به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۰۱ ساعت ۱۰:۳۸
کد مطلب : ۴۰۵۰۵۲

کنجکاوی‌برانگیز مثل «مه دسامبر»

کنجکاوی‌برانگیز مثل «مه دسامبر»
گروه فیلم:جدول امتیازدهی منتقدان از رسوم جا افتاده در فستیوال کن است. تاکنون فیلم «مه دسامبر» بهترین امتیاز و بیشترین ستاره‌ را از منتقدین دریافت کرده است. این فیلم با بازی جولین مور و ناتالی پورتمن می‌تواند از ظرفیت‌های بالایی در مدیوم سینما برخوردار باشد. 

به گزارش صبا فیلم «مه دسامبر» با کنار هم گذاشتن «جولین مور» و «ناتالی پورتمن» فضا و جهان قابل توجهی را رقم زده است. این دو بازیگر پیش از این به ترتیب در دو فیلم «هنور آلیس» و «قوی سیاه» نشان داده‌اند که می‌توانند در امر فضاسازی مخاطب جذب کرده و یا به عبارتی سمپات کنند.

حال حضور این دو در یک میزانسن و یک اثر می‌تواند برای مخاطب کنجکاوی و تعلیق به بار آورد. اکنون با توجه به امتیازهای بالایی که این فیلم کسب کرده است، پرسش‌ و هیجان طرفداران سینما دو چندان خواهد شد. هم «ناتالی پورتمن» و هم «جولین مور» توانایی بالایی در ایجاد فضاهای هذیان‌آلود و معلق‌گونه دارند. حال باید دید در جهان‌بینی «تاد هینز» چگونه به هژمونی ساختار و فضا خواهند رسید.«ناتالی پورتمن» در کنفرانس مطبوعاتی فیلم «مه دسامبر» به کارگردانی «تاد هینز» در جشنواره کن از انتظارات نادرستی گفت که حتی در این رویداد سینمایی از زنان به وجود آمده است.

در این کنفرانس از هینز خواسته شد تا معنای عنوان انگلیسی فیلم را توضیح دهد. او گفت که این عنوان ارجاعی است به اصطلاحی قدیمی به معنای «اختلاف سنی در یک رابطه.» کارگردان پس از مکثی به شوخی اضافه می‌کند:‌ «در فرانسه به آن می‌گویند مکرون.»

داستان این فیلم که هشت دقیقه در کن تشویق شد در مورد زنی به نام گریسی آترتون-یو و همسرش جو است که بیش از ۲۰ سال از او کوچک‌تر است. رابطه این زوج دو دهه مطبوعات زرد کشور را قبضه کرده اما آن‌ها خود را آماده فارغ‌التحصیلی دوقلوهایشان از دبیرستان می‌کنند. وقتی «الیزابت بری» یکی از بازیگران هالیوود می‌آید تا مدتی با این خانواده وقت بگذراند و گریسی را بهتر بشناسد زیرا باید نقش او را در یک فیلم بازی کند، روابط خانوادگی تحت فشار نگاه‌های بیرونی مضمحل می‌شود. جو که آنچه در سال‌های جوانی برایش اتفاق افتاده را هنوز هضم نکرده، در سی و شش سالگی با واقعیات زندگی روبروست و فرزندانش آماده جدایی از او.

مور می‌گوید: «شخصیت من فردی است که تخطی می‌کند و ما چگونه باید به آن بپردازیم؟ چه زمانی اختلاف سنی ناشایست می‌شود؟ وقتی که آدم‌ها به شکل پیش‌رونده‌ای در موقعیت‌های متفاوتی باشند.» او ادامه می‌دهد: «در این فیلم می‌بینید که تخطی‌های گریسی و دیگران را می‌بینید. این فیلم خیلی خطرناک است چرا که نمی‌دانید مرزهای دیگران کجا قرار گرفته‌اند – ترسناک به نظر می‌رسد. تاد این موضوع را به زیبایی به تصویر کشیده.»

هینز می‌گوید: «این رابطه پیچیده است به خاطر این حقیقت که دوام پیدا می‌کند. بله، اختلاف سنی وجود دارد، تخطی‌های انسانی وجود دارد، اما فرصت‌هایی داریم برای نگاه کردن به خودمان و فرهنگی که در آن زندگی می‌کنیم. این موضوع برای بعضی از فیلم‌هایم تکرارشونده بوده.»

پورتمن که اولین بار فیلمنامه را برای «سمی برچ» ارسال می‌کند در این کنفرانس می‌گوید «نگاه تاد به جنبه شیطانی نهفته در لایه زیرین این قصیده آمریکایی که پیش‌تر آن را کاویده بود» برای او جذابیت داشته است: «او این توانایی را دارد تا با حرکات بسیار ظریف تنش و درام خلق کند.»پورتمن در بخشی از این کنفرانس از انتظارات نابجایی می‌گوید که «حتی اینجا در کن» از زنان به وجود آمده است: «اینکه قرار است چگونه به نظر برسیم، چگونه باید رفتار کنیم. انتظارات از شما همیشه متفاوت است.»

مور موافقت می‌کند و می‌گوید: «زنان یک گروه اقلیت نیستند، ما ۵۰ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهیم، بنابراین مهم است که با ما این‌گونه رفتار شود.»«چارلز ملتون»، «پایپر کوردا»، «الیزابت یو» و «گابریل چانگ» دیگر بازیگران این فیلم خواهند بود. فیلمنامه «مه دسامبر» توسط «سمی برچ» بر اساس داستانی از برچ و «الکس مچانیک» نوشته شده است.صحبت‌های رابرت دونیرو در کن هم خبرساز شد و دنیرو در جشنواره کن هم ترامپ را رها نکرد: «این مرد احمق است»
برچسب ها: جشنواره کن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها