به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۳۱ ساعت ۱۶:۳۵
کد مطلب : ۴۰۴۹۲۱

توافق بر سر  آتش‌بس در  سودان

توافق بر سر  آتش‌بس در  سودان
گروه بین الملل: ارتش سودان و شبه‌نظامیان گروه RSF بار دیگر بر سر یک آتش‌بس هفت روزه تحت نظارت‌های بین‌المللی توافق کردند. این توافق با میانجیگری ایالات متحده و عربستان سعودی حاصل شد و میزان پایبندی به آن مشخص نیست.
بیش از یک ماه از آغاز درگیری‌های خونین مسلحانه در سودان می‌گذرد و هیچ یک از آتش‌بس‌هایی که تاکنون در مورد آنها توافق شده به طور کامل رعایت نشده‌اند.ایالات متحده و عربستان سعودی  به طور رسمی توافق طرف‌های درگیر بر سر یک آتش‌بس هفت روزه از اول خرداد را تائید کردند.بنابر گزارش‌ها نمایندگان فرماندهی کل نیروهای مسلح سودان و شبه‌نظامیان گروه موسوم به "نیروهای پشتیبانی سریع" (RSF)  در شهر جده توافق‌نامه آتش‌بس را امضاء کردند.
از میانه ماه آوریل که درگیری‌های مسلحانه در سودان آغاز شد تا کنون چند بار آتس‌بس اعلام شده اما زد و خورد میان گروه‌های متخاصم هیچ گاه به طور کامل متوقف نشدهاست.وزارت خارجه آمریکا می‌گوید با توجه به این سابقه توافق شده که سازوکاری با پشتیبانی ایالات متحده، عربستان و جامعه جهانی بر رعایت آتش‌بس یک هفته‌ای نظارت کند.
درباره چگونگی نظارت بر آتش‌بس و جزئیات سازوکاری که قرار است مانع نقض آن شود تا کنون جزئیاتی منتشر نشده است. وزارت خارجه آمریکا گفته آتش‌بس از ساعت ۹ و ۴۵ دقیقه صبح دوشنبه به وقت خارطوم آغاز می‌شود.تقسیم عادلانه کمک‌های انسان‌دوستانه، راه‌اندازی مجدد سیستم خدمات عمومی و خروج نیروهای مسلح از بیمارستان‌ها و مراکز عمومی کلیدی، از جمله مسائلی است که در مورد آنها توافق شده است.درگیری‌های خونین در سودان نظم عمومی و زندگی عادی در این کشور را به کلی مختل کرده است. در کنار کمبود مواد غذایی، مایحتاج ضروری و پول نقد در هفته‌های اخیر موارد زیادی از چپاول بانک‌ها، سفارت‌خانه‌ها، انبارهای نگهداری کمک‌های انسان‌دوستانه و حتی کلیساها نیز رخ داده است.حدود ده روز پس از شروع نبردهای مسلحانه در سودان تقریبا تمام کشورهای غربی، از جمله آلمان شهروندان خود را از این کشور آفریقایی خارج کردند.مطابق برآورد سازمان ملل نبردهای مسلحانه در سودان تا کنون به کشته شدن دست‌كم ۷۰۵ نفر و مجروح شدن بیش از پنج هزار و ۳۰۰ نفر منجر شده است.
کارشناسان احتمال می‌دهند آمار واقعی تلفات و مجروحان در سودان بسیار بیشتر باشد زیرا نهادهای مستقل امکان حضور در تمام مناطق را ندارند و ارزیابی موقعیت به سادگی امکان‌پذیر نیست.
سازمان ملل به تازگی هشدار دادتعداد شهروندان سودانی که به خاطر درگیری‌ها به کشورهای همسایه پناه می‌برند می‌تواند به بیش از ۸۶۰ هزار نفر برسد.برآورد می‌شود تا کنون بیش از ۷۰۰ هزار نفر در داخل سودان آواره شده‌اند و فراتر از ۲۰۰ هزار سودانی به کشورهای همسایه، از جمله چاد و مصر پناه برده‌اند.سودان با حدود ۴۶ میلیون نفر جمعیت یکی از فقیر‌ترین کشورهای جهان به شمار می‌رود و از زمان تحولات موسوم به "بهار عربی" تا کنون با بحران‌های پی در پی روبرو بوده است.
 
برچسب ها: سودان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها