به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۳۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۳۱ ساعت ۱۸:۰۷
کد مطلب : ۴۰۴۹۴۰

۷ میلیون افغانستانی  را به کشورشان بازگردانیم

۷ میلیون افغانستانی  را به کشورشان بازگردانیم
گروه سیاسی:نماینده  زابل در مجلس با بیان اینکه امروز بیش از ۷ میلیون تبعه افغانستانی در ایران زندگی می‌کنند، گفت: به نظر من یکی از اهرم‌های فشاری که می‌توان در برابر طالبان برای وادار کردن آنان به تامین حقابه ایران از رود هیرمند به کار گرفت، این است که این جمعیت را به افغانستان بازگردانیم.
 محمد سرگزی با اشاره به اخطار رئیس جمهور به طالبان برای تامین حقابه ایران از رود هیرمند، اظهار کرد: برخی از وزارتخانه‌ها در کشور ما به واسطه صلاحیت ذاتی خود، مستقیما با هیات حاکمه افغانستان در ارتباط اند، به عنوان مثال وزارت‌های راه و اقتصاد برای موضوعات مرتبط با گمرکات، وزارت کشور برای موضوع اتباع و وزارت نیرو در حوزه تامین برق، از جمله وزارتخانه‌هایی اند که با طالبان در ارتباط هستند.
وی افزود: باید تمام این دستگاه‌ها که به صورت جزیره‌ای و بر اساس صلاحیت ذاتی خود عمل می‌کنند، در یک مجموعه بالادستی مانند شورای عالی امنیت ملی در کنار یکدیگر قرار گیرند و برنامه‌ها و سیاست‌های واحدی را طوری تدوین کنند که تمام ارتباطات ایران و افغانستان ناظر بر تامین حقابه ایران از رود هیرمند، انجام شود.
 نماینده  زابل در مجلس با بیان اینکه امروز بیش از ۷ میلیون تبعه افغانستانی در ایران زندگی می‌کنند، عنوان کرد: این افراد مانند مردم ایران، از تمام یارانه‌های آشکار و پنهان بهره‌مند می‌شوند و در بسیاری از مشاغل فعالیت دارند و مردم ما هرگز متعرض آنان نشده‌اند و آنان را پذیرفته‌اند. لذا به نظر من یکی از اهرم‌های فشاری که می‌توان در برابر طالبان برای وادار کردن آنان به تامین حقابه ایران از رود هیرمند به کار گرفت، این است که این جمعیت را به افغانستان بازگردانیم. با این کار بخش عمده‌ای از یارانه‌هایی که تا کنون به اتباع افغانستانی پرداخت می‌شد، به مردم خودمان داده می‌شود و هیات حاکمه افغانستان باید برای این دست از اتباع خود برنامه‌ریزی کند.
 سرگزی ادامه داد: همچنین با توجه به اینکه امروز بخش زیادی از نیاز افغانستان به کالاهای خارجی، از مسیر گمرکی و ترانزیتی ایران در حال تامین است، یکی دیگر از اهرم‌های فشار در اختیار ایران، بستن این مسیرها به روی افغانستان است. این‌ها پیشنهادات من به عنوان یکی از نمایندگان مجلس است که بعضا با تعدادی از مسئولین دولتی نیز در میان گذاشته‌ایم و آنان هم تایید کرده‌اند.
 وی با اشاره به بیانیه هیات حاکمه افغانستان نسبت به اظهارات آقای رئیسی در مورد حقابه ایران از هیرمند، بیان کرد: این بیانیه کاملا سیاسی و به دور از رعایت نکات فنی و حقوقی بود. در این بیانیه طالبان اعلام کردند که حقابه ایران را به رسمیت می‌شناسند اما آبی پشت سد کجکی وجود ندارد، در حالیکه طبق معاهده هیرمند که در سال ۱۳۵۱ بین ایران و افغانستان منعقد شد، هر گاه طرف افغانستانی مدعی شود که به علت کم‌آبی نمی‌تواند تمام حقابه ایران از رود هیرمند را تامین کند، هیاتی از ایران می‌تواند به همراه هیاتی از افغانستان از بالادست سد کجکی بازدید و بررسی کند که میزان آب رودخانه هیرمند چه قدر است. 
عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان اضافه کرد: طالبان اعلام می‌کنند که سد کجکی آب ندارد، اما به این بخش از معاهده که ایران را مجاز به بررسی می‌داند، تن نمی‌دهند و صرفا به صدور یک سری بیانیه‌های سیاسی اکتفا می‌کنند، در حالیکه ایران همواره در رابطه با کشورهای همسایه، خصوصا افغانستان حسن همجواری را رعایت کرده است. همین که در جریان حوادث افغانستان، همیشه جمهوری اسلامی ایران از ملت این کشور حمایت کرده و فرزندان آنان را در آغوش خود گرفته، نشان‌دهنده تعامل مثبت ایران با این کشور است. اما امروز ما شاهد این هستیم که طالبان در قبال این میزان محبت جمهوری اسلامی، حاضر نیست حتی حق قانونی ایران از حقابه هیرمند را تامین کند.
برچسب ها: افغانستان

مجتبی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۲/۰۲/۳۱ ۱۸:۲۲
نه انها به شماحق ابه میدهند نه شما افغانیها را بیرون میکنید چون نه حق ابه برای شمامهم است نه اینکه مهاجران افغان این دو مسئله برای مردم و مناطقی مهم است که درگیر با ان هستند مثلا در مناطقی از ایران تجمع افغانها باعث از دست رفتن شغل ایرانیها شده که شما مسئولین که بالا شهر تهران زندگی میکنید که حقوقتان به راه است پس شما درگیر نیستید که بخواهید مسئله مهاجرین بی قید و بند را بفهمید مسئله حق ابه هم باز مردم سیستان دارند زجر میکشند پس شما عملا باز هم درگیر ان نیستید از دور یک چیزی میبینید و میشنوید (430237)
۱۴۰۲/۰۲/۳۱ ۲۲:۲۵
روزی خواهد رسید که همین برادران افغان کشور ما را غصب کنند . هر کدام با 10 فرزند . و هر ایرانی با یک فرزند . روزگاری شبیه فلسطین میشویم و در کشور خود بیگانه (430256)
۱۴۰۲/۰۲/۳۱ ۲۲:۵۷
جنابعالی هم از آب گلالود ماهی میگیرید (430259)
۱۴۰۲/۰۳/۰۱ ۰۱:۱۲
اقا این مهاجرین از هر کشوری هستند را به کشورشون برگردانید این چه وضعیه مگه اینجا سوئیسه؟ اینجا یه کشور تحریم شده است پناهنده و مهاجر نیاز نداره و توان هم نداره مهاجر افعان و .. ما نمی خواهیم هیچ اشتراکاتی ما با همسایه ها نداریم فرهنگها کاملا فرق میکنه (430270)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها