کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

چینی ها یک شیء مرموز را در فضا رها کرده‌اند

گجت نیوز , 1 خرداد 1402 ساعت 17:51


گروه علمی: دولت چین برنامه فضایی خود را در کنار برنامه نظامی پیش می‌برد. اخیرا نیز چینی ها یک شیء مرموز را در فضا رها کرده‌اند که باعث نگرانی شده است.چین با سرعت بالایی در حال پیشرفت در علوم فضایی است و تمام تلاش خود را به‌کار بسته تا هم تعداد ماهواره‌های بسیار بیشتری را به فضا بفرستد و هم بتواند جلوی استفاده نظامی آمریکا از فضا در جنگ احتمالی را بگیرد. در واقع چینی‌ها به فضا به‌عنوان محلی که مختص کاوش‌های علمی است، نگاه نمی‌کنند و اهداف دیگری را هم در نظر دارند. همین رویکرد باعث شده که رها کردن یک شیء مرموز توسط چینی ها در فضا خبرساز شود.

رویکرد نگران‌کننده چینی ها در رها کردن یک شیء مرموز در فضا

پیشتر آمریکایی‌ها هواپیمای فضایی بوئینگ ایکس ۳۷ را به‌عنوان یک پروژه منحصربه‌فرد توسعه داده بودند. این هواپیمای فضایی برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ عملیاتی شد و قادر بود به‌صورت کاملا مستقل و بدون سرنشین به‌فضا رفته و سپس به‌زمین برگردد و همچون یک هواپیمای عادی روی باند فرودگاه بنشیند.

ظاهرا چینی ها این هواپیمای فضایی را الگوی خود قرار داده و نسخه‌ای مشابه آن را به فضا فرستادند. این در حالی است که در جهان تنها تعداد فوق‌العاده کمی از کشورها به توانایی ساخت فضاپیماهای چندبار مصرف دست یافته‌اند. هرچند که هیچ اطلاعاتی از طراحی، مشخصات و توانایی‌های فضاپیمای چینی در دسترس نیست.
تنها می‌دانیم که این هواپیمای فضایی توانسته پس از ۹ ماه حضور در مدار زمین، برای دومین بار با موفقیت فرود آید. ظاهرا فضاپیمای چینی ها در این مدت یک شیء مرموز را نیز در فضا رها کرده است. کارشناسان گمان می‌کنند که هواپیمای فضایی چینی‌ها نیز نسبتا کوچک و بدون سرنشین باشد. پرنده مرموز چینی اولین بار در سپتامبر ۲۰۲۰ عملیاتی شد و پس از دو روز اقامت در مدار، به زمین بازگشت.

ماموریت اخیر نیز به سال ۲۰۲۲ مربوط می‌شود که این هواپیمای خاص از مرکز پرتاب ماهواره Jinuquan در شمال چین به فضا سفر کرد. این فضاپیما در اوایل پاییز گذشته یک شیء مرموز را رها کرد. چیزی که ماهیت آن اصلا مشخص نیست و در اوایل دی ماه نیز به‌طور کامل ناپید شد. هرچند که رادارهای ارزیابی ماهواره مجددا توانستند این شیء عجیب را در اوایل بهار مشاهده کنند.

کارشناسان در توضیح این اتفاق گفتند که هواپیمای فضایی چینی ها احتمالا نوعی بازوی رباتیک دارد که می‌تواند ماهواره‌ را از فضا به‌درون خود بکشد و سپس مجدد در فضا رها کند. Jonathan McDowell، استاد اخترفیزیک مرکز هاروارد و اسمیتسونین نیز تاکید کرده که چینی‌ها اخیرا به‌شدت در حال کار روی بازوهای رباتیک بوده‌اند.

البته برخی بر این باور هستند که رها کردن یک شیء مرموز توسط چینی ها در فضا صرفا برای اهداف علمی بوده است. آنها همچنین تاکید می‌کنند که بازوی رباتیک می‌تواند برای تعمیر ماهواره‌ها و همچنین جمع‌آوری زباله‌های فضایی استفاده شود. هرچند که برخی همچنان معتقدند که این فناوری می‌تواند استفاده نظامی داشته باشد و پنهان‌کاری چینی‌ها را نیز تا حدودی تاییدکننده این موضوع می‌دانند.


کد مطلب: 405208

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/405208/چینی-یک-شیء-مرموز-فضا-رها-کرده-اند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir