به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۳۱ ساعت ۱۸:۱۲
کد مطلب : ۴۰۴۹۴۵

نگرانی از ترکیب سوخو 35 و اس-400 در ایران

نگرانی از ترکیب سوخو 35 و اس-400 در ایران
گروه سیاسی: نشریه امریکایی فوربس در گزارشی نوشت:گزارش‌های تأیید نشده رسانه‌های ایران از این حکایت دارد که احتمالاً اولین گروه از جنگنده‌های سوخو 35 (نوع E) طی هفته‌های آتی از طرف روسیه به ایران تحویل داده خواهد شد.33 سال است که هیچ جنگنده جدیدی به ناوگان نیروی هوایی ایران اضافه نشده و ورود جنگنده های سوخو 35 به ایران نقطه عطفی برای نیروی هوایی این کشور خواهد بود. برای درک بهتر اهمیت ورود این جنگنده‌ها باید به 47 سال گذشته نگاه کرد.
ایران در قراردادی تاریخی با آمریکا برای دریافت 80 فرونده جنگنده F14 به توافق رسید. این کشور در سال 1355 اولین فروند از این جنگنده‌ها را دریافت کرد و تا پیش از انقلاب و پایان روابط دو کشور به جز یک فروند، همه جنگنده‌ها به ایران تحویل داده شد.از سال 1401 و حمله روسیه به اوکراین، روسیه و ایران روابط دفاعی خود را گسترش داده‌اند. ایران صدها پهپاد انتحاری در اختیار روسیه قرار داد و در ازای آن روسیه 24 فروند سوخو 35 به ایران خواهد داد. این جنگنده‌ها احتمالا همان‌هایی هستند که پیشتر به سفارش مصر ساخته شده بود اما قاهره قرارداد را لغو کرد. البته مشخص نیست که ایران به دنبال خرید تعداد بیشتری جنگنده از روسیه یا ساخت مشترک آنها باشد یا خیر با این وجود شایعه تولید مشترک سوخو30 در ایران  توسط رسانه‌های ترکیه‌ اخیراً دوباره مطرح شد.سوخو 35 در جنگ اوکراین خود را به خوبی ثابت کرد و نشان داد که دشمن مرگباری است. یک خلبان میگ29  اوکراینی به بی بی سی گفته بود فلانکرزهای روسیه بزرگترین دشمن آنها هستند.اگرچه سوخو 35 بسیار مانورپذیر و پیشرفته است اما هنوز محدودیت‌هایی دارد. به عنوان نمونه سوخو 35 تنها هواپیمای نسل 4.5 است که فاقد رادار آرایه اسکن الکترونیکی (AESA) است. فلانکرزها کاستی‌های بالقوه شدید دیگری هم دارند به همین دلیل ایران با این 24 فروند سوخو 35 نمی‌تواند در منطقه خلیج فارس به برتری هوایی دست پیدا کند.
با وجود اینکه احتمالا تحویل سوخو 35 به ایران در منطقه برتری هوایی تهاجمی نمی‌دهد اما اگر این جنگنده‌ها به همراه سامانه هوایی پیشرفته‌ای مانند اس-400 به ایران تحویل داده شود می‌تواند کار را برای اسرائیل و آمریکا در حمله به سایت‌های هسته‌ای ایران دشوار کند. این همان چیزی است که آمریکا را نسبت به همکاری نظامی-فنی رو به رشد میان روسیه و ایران نگران کرده است.
جنگنده‌های ایران پس از جنگ ایران و عراق برای عملیات تهاجمی خارج از مرزهای ایران مورد استفاده قرار نگرفته‌اند به استثنای چند حمله هوایی علیه گروه‌های مخالف مستقر در عراق در دهه 70 و یک حمله هوایی به داعش در مرز عراق در 1393.ایران همواره ترجیح می‌دهد از پهپادها علیه دشمنان منطقه‌ای خود استفاده کند به همین دلیل ناوگان بزرگ سوخو 35 به احتمال زیاد این استراتژی دیرینه را تغییر نخواهد داد مگر اینکه تهران خود را درگیر جنگ متعارف تمام عیاری ببیند اما حتی در آن شرایط هم به دنبال برتری هوایی فراتر از مرزهای خود نخواهد رفت چون احتمالاً جنگنده‌های خود را از دست می دهد.با این وجود، چه چند هفته و چه چند ماه آینده و حتی چه چند سال بعد ایران جنگنده‌های سوخو 35 را وارد کند؛ این جنگنده‌ها احتمالا پیشرفته‌ترین جنگنده‌هایی است که ایران در 50 سال اخیر وارد کرده است. این موضوع قطعاً بی اهمیت نیست اما به احتمال زیاد تغییر اساسی در معادلات نظامی خاورمیانه ایجاد نخواهد کرد.
برچسب ها: ایران
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها