حساب وکالتی مسدود شده و منتظر آزادسازی آن برای ورود به بازار دلار و ارز هستند.

انتظارات در بازار دلار تهران صعودی است
برخی از فعالان بازار دلار و ارز معتقدند تا زمانی که اسکناس آمریکایی در کانال ۵۱ هزار تومان نوسان می‌کند نمی‌تواند شاهد جهش قیمت باشد؛ هرچند سطح انتظارات در بازار دلار همچنان در تهران صعودی است.
یکی از سوالات اصلی در شرایط حالِ حاضر این است که با توجه به عقب نشینی قیمت دلار به کانال ۵۱ هزار تومان، آیا شاهد ریزش سنگین قیمت دلار خواهیم بود؟

خودرو؛ اسم رمز سقوط قیمت دلار
سهراب دل انگیزان، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه در این رابطه به اقتصاد ۲۴ گفت: قیمت دلار و ارز انرژی و پتانسیل افزایش ۳ تا ۵ درصدی ماهانه با توجه به نرخ تورم سالانه را دارد؛ اما یک سری عوامل در دو ماه اخیر مانع از حرکت دلار به کانال‌های بالاتر شده است.

وی افزود: به طور مثال، در اردیبهشت ماه سیاستی در پیش گرفته شد که منابع مالی و نقدینگی سرگردان را به سمت بازار خودرو کشاند و موجب شد که بازار دلار و ارز، طلا و سکه و مسکن جذابیت خود را از دست دهند؛ بنابراین شاهد کاهش قیمت و رکود در بازار‌های مالی بودیم.

شروط ریزش دلار به کانال ۳۰ هزار تومانی
عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه با بیان اینکه ثبت نام خودرو‌های خارجی موجب شد منابع مالی از بازار‌های دلار و ارز و طلا و سکه جمع شود، گفت: برای خرید خودرو اگر کسی ارزی داشته، فروخته است؛ بنابراین عرضه ارز بیشتر و قیمت آن کاهشی شده است.به گفته دل انگیزان، بخش دیگر نوسان قیمتی به اخبار تنش زدایی روابط سیاسی ایران با کشور‌های منطقه برمی گردد. اگر روابط ایران با عربستان به تبادل زائر و افتتاح دو سفارتخانه برسد، قرارداد ۲۵ ساله با چین وارد انجام پروژه‌ها شود یا خبری در مورد همکاری ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی مخابره شود «سناریوی برگشت» به تحقق خود نزدیک می‌شود.

قیمت دلار در دو راهی برگشت و جهش
این اقتصاددان در تشریح «سناریوی برگشت» در بازار دلار و ارز  گفت: طبق این سناریو، در بعضی سال‌ها مثل ۱۳۸۹، ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ ما یک برگشت در نرخ تورم داشتیم. به طور مثال اگر در سال گذشته آن دوره متوسط نرخ تورم مثلا بین ۵۰ تا ۶۰ درصد بود، برگشتی مثلا ۳۰ درصدی داشت و نهایتا در دامنه ۳۰ تا ۴۰ درصد آرامش پیدا می‌کرد، یعنی تورم حدود ۶۰ درصدی یا مثلا کمتر از آن به حدود ۳۰ درصدی یا کمتر کاهش پیدا می‌کرد.

به گفته دل انگیزان، این سناریو در ماه‌های اخیر قوت گرفته و احتمال تحقق آن به ۴۰ درصد رسیده است. اگر این سناریو محقق شود، قیمت دلار و ارز به ثبات می‌رسد و در کانال ۵۰ هزار تومان ماندگار است و از حباب‌های قیمتی در بازار مسکن، خودرو و طلا و سکه کاسته خواهد شد؛ بنابراین نقدینگی به سمت بازار کالا و خدمات سرازیر می‌شود. از طرفی بورس یک انرژی نهفته دارد که می‌تواند بخشی از این منابع مالی را جذب کند تا بتواند جاماندگی خود از سایر بازار‌ها را جبران کند.

دلار به کدام سو می‌رود؟
عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه در پاسخ به سوال اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه قیمت دلار در بازه کوتاه مدت شاهد چه نوسانی است؟ گفت: ۱۲۰ هزار نفر برای خرید خودروی خارجی ثبت نام کردند که قرعه کشی بین حدود ۳۴ هزار نفر انجام شد؛ بنابراین نزدیک به ۸۵ هزار نفر خودرویی تحویل نگرفتند. با این حساب اگر ۸۵ هزار نفر که موفق به دریافت خودرو نشده اند هر کدام ۵۰۰ میلیون تومان خود را آزاد و وارد بازار‌های مالی کنند، با یک حساب سرانگشتی مشخص است که حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان به منابع مالی موجود اضافه می‌شود.

دل انگیزان هشدار داد: این عدد، عدد بزرگی است و می‌تواند بازار‌های مالی از جمله بازار دلار و ارز را دچار نوسان کند. از طرفی بیش از هزار هزار میلیارد تومان سپرده در بانک‌ها داریم که به طور متوسط زمان سررسید آن‌ها شده و این پول‌ها به تدریج وارد بازار می‌شود. اگر فکری به حال این دو موضوع نشود جریان بازار دلار و ارز و سایر بازار‌ها به سمت و سوی دیگری رقم خواهد خورد.


کد مطلب: 404882

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/404882/شروط-ریزش-دلار-کانال-۳۰-هزار-تومانی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir