به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۰:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۰۱ ساعت ۱۳:۱۳
کد مطلب : ۴۰۵۱۲۱

رنگ ترافیکی چیست و نوع خوب آن چه ویژگی‌هایی دارد؟

رنگ ترافیکی؛ رنگی مناسب برای استفاده در محل‌های پررفت‌وآمد
گروه کسب و کار: رنگ ترافیکی،‌ نوعی رنگ مورد استفاده در مسیرهای وسایل نقلیه است که انواع مختلفی دارد. از جمله انواع این رنگ می‌توان به سرد، گرم، مبتنی بر روغن، مبتنی بر حلال و بر پایه آب اشاره کرد. هرکدام از این رنگ‌ها ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند که باید با توجه به نیازتان، به سراغ رنگ مورد نظر بروید. در این مطلب از مجموعه آریا سطح تهران، با این رنگ، مواد تشکیل دهنده آن و ویژگی‌های رنگ‌های ترافیکی آشنا می‌شویم.
رنگ ترافیکی چیست و نوع خوب آن چه ویژگی‌هایی دارد؟
رنگ ترافیکی چه نوع رنگی است؟
یکی از انواع رنگ‌های موجود در بازار که کاربرد صنعتی دارد، رنگ ترافیکی است. این رنگ‌ها در خط‌کشی جاده‌ها، بزرگ‌راه‌ها و سایر مسیرهای وسایل نقلیه قابل استفاده هستند. این رنگ‌ها با ویژگی‌های منحصر به فردی که دارند، قابل استفاده برای انتقال انواع اطلاعات مهم و دستورالعمل‌های جاده‌ای و ترافیکی هستند.

از رنگ ترافیکی در چه مواردی استفاده می‌شود؟
از رنگ‌های ترافیکی علاوه بر مسیرهای عبور وسایل نقلیه، قابلیت استفاده در انواع سالن‌های ورزشی را هم دارند. به عنوان مثال، برای خط‌کشی زمین می‌توان از این رنگ‌ها استفاده کرد. همچنین می‌توان برای خط‌کشی مسیرهای مسابقه خودرو و مسیر حرکت فرودگاه هم به سراغ استفاده از این رنگ‌ها رفت.
اگر قصد مشخص کردن فضای پارکینگ، مسیر حرکت، محدوده لاین‌ها یا حریم جاده‌ای را دارید، این رنگ‌ها بهترین گزینه برای شما خواهند بود. البته توصیه می‌کنیم برای استفاده از این رنگ از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید.



مهم‌ترین و رایج‌ترین کاربرد استفاده از رنگ‌های ترافیکی، خط‌کشی خیابان‌ها، کوچه‌ها و جاده‌ها است. شما می‌توانید نمونه‌های استفاده از این رنگ را در خیابان‌های سطح شهر محل سکونت خود و تقریبا تمام جاده‌های کشور مشاهده کنید.

ویژگی‌های برتر رنگ ترافیکی کدام‌اند؟
رنگ ترافیکی دارای ویژگی‌هایی است که آن را از رنگ‌های دیگر متمایز کرده است. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به قدرت نفوذ بالا، مقاومت مناسب در برابر اشعه‌های خورشید، عدم تغییر رنگ در اثر عوامل محیطی، مقاومت سایشی بالا و سرعت بالای خشک شدن اشاره کرد. در ادامه این بخش برخی از این ویژگی‌ها را بررسی می‌کنیم.
رنگ ترافیکی باکیفیت باید بتواند به خوبی روی سطح بچسبد. چرا که با رد شدن انسان، حیوانات و خودرو از روی آن، ممکن است کنده شود. به همین خاطر، باید در ساخت رنگ ترافیکی از متریالی استفاده شود که قدرت نفوذ آن را به سطح زیرین تا حد زیادی افزایش دهد.
در بسیاری از مواقع، تابع نور آفتاب و اشعه‌های آن به رنگ، باعث از بین رفتن بافت آن می‌شود. با توجه به اینکه رنگ‌های ترافیکی معمولا در معرض نور مستقیم آفتاب قرار می‌گیرند، باید از متریالی ساخته شوند که مقاومت مناسبی در برابر نور خورشید داشته باشند. در غیر این صورت، رنگ بعد از مدت کوتاهی از بین خواهد رفت.

انواع رنگ‌های ترافیکی موجود در بازار
رنگ‌های ترافیکی با توجه به ویژگی‌های خود به انواع مختلفی دسته‌بندی می‌شوند. از جمله انواع رنگ‌های ترافیکی موجود در بازار می‌توان به سرد، گرم، مبتنی بر روغن، پایه آب و مبتنی بر حلال اشاره کرد که در ادامه با برخی از آن‌ها آشنا می‌شویم.

رنگ‌های ترافیکی سرد
یکی دیگر از انواع رنگ‌های ترافیکی، رنگ ترافیکی سرد است. فرایند اختلاط و اجرای رنگ ترافیکی سرد را می‌توان در دماهای پایین هم انجام داد و به هیچ عنوان نیازی به افزایش دما ندارید. این رنگ‌ها بیشتر در معابر کم‌تردد و فرعی استفاده می‌شوند. همچنین در صورت تمایل می‌توانید در پارکینگ‌های شخصی هم از آن‌ها استفاده کنید.

رنگ‌های ترافیکی گرم
نوع دیگری از رنگ‌های ترافیکی، رنگ ترافیکی گرم است که پیش از اعمال روی آسفالت باید تا دمای خاصی گرم شود. در مقابل، این رنگ بعد از خشک شدن، مقاومت مناسبی از خود نشان می‌دهد و می‌توان از آن در جاده‌ها و خیابان‌های اصلی استفاده کرد.

رنگ‌های مبتنی بر روغن
یکی از انواع رنگ‌های ترافیکی بر اساس نوع پایه، رنگ‌های مبتنی بر روغن هستند که از مواد شیمایی ساخته می‌شوند و باید برای استفاده از آن‌ها از یک حلال خاص استفاده کرد. به طور کلی، این رنگ‌ها آب را به خود جذب نمی‌کنند. به همین خاطر، در مناطقی با شرایط آب‌وهوایی مرطوب معمولا از این نوع رنگ‌ها استفاده می‌شود.

رنگ‌های ترافیکی مبتنی بر حلال
رنگ‌های ترافیکی مبتنی بر روغن مقاومت سایشی چندان بالایی ندارند. به همین خاطر، نمی‌توان از آن‌ها برای محیط‌های با سایش بالا استفاده کرد. برای محیط‌های این‌چنینی می‌توان به سراغ رنگ‌های مبتنی بر حلال رفت. از جمله زمینه‌های استفاده از این نوع رنگ می‌توان به کف انبار و پیست‌های مسابقه اشاره کرد.

مواد تشکیل دهنده رنگ ترافیکی
رنگ‌های ترافیکی برای اینکه از ویژگی‌های مناسب برای استفاده زیر نور خورشید و به طور کلی شرایط خاص و سخت را داشته باشند، از مواد خاصی تولید می‌شوند. از جمله این مواد می‌توان به رزین اکریلیک، ترموپلاست، کلورکائوچو و وینیل اشاره کرد.
رزین اکریلیک یک ماده پلیمری است که مقاومت شیمایی و فوتوشیمیایی زیادی دارد. به همین خاطر، می‌توان در صنایع مختلف از آن استفاده کرد. این نوع رزین پوشش‌دهی بالایی دارد و به هیچ عنوان سمی نیست. همچنین آب و رطوبت هم نمی‌توانند به آن آسیب بزنند.



ترموپلاست درست مانند رزین یک ماده پلیمری است که به پلیمرهای دیگر متصل می‌شود. این باعث می‌شود تا مقاومت حرارتی ماده افزایش پیدا کند. در نتیجه، افزایش دما باعث از بین رفتن رنگ ترافیکی نخواهد شد.
وینیل را می‌توان نوعی پلاستیک معرفی کرد که از ترکیب موادی مانند اتیلن و کلر ساخته می‌شود. این ماده استحکام بالایی در برابر اشیا تیز دارد و با محیط هم سازگار است. چرا که بیش از 50 درصد این ماده از نمک طعام ساخته می‌شود.

آریا سطح تهران؛ بزرگ‌ترین مرجع خرید انواع رنگ ترافیکی
اگر به دنبال خرید انواع رنگ ترافیکی هستید، ما در آریا سطح تهران آماده ارائه خدمات به شما هستیم. مجموعه ما انواع رنگ‌های ترافیکی را با نازل‌ترین قیمت و بالاترین کیفیت ارائه می‌دهد. برای دریافت مشاوره جهت انتخاب رنگ ترافیکی مناسب، می‌تواند همین حالا با کارشناسان مجموعه ما تماس بگیرید.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها