به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۰۱ ساعت ۱۰:۱۱
کد مطلب : ۴۰۵۰۴۴

کناره‌گیری شمخانی قطعی است؟

کناره‌گیری شمخانی قطعی است؟
گروه سیاسی: طبق اخبار غیررسمی علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی، از سمت خود کناره‌گیری کرده است. شمخانی با انتشار بیتی با مضمون "رفتن" در توییتر تلویحا از کناره‌گیری خود خبر داد و وبسایت نزدیک به این نهاد نیز این خبر را تأیید کرد.
"نور نیوز"، رسانه نزدیک به شورای امنیت ملی، خبر داد که کناره‌گیری علی شمخانی، دبیر این شورا، از سمت خود "قطعی" است. این گزارش ساعاتی پس از آن منتشر شد که شمخانی در صفحه شخصی‌اش در توییتر بدون بیان هیچ‌گونه توضیحی بیتی از محتشم کاشانی را با مضمون "رفتن" منتشر کرد: «حرفی که در حجاب ز گفت و شنود بود/ آخر به رمز گفت و به ایما شنود و رفت»
پس از آن نور نیوز در گزارشی با اشاره به اینکه "در هفته‌های اخیر در محافل مختلف شایعات زیادی در خصوص قصد دریابان شمخانی برای کناره‌گیری از دبیری شورای عالی امنیت ملی بر سر زبان‌ها بود" نوشت که انتشار "شعری معنادار از محتشم کاشانی در صفحه شخصی او در توییتر نشان می‌دهد که کناره‌گیری شمخانی از این سمت پس از ده سال قطعی است."
علی شمخانی شهریور ۱۳۹۲ طی حکمی توسط حسن روحانی، رئیس‌جمهور وقت، به سمت دبیری شورای عالی امنیت ملی منصوب و جایگزین سعید جلیلی شد که تا آن زمان این سمت را در اختیار داشت. او متولد اهواز  است و مناصب و سمت‌های متعددی در نهادهای نظامی و امنیتی داشته است.
آبان‌ماه سال گذشته در میانه اعتراضاتگزارش‌هایی در مورد استعفای شمخانی منتشر شد که بلافاصله تکذیب شدند. خبر استعفای شمخانی در زمانی مطرح شد که وزارت اطلاعات با انتشار بیانیه‌ای علیرضا اکبری را به جاسوسی متهم کرده و او را "یکی از مهمترین عوامل نفوذی انگلیس در مراکز حساس و راهبردی کشور" معرفی کرده بود.
اکبری معاون بین‌الملل وزارت دفاع در دوران ریاست شمخانی در این وزارتخانه و همچنین مدتی مشاور وی در زمان دبیری شورای امنیت ملی بود. این سیاستمدار باسابقه که تابعیت دوگانه ایران و انگلیس را داشت، دی‌ماه ۱۴۰۱ اعدام شد.
در پی اعدام اکبری برخی به شمخانی حمله کردند. شدت این حملات تا جایی بالا گرفت که نور نیوز با انتشار یادداشتی بر آن شد تا ارتباط میان اکبری و شمخانی را کمرنگ جلوه داده و نوشت هر "نفوذی یا جاسوس بیگانه در مقطعی از فعالیت خود در یکی از دستگاه‌های نظام و در ارتباط کاری با افراد مختلف بوده و به طور طبیعی این مسئله نمی‌تواند دلیلی برای مرتبط نمودن اقدامات سوء او به آن دستگاه یا مسئولانش باشد."ایالات متحده آمریکا دی‌ماه سال ۱۳۹۸ شمخانی را به همراه هفت مقام ارشد دیگر جمهوری اسلامی در فهرست تحریم‌ها قرار داد.
جانشین شمخانی كیست؟
 صابرین‌نیوز رسانه اصولگرا با انتشار خبری از احتمال انتصاب سردار علی‌اکبر احمدیان به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی و جایگزین علی شمخانی در این شورا خبر داد. صابرین‌نیوز در این باره نوشت: « به احتمال زیاد سردار علی اکبر احمدیان به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی منصوب شود.»

دریادار علی‌اکبر احمدیان از سال ۱۳۸۶ تاکنون، ریاست مرکز راهبردی سپاه پاسداران را برعهده دارد. او همچنین از اعضای حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام است. وی از ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹ فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران بود و در فاصله سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۶ ریاست ستاد مشترک سپاه پاسداران را برعهده داشت.
برچسب ها: علی شمخانی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها