به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۰۱ ساعت ۱۲:۰۱
کد مطلب : ۴۰۵۰۸۷

خواص این گیاه شما را شگفت‌زده می‌کند

خواص این گیاه شما را شگفت‌زده می‌کند
گروه سلامت: بومادران معمولی یا بومادران هزار برگ گیاهی است که در طب سنتی کاربرد فراوان دارد.معمولا قسمت گل دهنده گیاه بومادران همان بخشی است که برای مقاصد پزشکی استفاده می‌شود. همچنین گفتنی است که بومادران تنها یک گیاه واحد نیست و این نام برای اشاره به حدودا ۱۴۰ نوع گیاه که در عین تفاوت‌هایشان بسیار به هم شبیه هستند و همگی نیز به جنس Achillea تعلق دارند، به کار می‌رود.
 
از آن جا که این گیاه از دیرباز به منظور درمان زخم و جلوگیری از خونریزی مصرف داشته، به آن "خون دماغ" (کاربرد سنتی بندآورنده خونریزی) نیز می‌گویند. فوایدی که در ادامه بررسی می‌شوند، توسط مقالات علمی معتبر به تایید رسیده‌اند:

کمک به تخفیف التهاب
این اثر نه تنها به درمان بسیاری از مشکلات پوستی کمک می‌کند، بلکه می‌تواند التهاب سیستمیک را نیز کاهش دهد و از این طریق از وقوع اختلالات جدی‌تر جلوگیری کند. همچنین دیده شده که بومادران با تنظیم pH پوست، حفظ تعادل آن و افزایش رطوبت سبب تقویت سلامت کلی این اندام ارزشمند خواهد شد.

کمک به بهبود زخم
در یک مطالعه انجام گرفته در سال ۲۰۱۷، محققان اعلام کردند که عصاره بومادران بر بهبود زخم‌های پوستی در موش‌های صحرایی با اثرگذاری بر سطوح متفاوت سلولی موثر بوده است.با استناد به مطالعه‌ای دیگر در سال ۲۰۱۸، این عصاره گیاهی بر درمان جراحت ناشی از اپیزیوتومی هم تاثیر مثبت داشته است.

کمک به اختلالات گوارشی
محققان معتقد هستند که مکمل‌های حاوی عصاره بومادران دارای خواص ضداسپاسم در بخش‌هایی از سیستم گوارشی‌اند. با توجه به این موضوع می‌توان انتظار داشت که گیاه نام برده در راستای کمک به درمان وضعیت‌های پزشکی توام با اسپاسم مانند سندرم روده تحریک پذیر گزینه مطلوبی باشد.

کمک به کاهش اضطراب و درمان مشکلات نورولوژیکی
مطالعه‌ای مروری بازگشته به سال ۲۰۱۵ از پروفایل ضد اضطرابی اسانس روغنی بومادران هزار برگ پرده برداشته است. به گفته دانشمندان آنطور که به نظر می‌رسد، این گیاه مکانیسم اثر متفاوتی از داروهای خانواده بنزودیازپین‌ها در تخفیف استرس و اضطراب دارد.همچنین تست‌های آزمایشگاهی و مطالعات حیوانی نشان می‌دهند که بومادران بر بیماری‌های تخریب کننده سیستم عصبی مانند ام‌اس، پارکینسون و تشنج نیز تاثیر مطلوب دارد. برای مثال در خصوص ام اس گفته می‌شود که مکمل‌های حاوی بومادران التهاب عصبی و همچنین تعداد ضایعات فاقد میلین را کاهش می‌دهند. در مورد پارکینسون هم به مرور حرکت پذیری و توان عضلانی تقویت خواهد شد.

کمک به تسکین علائم سرماخوردگی و آسم
بومادران از جمله گیاهانی است که اثر خوبی روی درمان کمکی سرماخوردگی و همچنین آسم از خود بر جای می‌گذارند. به نظر می‌آید که این تاثیر به خاطر پروفایل ضد التهابی گیاه نام برده باشد، زیرا بسیاری از علائم سرماخوردگی هم بر اثر التهاب تظاهر می‌یابند.همین فایده سبب می‌شود تا بومادران در محدود سازی علائم آسم نیز یاری‌رسان واقع شود. گیاه مذکور در عین حال می‌تواند باعث انبساط نایژه‌ها شود و از این مسیر هم به بهبود آسم کمک کند.

کمک به اسپاسم‌های عضلانی در دوران قاعدگی
همانطور که گفته شد، بومادران یک ترکیب ضد اسپاسم است. از آنجا که بسیاری از بانوان در دوران قاعدگی خود با گرفتگی‌های ماهیچه‌ای روبه‌رو می‌شوند، مکمل‌های بومادران و یا جوشانده این گیاه در تخفیف درد و علائم آزاردهنده ناشی از اسپاسم موثر هستند.

► از جمله دیگر مزایای بالقوه بومادران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
- حمایت از سیستم ایمنی
- تنظیم قند خون در مبتلایان به دیابت
- حفاظت از سلامت کبد و مثانه
- تنظیم قاعدگی و تحریک آن
- کمک به تنظیم چرخه خواب
- درمان هموروئید
- افزایش سرعت دفع ادرار

عوارض جانبی احتمالی
به خاطر داشته باشید که هر ترکیب گیاهی می‌تواند با عوارض جانبی و تداخلات دارویی مختلفی همراه باشد و مدیریت آن‌ها بر عهده پزشک و یا داروساز خواهد بود؛ لذا اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید و یا به بیماری مشخصی مبتلا هستید، پیش از مصرف مکمل‌های گیاهی با پزشک معالج خود مشورت کنید.

► بومادران در مجموع گیاه ایمنی به شمار می‌رود، اما عوارض جانبی احتمالی شامل موارد زیر هستند:
- گیجی
- تکرر ادرار
- تحریک پوستی بر اثر مصرف موضعی
- کاهش سرعت انعقاد خون (به همین علت توصیه می‌شود که مصرف بومادران حداقل ۲ هفته پیش از اعمال جراحی قطع شود. همچنین بیماران که مشکلات انعقادی دارند نیز باید از مصرف این گیاه بدون نظر پزشک پرهیز کنند.)
- آلرژی به خصوص در افرادی که به دیگر گیاهان تیره گل ستاره‌ای‌ها هم حساسیت دارند.
برچسب ها: گیاه دارویی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها