به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۰:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۰۱ ساعت ۱۰:۰۶
کد مطلب : ۴۰۵۰۴۳

تایید یا رد صلاحیت چالش اصلی انتخابات هیات رئیسه اتاق‌ ایران

تایید یا رد صلاحیت چالش اصلی انتخابات هیات رئیسه اتاق‌ ایران
با آغاز روند انتخابات دوره دهم هیات نمایندگان اتاق‌های سراسر کشور از انتهای سال گذشته، امروز روند انتخابات وارد فازی جدیدی شده و به زودی شاهد اوج‌گیری این رقابت‌ها برای تصاحب ۷ کرسی هیات رئیسه اتاق ایران خواهیم بود.به گزارش بازار اصناف ، فهرست ۴۲ نفری از داوطلبان ۷ کرسی هیات رئیسه اتاق ایران منتشر شد.

با این اوصاف روند انتخابات اتاق‌ها وارد فاز جدیدی شده و به زودی شاهد تحرکات گسترده‌ای از سوی نامزدهای انتخاباتی خواهیم بود. هرچند باید منتظر ماند تا تایید صلاحیت اعضای این فهرست، نهایی شود.بر اساس آیین‌نامه تشکیل و نحوه فعالیت هیات نمایندگان اتاق ایران و اتاق‎های شهرستان‌ها باید اسامی نامزدهای انتخابات هیات رئیسه اتاق ایران در نامه‌ای به وزارت اطلاعات ارسال شود و نظر مکتوب وزارت‌خانه طی ۱۰ روز کاری از زمان استعلام دریافت شود، چنانچه اعلام نظری طی این ۱۰ روز صورت نگیرد، به منزله موافقت با اعضای این فهرست تلقی می‌شود.

دهمین دوره انتخابات برای هیات رئیسه اتاق ایران از چند منظر نسبت به دوره‌های قبل متفاوت است؛ نکته اول تعداد بالای نامزدهای انتخاباتی است. ثبت‌نام ۴۲ نفر برای ۷ کرسی هیات رئیسه اتاق ایران رکورد جدیدی محسوب می‌شود.نکته دیگر حضور ۷ نفر از اتاق تهران در فهرست نامزدهای انتخاباتی است که با قانون نانوشته اتاق ایران درباره تعداد کرسی‌هایی که به اتاق تهران و اتاق استان‌ها تعلق می‌گیرد در تضاد است.

از دوره‌های قبل تعداد کرسی‌هایی که از هیات رئیسه اتاق ایران به اتاق تهران و اتاق‌های استانی تعلق می‌گرفت به این ترتیب بود که ریاست اتاق علاوه بر ۳ کرسی به اتاق‌های استانی و ۳ کرسی دیگر هم به اتاق‌ تهران می‌رسید. حال با توجه به تعداد بالای نامزدها از اتاق تهران برای حضور در این رقابت، بعید است هر سه کرسی به اتاق تهران تعلق بگیرد و شنیده‌ها حاکی از این است که در صورت توافق، در این دوره تنها دو صندلی به اتاق تهران برسد.

از سوی دیگر رقابت ۷ نفر از اتاق تهران نشان می‌دهد، ائتلاف برای فردا که توانست ۴۰ کرسی اتاق تهران را از آن خود کند در کارزار انتخابات هیات رئیسه اتاق ایران دچار اختلاف نظر شده و نتوانسته در این رابطه به توافق برسد. بدون شک این اختلافات در نهایت به زیان آنها تمام خواهد شد.

طبق فهرست منتشر شده از نامزدهای انتخاباتی، از اتاق اراک عماد مردانی و بهروز محمدی، از اتاق قم مجتبی حاجی حسینی و ابوالفضل رجبیان، از اتاق تبریز احد عظیم‌زاده، یونش ژائله و صمد حسن‌زاده، از اتاق بندرعباس محمد ترکمانه و اسحاق بندانی، از اتاق قزوین مهدی بخشنده، نیما بصیری تهرانی و امیرعادل طاهرخانی، از اتاق کرج محسن امینی و پرهام رضایی، از اتاق کرمان جلیل کاربخش، از اتاق اردبیل حسین پیرموذن، از اتاق شیراز جمال رازقی جهرمی و نادر طیبی ، از اتاق خرم‌آباد حسین سلاح‌ورزی، از اتاق بوشهر خورشید گزدرازی، از اتاق سنندج سید کمال حسینی، از اتاق اصفهان سید یوسف قاضی عسگر، مسعود گلشیرازی و فرشته امینی، از اتاق ساری عبدالله مهاجر دارابی، از اتاق گرگان علی‌محمد چوپانی، از اتاق مشهد علی محمد شریعتی‌مقدم، از اتاق ارومیه قاسم کریمی، از اتاق کرمانشاه محمد عارف ابراهیمی و کیوان کاشفی، از اتاق بجنورد مازیار زند، از اتاق بیرجند محسن احتشام، از اتاق اهواز محمد حلوایی، از اتاق زاهدان محمود تهی‌دست، از اتاق کاشان محمود تولایی و از اتاق تهران محمدرضا بهرامن، قدیر قیافه، افشین کلاهی، پیام باقری، علی نقیب، حمیدرضا صالحی سلمی و محسن بهرامی ارض اقدس، ثبت نام کردند.

طبق این لیست ۱۴ اتاق‌ شامل اردبیل، کرمان، بوشهر، سنندج، ساری، خرم‌آباد، گرگان، مشهد، ارومیه، بجنورد، بیرجند، اهواز، زاهدان و کاشان تنها یک نامزد برای تصاحب کرسی‌های هیات رئیسه اتاق ایران معرفی کردند و اتاق تهران نیز با ۷ نفر بیشترین تعداد را برای این منظور معرفی کرده که می‌تواند ناشی از همان اختلافاتی باشد که پیش از این اشاره شد.

از طرفی ۲۳ اتاق با معرفی نامزد برای انتخابات هیات رئیسه اتاق ایران مشارکت کردند و ۱۰ اتاق‌ شامل رشت، سمنان، یزد، یاسوج، زنجان، شهرکرد، ایلام، همدان، خرمشهر و آبادان نیز نامزد انتخاباتی در این دوره نداشتند.

موضوع دیگری که در روند انتخابات این دوره شاهد هستیم، حاکی از تلاش نامزدهای انتخابات ریاست اتاق ایران برای حضور در قالب یک ائتلاف با معرفی اعضای هیات رئیسه است هرچند تا به امروز ائتلافی شکل نگرفته و همگی منتظر انتشار تایید صلاحیت‌ها هستند. در این مسیر رایزنی با تشکل‌ها و توافق با آنها به عنوان یک بازوی مهم و اثرگذار در روند انتخابات برای هریک از کاندیدا اهمیت دارد.

با این اوصاف و طبق گمانه‌زنی‌هایی که از مدت‌ها قبل مطرح بود، شاید بتوان گفت حسین پیرموذن با توجه به سابقه‌ای که در هیات رئیسه دوره هشتم اتاق ایران داشته و توانسته به عنوان مسئول راهبردی تشکل‌ها در همان دوره اقدامات موثری در راستای احیا و توانمندسازی تشکل‌ها انجام دهد، شانس بیشتری برای تصاحب کرسی ریاست این دوره اتاق ایران داشته باشد.

البته با اعلام تایید صلاحیت‌ها و انتشار فهرست نهایی از نامزدهای انتخاباتی بدون شک تغییراتی را شاهد خواهیم بود که می‌تواند در روند انتخابات اثرگذار باشد؛ اما بر اساس شنیده‌ها تا به امروز علاوه بر حسین پیرموذن، حسین سلاح‌ورزی نیز وارد گود شده‌ و برای رسیدن به کرسی ریاست، تلاش می‌کند. با این اوصاف باید منتظر نتیجه تایید صلاحیت‌ها بود تا ببینیم نام چه کسانی از این گردونه خارج می‌شود.

نکات آیین‌نامه‌ای درباره انتخابات هیات رئیسه اتاق ایران
بر اساس آیین‌نامه تشکیل و نحوه فعالیت هیات نمایندگان اتاق ایران و اتاق‎های شهرستان‌ها، اعضای هیات نمایندگان اتاق ایران در نخستین نشست خود از بین لیست نهایی نامزدها که ۳۰ روز قبل از برگزاری این نشست، ثبت‌نام کردند، ۷ نفر عضو هیات رئیسه اتاق ایران را بر اساس رای‌گیری، تعیین می‌کنند. برای اداره این نشست هم از بین افرادی که نامزد انتخابات نیستند، یک نفر رئیس سنی، دو ناظر و یک منشی انتخاب می‌شوند.

اعضای هیات رئیسه اتاق ایران را یک نفر رئیس، ۴ نفر نایب‌رئیس، یک نفر خزانه‌دار و یک نفر منشی تشکیل می‌دهد که برای تصدی هر کدام از این سمت‌ها به صورت جداگانه رای‌گیری می‌شود.مهم‌ترین قسمت روند انتخابات بر اساس اصلاحاتی که در آیین‌نامه صورت گرفت این است که اعضای هیات رئیسه هر کدام از اتاق‌ها هم‌زمان امکان تصدی در هیات رئیسه اتاق ایران در همان دوره را ندارند. بنابراین اگر فردی در انتخابات هیات رئیسه اتاق ایران رای بیاورد و در هیات رئیسه هر کدام از اتاق‌ها نیز عضو باشد باید تنها یکی از کرسی‌ها را انتخاب کند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها